Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Częstochowa. Tramwaje w końcu dojadą na Parkitkę? Jest na to szansa! WIZUALIZACJE

Piotr Ciastek
Piotr Ciastek
Wideo
od 16 lat
Od lat w Częstochowie zapowiadana jest budowa kolejnej linii tramwajowej, a dokładnie odgałęzienia głównej linii w kierunku dzielnicy Parkitka, ale wydawało się w ostatnim czasie, że temat umarł. Okazuje się jednak, że jest szansa na realizację tej inwestycji, którą opisywaliśmy już w 2017 roku. W naszej galerii można przypomnieć sobie jedne z pierwszych wizualizacji tej linii.

Spis treści

Nowa linia na Parkitkę i remont linii na Kucelin

Miasto ogłosiło niedawno przetargi na aktualizację Programu Funkcjonalno-Użytkowego budowy linii tramwajowej na Parkitkę oraz opracowanie programu dla przebudowy odcinka torowiska do Kucelina. To szansa, nie tylko na budowę nowego odgałęzienia linii tramwajowej, ale i na to aby nowoczesne tramwaje Twist mogły wreszcie obsłużyć całość linii nr 1 do Kucelina. Realizację obu projektów ma umożliwić uzyskanie wsparcia unijnego z programu FEnIKS.

Program ten (Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027, czyli FEnIKS) w październiku 2022 r. zatwierdziła Komisja Europejska. Jednym z obszarów finansowania z tego programu jest wspieranie zrównoważonej multimodalnej mobilności miejskiej, realizowane w ramach Priorytetu III - Transport Miejski. Dofinansowanie obejmuje m.in. inwestycje w infrastrukturę i tabor szynowy publicznego transportu zbiorowego.

Według informacji z Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej wydzielona pula środków z programu FEnIKS dla Subregionu Północnego wynosi 225 mln zł, więc Częstochowa będzie miała możliwość skorzystania z dofinansowania jednego lub obu rozważanych zadań (w zależności od kosztów inwestycji). Miasto uzyskało wstępną akceptację wpisania planowanych zadań tramwajowych w ten program. Po ogłoszeniu procedur i otwarciu naboru będzie musiało do połowy przyszłego roku złożyć wniosek o dofinansowanie.

- Chcemy być przygotowani do aplikowania o te środki – mówi prezydent miasta Krzysztof Matyjaszczyk. – Te inwestycje wynikają obecnie z realnych potrzeb komunikacyjnych mieszkańców, bo w strefie aktywności gospodarczej i przemysłowej na Kucelinie pracuje obecnie tyle osób, ile pracowało w „dobrych czasach” na Hucie Częstochowa. Z kolei na Parkitce ważna jest zarówno kwestia wygodnych dojazdów, zwłaszcza osób starszych, do szpitala specjalistycznego, jak i fakt intensywnej rozbudowy od kilku lat dzielnicy Częstochówka-Parkitka, gdzie szybko rosną m.in. osiedla budynków wielorodzinnych.

Przetargi są w toku

Częstochowa ogłosiła właśnie przetargi na uzupełnienie lub aktualizację programów funkcjonalno-użytkowych dla nowej linii tramwajowej na Parkitkę oraz przebudowę torowiska tramwajowego do Kucelina.

Przedmiotem zamówienia w pierwszym przypadku jest aktualizacja Programu Funkcjonalno-Użytkowego dla inwestycji „Rozbudowa ulicy Dekabrystów, Okulickiego, Nowobialskiej wraz z budową nowej linii tramwajowej do dzielnicy Parkitka”, która ma być przygotowana pod kątem uzyskania Zezwolenia na Realizację Inwestycji Drogowej (ZRID).

W ramach zlecenia wykonane będą prognozy ruchu dla potrzeb uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji inwestycji. Wykonawca będzie miał także za zadanie aktualizację całego planu sytuacyjnego PFU (z 2019 r.), wraz z uwzględnieniem projektowanego przedłużenia ul. Obrońców Westerplatte od skrzyżowania z ul. Szajnowicza Iwanowa do szpitala na Parkitce i ul. Wrocławskiej.

Jak będzie wyglądała nowa linia?

Przypomnijmy, że planowana inwestycja obejmuje budowę nowej linii o długości blisko 3 km (wraz z kompletną infrastrukturą tramwajową) od węzła rozjazdowego, który ma powstać na skrzyżowaniu alei Armii Krajowej z ul. Dekabrystów, poprzez ulice Dekabrystów, Okulickiego i Nowobialską - do pętli tramwajowej zlokalizowanej przy ul. Obrońców Westerplatte w dzielnicy Parkitka.

W zakresie opracowania dotyczącego przebudowy torowiska tramwajowego do Kucelina jest m.in. demontaż istniejącego oraz wykonanie nowego torowiska wzdłuż alei Pokoju na odcinku od ul. Gilowej do pętli Kucelin (długości ponad 1,3 km), montaż nowej sieci trakcyjnej na tym odcinku, zaprojektowanie monitoringu, przebudowy przystanków tramwajowych, projekt oświetlenia pętli Kucelin oraz stanowiska do ładowania autobusów na pętli. Program ma uwzględnić także projekt przebudowy wiaduktów nad torem surówkowym w alei Pokoju. Odcinek do Kucelina nie „zmieścił się” w zakresie kompleksowej modernizacji starszej części linii tramwajowej, dofinansowanej z UE i zakończonej w 2021 r.

W przypadkach obu zadań opracowania, zawierające także zaktualizowane szacunkowe koszty realizacji inwestycji – powinny być gotowe 6 miesięcy od podpisania umowy.

Nie przeocz

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na czestochowa.naszemiasto.pl Nasze Miasto