- Jeszcze w tym roku zostanie przeprowadzony remont odcinka torów Żelisławice-Julianka na trasie z Częstochowy do Centralnej Magistrali Kolejowej - mówi poseł SLD Marek Balt, który był inicjatorem powstania parlamentarnego zespołu ds. przywrócenia ekspresowych i pośpiesznych połączeń na trasie Wrocław - Częstochowa Stradom - Warszawa poprzez Centralną Magistralę Kolejową. Do zespołu należą wszyscy częstochowscy parlamentarzyści.
Wiceminister transportu Andrzej Massel zapowiedział, że po przetargach na remont ok. 30 km odcinka Żelisławice-Julianka zostanie przeznaczonych 80 milionów złotych. To jest mniej więcej dwie trzecie tzw. "protezy koniecpolskiej" czyli połączenia Częstochowy Stradomia z CM.
Połączenie z CMK to ogromna szansa na skrócenie przejazdu z Częstochowy do Warszaw. Na CMK już w tym roku prędkość pociągów zostanie podwyższona ze 160 do 200 km na godzinę. Pociągi z Warszawy będą zjeżdżać na trasę Kielce - Koniecpol - Częstochowa - Opole. Taką trasą kursowały jeszcze w latach dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku ekspresy do Opola, Wrocławia, zatrzymujące się na stacji Częstochowa Stradom. Nieremontowany odcinek z Częstochowy do Koniecpola popadł w ruinę i prędkość pociągów zredukowano do 30 - 40 km na godzinę.
Po remoncie "protezy" czas przejazdu z Częstochowy do Warszawy skróci się z ponad 3 godzin do niecałych 2 godzin, do Wrocławia z ponad 3 do 1,5 godziny.
W planach jest też remont odcinka Częstochowa-Lubliniec. Jest niezbędny, aby skrócić, czas przejazdu do Wrocławia.
Częstochowa ma połączenie z Warszawą starą trasą warszawsko-wiedeńską. Jednak z powodu stanu torów pociągi jeżdżą tak wolno, że wycofano połączenia międzynarodowe przez Częstochowę, bo długi czas przejazdu tego odcinka burzył europejskie rozkłady jazdy.
W planach rządowych nie ma remontów trasy warszawsko-wiedeńskiej.
Pomysł remontowania połączenia Częstochowy z Centralną Magistralą Kolejową nie podoba się we Wrocławiu.
Wrocławski senator Jarosław Obremski i prezydent Wrocławia Rafał Dutkiewicz mają inny pomysł na szybszy przejazd pociągów z Wrocławia do Warszawy. Proponują krótszą trasę niż przez Częstochowę - przez Sieradz. Ale taką trasę, długości 50 kilometrów trzeba dopiero wybudować.
Pomysł nie spotkał się z pozytywnym przyjęciem w Ministerstwie Transportu.
Rzecznik ministerstwa Mikołaj Karpiński, potwierdził, że ministerstwo czas przejazdu między Wrocławiem a Warszawą chce skrócić modernizując istniejące linie, a nie budując nowe. Minister transportu Sławomir Nowak zapowiedział remont 150-kilometrowego odcinka linii między Włoszczową i Opolem, w skład którego wchodzi "proteza koniecpolska".
Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?