Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Parasol nad MPK

Janusz Strzelczyk
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne będzie tylko świadczyło usługi przewozu pasażerów
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne będzie tylko świadczyło usługi przewozu pasażerów
Miejski przewoźnik ma gwarancje finansowe gminy na kilkanaście lat. Organizacją transportu zajmie się nowy wydział

Dwie ważne uchwały transportowe przyjęli radni. Zmieniają system organizowania i planowania komunikacji miejskiej i premiują Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne. Radni zgodzili się na zawarcie wieloletniej umowy na świadczenie usług przewozowych w ramach lokalnego transportu zbiorowego z MPK.

Ta umowa ma obowiązywać przez 15 lat i będzie kosztowała budżet miasta ponad 700 milionów złotych. Tyle wyda miasto na dofinansowywanie przewoźnika.

- To jest bardzo złe rozwiązanie - twierdzi radny Jacek Kasprzyk z klubu Lewicy, który z radnym Markiem Domagałą z PiS-u próbował przekonać resztę rady, aby nie przyjmowała tak długoletnich zobowiązań. - W tak komfortowej sytuacji nie jest żadne przedsiębiorstwo.

Dotacje mają pomóc MPK gdy wejdzie na wolny rynek usług komunikacyjnych. A ten rynek będzie budowany od przyszłego roku, gdy MPK już nie będzie samodzielnie organizowało i kontrolowało transportu publicznego w mieście.

Będzie to domena Miejskiego Zarządu Dróg i Transportu, w który przekształci się Miejski Zarząd Dróg. Ta zmiana jest zapowiadana jako rewolucyjna. Tymczasem wcale nie jest rewolucyjna. Już w 2002 roku powołano Miejski Zarząd Dróg i Transportu, który przygotował plany zmian w komunikacji, ale po wyborach samorządowych prezydent Tadeusz Wrona je skreślił, a zamiast MZDiT znów był MZD. MPK zostawiono organizację trnasportu publicznego.

Przypominamy więc, że plany są gotowe. W kompetencjach MZDiT znajdzie się m.in. organizowanie przetargów na świadczenie usług dla pasażerów. Teoretycznie do przetargu powinien stanąć każdy przewoźnik. Ale to MPK będzie w uprzywilejowanej pozycji, z racji licznego taboru, zaplecza i dotacji miejskich.

Radni przyjmując uchwałę o rozdzieleniu funkcji organizacji transportu publicznego od samych przewozów uratowali 128 milionów dotacji na rozbudowę linii tramwajowej i zakup nowych tramwajów. 3 grudnia bowiem weszła w życie unijna dyrektywa o rozdzieleniu tych funkcji. Jej wprowadzenie w życie było warunkiem przekazania miastu tej dotacji. Na zakup 7 nowoczesnych składów tramwajowych Częstochowa otrzyma dofinansowanie - 43,893 mln zł, przy całkowitym koszcie zakupu - 63 mln zł.

Budowa nowej linii o długości 4,57 km to ogromne przedsięwzięcie. Obejmuje wybudowanie tras drogowo-tramwajowych od skrzyżowania alei Niepodległości z aleją Pokoju i ul. Jagiellońską (droga krajowa DK 43) oraz drogami powiatowymi tj. ulicami: Władysława Orkana, Aleją 11-listopada, Jesienną, Rakowską, Limanowskiego z pętlą końcową przy stadionie RKS Raków w rejonie ul. Żareckiej. Ulice te ulegną gruntownej przebudowie.

Lokalizacja tras drogowo-tramwajowych obejmuje 240 działek, wśród których są grunty będące własnością gminy, Skarbu Państwa, prywatnych właścicieli, pozostające w użytkowaniu wieczystym, o nieuregulowanym stanie prawnym, gdzie władającym jest Skarb Państwa, a także tereny pozostające we władaniu PKP jako tereny zamknięte.

Koszt całkowity obu inwestycji (budowa nowej linii i zakup tramwajów) jest szacowany na prawie 162 miliony złotych (98,680 mln zł na budowę torowiska i trakcji elektrycznej). Budowa rozpzpocznie się w przyszłym roku, a zakończy w 2012 r.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na czestochowa.naszemiasto.pl Nasze Miasto