Samorządowcy alarmują: Przez A1 samochody rozjeżdżają nasze drogi. GDDKiA odpowiada: Organizacja ruchu była z Wami ustalana

Bartłomiej Romanek
Bartłomiej Romanek
Zaktualizowano 
Według pomiarów ruch na DW 908 wzrósł dwukrotnie
Według pomiarów ruch na DW 908 wzrósł dwukrotnie Bartłomiej Romanek
Natężenie ruchu na DW 908 w Częstochowie po otwarciu nowego odcinka autostrady A1 wzrosło ponad dwukrotnie - poinformował Miejski Zarząd Dróg i Transportu w Częstochowie. Już wcześniej starostowie powiatów częstochowskiego, piotrkowskiego i radomszczańskiego zaapelowali do premiera Mateusza Morawieckiego o pomoc finansową w odbudowie dróg zniszczonych z powodu budowy autostrady A1. Zarzuty samorządów odpiera Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, która tłumaczy, że organizacja ruchu była uzgadniana z przedstawicielami samorządów.

Kilkanaście dni temu starostowie powiatów częstochowskiego, radomszczańskiego i piotrkowskiego zaapelowali do premiera Mateusza Morawieckiego o spowodowanie korekty zapisu w ustawie o Funduszu dróg samorządowych.

„W 2019 r. rozpoczęto budowę autostrady A-1 na odcinku od Częstochowy do Piotrkowa Trybunalskiego. To wielkie i bardzo celowe przedsięwzięcie komunikacyjne, zarówno dla Polski, jak i dla Europy. Jednakże dla mieszkańców naszych powiatów pojawiły się z tego powodu bardzo duże problemy dotyczące lokalnego ruchu komunikacyjnego. Autostrada A-1 na tym odcinku budowana jest – jako jedyny taki przypadek w Polsce – na istniejącym śladzie drogi ogólnokrajowej DK-1. W związku z tym użytkownicy nie mają żadnej alternatywy objazdów, jak tylko przez drogi lokalne, na których natężenie ruchu wzrosło kilkukrotnie. Budowa autostrady spowodowała olbrzymie obciążenie ruchu naszych dróg powiatowych i gminnych przez użytkowników korzystających z jednego z najważniejszych szlaków komunikacyjnych w kraju, tj. z kierunku północ-południe i południe-północ Polski. W tej sytuacji nasze lokalne drogi zaczęły podlegać gwałtownej degradacji z powodu ich technicznego nieprzystosowania do takich obciążeń. Społeczności naszych powiatów, Starostowie, Zarządy i Rady Powiatów, Wójtowie i Burmistrzowie oraz Rady Miast i Gmin – wszyscy razem przystąpili do planów odbudowy tych zniszczeń. Jednakże wymaga to zaangażowania olbrzymich środków finansowych, a w naszych skromnych budżetach ich brakuje." - informowali premiera samorządowcy.

Starostowie prosili premiera o zainicjowanie takich działań w zapisach prawnych (m. in. w ustawie o Funduszu dróg samorządowych), które umożliwiłyby – w tym szczególnym przypadku – zwiększenie dofinansowania do 100% kosztów odbudowy dróg gminnych i powiatowych, zniszczonych w wyniku objazdów związanych z budową autostrady A-1 na odcinku Częstochowa (Rząsawy) – Piotrków Trybunalski.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad odpowiada na zarzuty

Apel samorządowców, który został opublikowany w mediach, nie pozostał bez odpowiedzi ze strony Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

"Wprowadzona tymczasowa organizacja ruchu dla budowy autostrady A1 (odc. E) wykonana została w oparciu o projekt, który po uzyskaniu niezbędnych opinii, m.in. zarządców dróg – właściwych starostów i wójtów, został zatwierdzony przez właściwy organ zarządzający ruchem - Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. Zakłada ona przejezdność trzema pasami ruchu (2+1), to jest dwoma w jednym kierunku i jednym w kierunku przeciwnym po istniejącej jezdni drogi krajowej nr 1" - podkreśla GDDKiA.

GDDKiA przypomina, że od granicy województw śląskiego i łódzkiego do km 406+200 (okolice miejscowości Kruszyna) w kierunku Łodzi dostępny jest jeden pas ruchu, a w kierunku Katowic dwa pasy.

Od km 406+200 do rejonu budowanego węzła Częstochowa Północ, w kierunku Łodzi dostępne są dwa pasy ruchu, a w kierunku Katowic jeden. Zgodnie z harmonogramem taka organizacja będzie obowiązywała do II kwartału 2021 roku.

Jednocześnie w związku z wyznaczeniem przekroju 2+1 konieczne stało się zamknięcie istniejących przejazdów w poziomie jezdni. W celu zapewnienia dojazdu do okolicznych gmin wyznaczono dwa objazdy:

  • - do miejscowości Grabowa (od strony Łodzi),
  • - do miejscowości Borowno, Kruszyna, Bogusławice (od strony Katowic).

- W związku z powyższym objazdy wprowadzone na czas budowy służą jedynie do obsługi ruchu lokalnego. Wykonawca uzyskał pozytywne opinie samorządów w tym zakresie. Zgodnie z zatwierdzonym projektem tymczasowej organizacji ruchu przejezdność dla ruchu tranzytowego jest zapewniona poprzez wyżej wskazane rozwiązanie, czyli zapewnienie przejezdności w przekroju 2+1 po istniejącej DK1 - tłumaczy GDDKiA, która dodaje:

"Należy zwrócić także uwagę na zapisy kontraktowe obowiązujące Wykonawcę, a dotyczące projektów organizacji na czas wykonywania robót. Wykonawca został zobligowany do:
• wykonania takich projektów oraz uzyskania niezbędnych opinii dla czasowej organizacji ruchu, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 23 września 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem,
• uzgodnienia proponowanych objazdów drogami niższych kategorii (przed złożeniem czasowej organizacji ruchu do zatwierdzenia) z zarządcami dróg. W przypadku zniszczeń wynikłych z użytkowania tych dróg przez pojazdy budowy lub zniszczeń wynikających z wykorzystania tych dróg jako objazdy, koszty a także prace związane z naprawą leżą po stronie Wykonawcy."

- Należy również podkreślić, że zgodnie z przepisami ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych „Drogą publiczną jest droga zaliczona na podstawie niniejszej ustawy do jednej z kategorii dróg, z której korzystać może każdy, zgodnie z jej przeznaczeniem i ograniczeniami… - twierdzi GDDKiA. - Wskazywane w artykułach prasowych drogi są drogami publicznymi, przeznaczonymi dla wszystkich użytkowników ruchu zgodnie z przywołaną powyżej ustawą. Zarówno GDDKiA, jak i wykonawcy nie dysponują narzędziami prawnymi, aby zabronić korzystania z dróg użytkownikom, którzy są do tego uprawnieni. Organami mogącymi wprowadzić ograniczenia są władające drogami lokalnymi samorządy. Natomiast organami odpowiedzialnymi za kontrole w zakresie przestrzegania przepisów ruchu drogowego, jak i w zakresie warunków przewozu drogowego są Główny Inspektorat Transportu Drogowego oraz Policja.

Częstochowa: Natężenie ruchu wzrosło ponad dwukrotnie
Problemy z powodu budowy nowego odcinka A1, a przede wszystkim z powodu nie zakończenia autostradowej obwodnicy miasta, ma Częstochowa. Miejski Zarząd Dróg i Transportu dokonał pomiarów natężenia ruchu. Wyniki są szokujące!

- Po przeprowadzonych badaniach natężenia ruchu w ciągu ul. Gościnnej, Miejski Zarząd Dróg i Transportu w Częstochowie stwierdził wzrost liczebności wszystkich pojazdów przemierzających DW 908 w Częstochowie w obu kierunkach o 100% (z ok. 8 tys. pojazdów na dobę do ok. 18 tys. pojazdów na dobę). Współczynnik ten jest wynikiem porównania natężenia ruchu dwóch analogicznych okresów: przed otwarciem autostradowego odcinka A1 na linii Pyrzowice – Częstochowa Dźbów i po udrożnieniem dla ruchu wspomnianego fragmentu A1. Jednocześnie, dzięki interwencji prezydenta Częstochowy i służb MZDiT, doprowadzono do ograniczenia tonażowego dla aut zjeżdżających z autostrady do miasta (max 12 ton). W efekcie nie stwierdzono istotnego wzrostu ruchu aut ciężarowych na badanych punktach - mówi Maciej Hasik, rzecznik prasowy MZDiT w Częstochowie.

- Ponadto wzmożone natężenie ruchu i związane z nimi utrudnienia w płynności ruchu zauważalne są na miejskim odcinku DK-91 (wynika to głównie z prowadzonych poza miastem prac budowlanych w ciągu DK-1 na wysokości Mykanowa). Dlatego w celu zbadania zjawiska analogiczne badania natężenia ruchu będą prowadzone przez MZDiT w ciągu ulic: Warszawskiej i Rędzińskiej. Niebawem poinformujemy o wynikach - dodaje Maciej Hasik.

Częstochowa: Autostrada otwarta, zmieniają się rozkłady jazdy

Z uwagi na wpływ drogowych inwestycji zewnętrznych i zadań własnych na charakter ruchu drogowego na terenie miasta z dniem 1.09.2019 r. zostaną wprowadzone korekty na kilku liniach autobusowych komunikacji miejskiej:

  • linia nr 17 będzie w dni robocze i soboty kursować przez cały dzień co 30 minut (rozwiązanie tymczasowe)
  • linie nr 30 i 33 zostaną połączone w jedną linię, oznaczoną numerem 30 i obsługującą relację Jaskrów Wille – Wąsosz (z kursami skróconymi do Batalionów Chłopskich i Przyjemnej), przy czym linia nr 30 będzie kursować w obu kierunkach przez Aleję Wolności i Sobieskiego do Korczaka, z pominięciem Placu Biegańskiego.

polecane: FLESZ: Podział Mandatów po wyborach parlamentarnych

Wideo

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3