Dwie ważne uchwały transportowe przyjęli radni. Zmieniają system organizowania i planowania komunikacji miejskiej i premiują Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne. Radni zgodzili się na zawarcie wieloletniej umowy na świadczenie usług przewozowych w ramach lokalnego transportu zbiorowego z MPK.
Ta umowa ma obowiązywać przez 15 lat i będzie kosztowała budżet miasta ponad 700 milionów złotych. Tyle wyda miasto na dofinansowywanie przewoźnika.
- To jest bardzo złe rozwiązanie - twierdzi radny Jacek Kasprzyk z klubu Lewicy, który z radnym Markiem Domagałą z PiS-u próbował przekonać resztę rady, aby nie przyjmowała tak długoletnich zobowiązań. - W tak komfortowej sytuacji nie jest żadne przedsiębiorstwo.
Dotacje mają pomóc MPK gdy wejdzie na wolny rynek usług komunikacyjnych. A ten rynek będzie budowany od przyszłego roku, gdy MPK już nie będzie samodzielnie organizowało i kontrolowało transportu publicznego w mieście.
Będzie to domena Miejskiego Zarządu Dróg i Transportu, w który przekształci się Miejski Zarząd Dróg. Ta zmiana jest zapowiadana jako rewolucyjna. Tymczasem wcale nie jest rewolucyjna. Już w 2002 roku powołano Miejski Zarząd Dróg i Transportu, który przygotował plany zmian w komunikacji, ale po wyborach samorządowych prezydent Tadeusz Wrona je skreślił, a zamiast MZDiT znów był MZD. MPK zostawiono organizację trnasportu publicznego.
Przypominamy więc, że plany są gotowe. W kompetencjach MZDiT znajdzie się m.in. organizowanie przetargów na świadczenie usług dla pasażerów. Teoretycznie do przetargu powinien stanąć każdy przewoźnik. Ale to MPK będzie w uprzywilejowanej pozycji, z racji licznego taboru, zaplecza i dotacji miejskich.
Radni przyjmując uchwałę o rozdzieleniu funkcji organizacji transportu publicznego od samych przewozów uratowali 128 milionów dotacji na rozbudowę linii tramwajowej i zakup nowych tramwajów. 3 grudnia bowiem weszła w życie unijna dyrektywa o rozdzieleniu tych funkcji. Jej wprowadzenie w życie było warunkiem przekazania miastu tej dotacji. Na zakup 7 nowoczesnych składów tramwajowych Częstochowa otrzyma dofinansowanie - 43,893 mln zł, przy całkowitym koszcie zakupu - 63 mln zł.
Budowa nowej linii o długości 4,57 km to ogromne przedsięwzięcie. Obejmuje wybudowanie tras drogowo-tramwajowych od skrzyżowania alei Niepodległości z aleją Pokoju i ul. Jagiellońską (droga krajowa DK 43) oraz drogami powiatowymi tj. ulicami: Władysława Orkana, Aleją 11-listopada, Jesienną, Rakowską, Limanowskiego z pętlą końcową przy stadionie RKS Raków w rejonie ul. Żareckiej. Ulice te ulegną gruntownej przebudowie.
Lokalizacja tras drogowo-tramwajowych obejmuje 240 działek, wśród których są grunty będące własnością gminy, Skarbu Państwa, prywatnych właścicieli, pozostające w użytkowaniu wieczystym, o nieuregulowanym stanie prawnym, gdzie władającym jest Skarb Państwa, a także tereny pozostające we władaniu PKP jako tereny zamknięte.
Koszt całkowity obu inwestycji (budowa nowej linii i zakup tramwajów) jest szacowany na prawie 162 miliony złotych (98,680 mln zł na budowę torowiska i trakcji elektrycznej). Budowa rozpzpocznie się w przyszłym roku, a zakończy w 2012 r.
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?