Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Znika ograniczenie prędkości na autostradzie A1 w Częstochowie. Znaki ograniczające prędkość do 100 km/h zostały usunięte

Anna Dziedzic
Anna Dziedzic
Na zdjęciach dwa odcinki budowanej autostrady A1: odcinek F i E. W pierwszej części galerii można zobaczyć nowe MOP-y oddane w lutym tego roku. Już są używane przez kierowców. Druga część galerii to ostatni odcinek A1 budowany od węzła Częstochowa Północ do granicy z woj. łódzkim


Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Na zdjęciach dwa odcinki budowanej autostrady A1: odcinek F i E. W pierwszej części galerii można zobaczyć nowe MOP-y oddane w lutym tego roku. Już są używane przez kierowców. Druga część galerii to ostatni odcinek A1 budowany od węzła Częstochowa Północ do granicy z woj. łódzkim Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE GDDKiA
Znika kolejne ograniczenie prędkości na autostradzie A1. Między węzłami Częstochowa Jasna Góra i Częstochowa Północ na A1 będzie można już jeździć z pełną prędkością autostradową – czyli 140 km na godzinę. Dotąd obowiązywało tam ograniczenie do 100 km/h. Nie oznacza to jednak, że autostrada A1 w tym miejscu jest już całkowicie gotowa. W ciągu najbliższych tygodni zostanie ogłoszony przetarg na dzierżawców MOP-ów w tym miejscu. To oni wybudują tam stacje paliw czy restauracje.

Kolejne 10 kilometrów z prędkością autostradową na A1

Z około 10-kilometrowego odcinka autostrady A1 znika ograniczenie prędkości do 100 km/h. Można tu już jeździć z maksymalną prędkością autostradową, która w Polsce wynosi 140 km/h. A to z kolei oznacza, że kolejna cześć autostrady A1 jest prawie gotowa i można bezpiecznie jeździć tu z maksymalna dopuszczalna na tego typu drogach prędkością.
Zniesienie ograniczeń prędkości jest możliwe, bo od miesiąca gotowe są już cztery MOP-y, przy tej trasie. Zakończyły się prace budowlane i utrudnienia, jakie kierowcy mogli natrafić w tym miejscu przez te inwestycje.

Kierowcy już parkują na nowych MOP-ach przy A1

Kierowcy mogą korzystać z czterech Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP) - Gorzelanka Wschód i Zachód oraz Wierzchowisko Wschód i Zachód przy autostradzie A1 od 28 lutego. Jak podaje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Katowicach, udostępnienie kierowcom MOP-ów oznacza również spełnienie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać autostrady.
To ważne, zwłaszcza w kontekście definitywnego zakończenia budowy „pechowego” odcinka F tej autostrady. To cześć trasy, będąca obwodnicą autostradową Częstochowy, którą początkowo budowało konsorcjum włoskich firm z Salini Impregilo na czele. Włoska firma jednak musiała się w efekcie pożegnać z tym kontraktem, bo została wyrzucona z placu budowy przez GDDKiA. Nie realizowała bowiem założonego harmonogramu robót, na budowie pracowało niewielu ludzi i zbyt mało, jak na oczekiwania inwestora, sprzętu. Na dodatek okazało się, że firma zalega z płatnościami dla podwykonawców. Wiosną 2019 roku za dokończenie rozpoczętego kontraktu, dodatkowo zażądała jeszcze od GDDKiA dodatkowych pieniędzy. Wtedy właśnie Włochów wyrzucono z budowy, a dokończeniem kontraktu zajmowało się wiele różnych firm.
Jezdnia, po której puszczono ruch, była już gotowa w 2020 roku, ale wciąż trwało wiele prac wykończeniowych. W tym budowa czterech miejsc obsługi podróżnych - Gorzelanka Wschód i Zachód oraz Wierzchowisko Wschód i Zachód. Dlatego wciąż na tej trasie obowiązywało ograniczenie prędkości do 100 km/h.

Aktualizowali projekt organizacji ruchu na A1

Przez cały marzec 2022 roku trwało uzgadnianie i wdrażanie projektu organizacji ruchu tak, by był on spójny na całym odcinku A1. Dziś, czyli 7 kwietnia, ograniczenia prędkości definitywnie zniknęły z tej części betonowej autostrady.

- Potwierdzam, że znaki ograniczające prędkość na tym odcinku autostrady A1 już nie obowiązują i zostały usunięte. Po trasie można się już przemieszczać z maksymalną dopuszczalną prędkością autostradową czyli 140 kilometrów na godzinę – powiedział nam dziś Marek Prusak, rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Katowicach.

Jak już pisaliśmy przed miesiącem, wszystkie wybudowane właśnie MOP-y na razie mają w kategorię I, czyli najniższą, ale finalnie dwa z nich, czyli MOP Wierzchowisko Wschód i Zachód będą miały kategorie II i III.
Miejsce Obsługi Podróżnych Wierzchowisko Zachód będzie miało najwyższą III kategorię, czyli będzie spełniało funkcje wypoczynkowe i usługowe wraz z zapleczem noclegowym. Oprócz infrastruktury typowej dla obiektów kategorii I MOP zostanie wyposażony w stację paliw, stanowiska obsługi pojazdów, obiekty gastronomiczno-handlowe i obiekty noclegowe.
MOP Wierzchowisko Wschód docelowo powstanie w II kategorii i będzie oferowało funkcje wypoczynkowo-usługowe. Oznacza to, że oprócz infrastruktury przewidzianej dla MOP kategorii I, będzie również wyposażone w stację paliw, stanowiska obsługi pojazdów oraz obiekty gastronomiczno-handlowe.

Będzie przetarg na dzierżawców, którzy wybudują stacje na MOP-ach

By jednak MOP-y mogły mieć wyższą kategorię, czyli by stanęły na nich stacje benzynowe czy sklepy GDDKiA musi ogłosić przetargi na dzierżawców tych miejsc. Jak dowiedzieliśmy się w GDDKiA, ma to nastąpić w najbliższych tygodniach.
MOP-y wybudowało za 71,13 mln konsorcjum firm Bitum z siedzibą w Lipiach Śląskich oraz Drog-Bud z Lubojenki. Całość inwestycji, zgodnie z aneksami terminowymi, zostanie zrealizowana do czerwca 2022 r. Do wykonania pozostało jeszcze dokończenie budowy Obwodu Utrzymania Autostrady Lgota wraz z infrastrukturą towarzyszącą, drogami dojazdowymi i urządzeniami bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz uzyskanie decyzji zezwalających na użytkowanie.
Do wykonania pozostają m.in. prace związane z robotami wykończeniowymi na węzłach Częstochowa Blachownia, Częstochowa Jasna Góra oraz Częstochowa Północ, pracami melioracyjnymi czy budową dróg serwisowych. GDDKiA obecnie analizuje oferty jakie wpłynęły w związku przetargiem na wykonanie tych prac. Najniższą cenę zaproponowała firma Strabag, która wyceniła realizację zadania na 86 870 987,89 zł.

Na zdjęciach dwa odcinki budowanej autostrady A1: odcinek F i E. W pierwszej części galerii można zobaczyć nowe MOP-y oddane w lutym tego roku. Już są używane przez kierowców. Druga część galerii to ostatni odcinek A1 budowany od węzła Częstochowa Północ do granicy z woj. łódzkim


Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

Znika ograniczenie prędkości na autostradzie A1 w Częstochow...

To już ostatni odcinek autostrady A1, na którym trwa budowa. Kiedy koniec?

Ostatnim odcinkiem na którym trwa jeszcze budowa autostrady jest ten od węzła Częstochowa Północ do granicy z województwem łódzkim. To 17 kilometrów najwyższej jakości drogi, po której już dziś kierowcy mogą jeździć trzema pasami ruchu w obu kierunkach. Jednak wciąż trwają tam prace wykończeniowe. Wszystko ma się zakończyć w czerwcu tego roku, kiedy to zgodnie z harmonogramem autostrada ma być gotowa. Wszystko wskazuje na to, ze tak właśnie się stanie.

- Te prace przebiegaj zgodnie z harmonogramem, a wykonawca deklaruje dotrzymanie terminu umownego – potwierdza Marek Prusak z GDDKiA.

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na czestochowa.naszemiasto.pl Nasze Miasto