Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Hiszpanie kupią nam autobus elektryczny [FOTO]

Janusz Strzelczyk
janusz strzelczyk
Częstochowa po testach autobusu miejskiego o napędzie elektrycznym (będą następne) nabrała apetytu na takie pojazdy. W zbudowaniu takiej floty autobusowej Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego ma pomóc program "Gazela".

Częstochowa po testach autobusu miejskiego o napędzie elektrycznym (będą następne) nabrała apetytu na takie pojazdy. W zbudowaniu takiej floty autobusowej Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego ma pomóc program "Gazela".
- Złożyliśmy aplikację do tego programu na dofinansowanie zakupu autobusów ekologicznych - mówi Roman Bolczyk, prezes Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego.
Chodzi o autobus hybrydowy, z napędem elektrycznym i gazowym. O takim pojeździe jest mowa w programie "Gazela" ogłoszonym przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Do rozdania jest 80 milionów złotych. Są to pieniądze ze sprzedaży nadwyżek praw do emisji dwutlenku węgla rządowi Hiszpanii. I jest tu pewien haczyk. Otóż takie autobusy produkują Hiszpanie.
Wprawdzie mają na razie tylko prototypy, sprawdzane w Madrycie, ale jednak.
Ale to nie oznacza, że jesteśmy skazani na hiszpański pojazd. - Firma AMZ z Kutna, której elektrobus kursował przez tydzień po częstochowskich ulicach jest gotowa zainstalować na dachu pojazdu dodatkowy silnik gazowy, który będzie wspomagał elektryczny - mówi Robert Madej, wiceprezes MPK.
Istotne jest na ile autibusów będzie można dostać dofinansowanie z "Gazeli".
W zapisach profgramu nie ma nic o progach dofinansowania. Teoretycznie więc można dostać nawet 100 proc. pokrycia kosztów autobusu.
A jest to drogi pojazd. Autobus elektryczny kosztuje 1,3 mln zł netto, a z silnikiem diesla 750 tys. zł.
Jeśli będzie 100 proc. dofinansowania to MPK oczywiście chciałoby jak nawięcej autobusów. Przy niższym dofinansowaniu liczba pojazdów byłaby mniejsza. Gdyby jednak chętnych do skorzystania z "Gazeli" było tak dużo, że dotacja spadnie do poziomu 30-50 procent, to MPK wycofa się z programu, bo przedsiębiorstwa nie stać na wkład własny na poziomie 50-70 proc. ceny autobusu.
Autobus hybrydowy o napędzie elektrycznym i gazowym to nie tylko ekologia. To także ekonomia.
Koszt przejazdu jednego kilometra autobusem elektrycznym, który był testowany w Częstochowie wynosi 60 groszy, a autobusem z silnikiem na olej napędowy 2 zł.

"Gazela" to program "System zielonych inwestycji - niskoemisyjny transport miejski".
Jego celem jest ograniczenie lub uniknięcie emisji dwutlenku węgla (docelowo o 828 ton rocznie) dzięki dofinansowaniu przedsięwzięć polegających na obniżeniu zużycia energii i paliw w transporcie miejskim. W Polsce większość autobusów miejskich jest napędzana silnikami diesla. Ich zalety to duże przebiegi, stosunkowo niskie koszty eksploatacji. Ale nie brakuje też wad. Emitują zwiększoną ilość związków powstających w czasie spalania - tlenku węgla, tlenku azotu, sadzy, rakotwórczych związków organicznych. Nowoczesne autobusy napędzane są coraz częściej gazem. Najnowocześniejsze są autobusy hybrydowe, których napęd spalinowy jest uzupełniany napędem elektrycznym, umożliwiającym odzyskiwanie energii traconej podczas hamowania. Technologia, którą Polska uzgodnila z Hiszpanią, sprzedjaąc jej prawa do emisji dwutelnku węgla należy do najnowcześniejszych na świecie.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na czestochowa.naszemiasto.pl Nasze Miasto