Autobus wyprodukowała kaliska firma AMZ. Autobusami tej firmy są zainteresowani Norwegowie. Ale ich stać na zakup takich autobusów, które kosztują 1,3 mln zł.
AMZ zanagażowany jest też w produkcję trolejbusów. Firma z Kutna opracowała 12-metrowy trolejbus, który trafił do zakładów Cegelec w czeskiej Ostravie. Tam zainstalowano w nim silnik oraz cały trolejbusowy osprzęt. Następnie pojazd trafił do próbnej eksploatacji w Czechach i oczekuje na homologację.
Testowany w Częstochowie autobus elektryczny zbierał dobre opinie wśród kierowców, którzy nim jeździli. - Autobus świetnie się prowadzi - opowiadał Rafał Lizoń, kierowca. - Jeździłem wszystkimi typami autobusów w naszym przedsiębiorstwie.
Pasażerowie trochę narzekali, że drzwi się otwierają wolniej niż w mercedesach. Ale to niewielki mankament.
Poważniejszy problem jest z fotelami dla pasażerów, a dokładniej z ich umieszczeniem na podestach kilkanaście centymetrów nad podłogą.
Fotele są nad podłogą, bo potrzebne jest miejsce na akumulatory i w tym rozwiązaniu technicznym znaleziono je pod fotelami.
W autobusie są 24 miejsca siedzące. Bardzo ważna jest sprawa ładowania akumulatorów. Na jednym ładowaniu akumulatorów autobus może przejechać 240 km . Konwencjonalne autobusy z silnikami na olej napędowy przejeżdżają dziennie ok. 300 km. Czas ładowania akumulatora zależy od urządzenia, które jest stosowane. Jeśli jest to 32-amperowa ładowarka, trwa to 8 godzin. Urządzenie 230-amperowe skraca czas ładowania akumulatorów do zaledwie jednej godziny. Koszt przejazdu jednego kilometra autobusem elektrycznym wynosi 60 groszy, a autobusem z silnikiem na olej napędowy to ponad trzy raz więcej - ok. 2 zł. Jest jednak znaczna różnica w cenie obu pojazdów. Autobus elektryczny kosztuje 1,3 mln zł netto, a z silnikiem Diesla 750 tys. zł.
- Chętnie kupi myautobusy elektryczne, jeśli dostaniemy dotację z Unii Europejskiej. Najlepiej 75 proc. ceny autobusu. Na dotację z innego źródła nie ma co liczyć - podkreśla Robert Madej, wiceperezes MPK. Unijna dotacja może być przyznana w ramach ochrony środowiska.
W Częstochowie elektrycznym, osobowym mitsubishi jeździ Straż Miejska. Auto przekazał strażnikom koncern energetyczny Fortum.
Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?