Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Modernizowana DK91 w nocy z lotu ptaka. Jak prezentuje się gotowy odcinek? Inne są w trakcie remontu lub będą modernizowane wkrótce

Piotr Ciastek
Piotr Ciastek
DK91 nocą z lotu ptaka. Ten odcinek jest gotowy. Inne są w trakcie remontu lub będą modernizowane wkrótce
DK91 nocą z lotu ptaka. Ten odcinek jest gotowy. Inne są w trakcie remontu lub będą modernizowane wkrótce arc GDDKiA
GDDKiA zapowiada, że do 2027 roku chce zmodernizować ponad 40 km DK91 w województwie śląskim. Kierowcy korzystają już z niemal 5-kilometrowego odcinka, a na kolejnych blisko 15 km prowadzone są prace. Tak wygląda gotowy fragment Nowa Wieś-Zawada z lotu ptaka nocą.

Trwa generalny remont trasy DK91 w województwie śląskim. Nie tylko modernizowany jest miejski odcinek dawnej DK1 w Częstochowie, ale i fragmenty "gierkówki" między Częstochową a Katowicami. Część inwestycji poza Częstochową została już w pełni udostępniona ( to odcinek Nowa Wieś - Zawada w powiecie częstochowskim), na innych trwają prace budowlane, a kolejne odcinki czekają na odświeżenie.

Przypomnijmy, że w lipcu 2023 roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Katowicach podpisała umowy na przebudowę odcinków Częstochowa – Nowa Wieś oraz Siedlec Duży – Koziegłowy. Dla kolejnych dwóch Nowa Wieś – Zawada i Markowice – Brudzowice umowę podpisano 29 września 2021 r. oraz 19 stycznia 2022 r. Łączna długość tych czterech odcinków to 19 km, a wartość umów realizacyjnych to w sumie prawie 310 mln zł.

- Kolejnym przebudowywanym odcinkiem będzie Zawada – Siedlec Duży o długości 5,5 km. Na ogłoszone w lutym postępowanie przetargowe wpłynęło siedem ofert. Trwa ich weryfikacja pod kątem formalnym i merytorycznym. Przewidujemy, że rozstrzygnięcie postępowania przetargowego nastąpi jeszcze w tym roku. Dla pozostałych trzech odcinków o długości około 17 km wykonywana jest dokumentacja projektowa - zapowiedział Marek Prusak z GDDKiA w Katowicach.

Trwająca przebudowa ma wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunki komunikacyjne.

Co zmieni się po remoncie odcinka DK91 w województwie śląskim?

Przypomnijmy, zakres prac na DK91 obejmuje dostosowanie konstrukcji drogi do nośności 11,5 t/oś i przebudowę skrzyżowań, budowę ciągów pieszych i pieszo-rowerowych oraz urządzeń ochrony środowiska takich jak przepusty, rowy przydrożne, płotki herpetologiczne i osadniki zawiesin. Jak podkreśla GDDKiA, na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego wpłynie m.in. wykonanie oświetlenia drogowego i sygnalizacji świetlnych. - Budując ekrany akustyczne oraz stosując cichą nawierzchnię obniżymy poziom hałasu przy elewacjach budynków nawet o ponad 14 dB jak wynika z prognoz projektantów. Dzięki tym działaniom uzyskamy poprawę bezpieczeństwa, warunków komunikacyjnych i mieszkaniowych w otoczeniu drogi. Ograniczymy też negatywny wpływ ruchu drogowego na środowisko - zapowiada Marek Prusak.

Odcinek DK91 Nowa Wieś - Zawada niemal gotowa

W tym miesiącu zakończy się realizacja tego 5-kilometrowego odcinka DK91, o wartości ponad 63 mln zł. Od 10 listopada kierowcy korzystają już z przebudowanej drogi na zasadach docelowej organizacji ruchu. Trwają prace wykończeniowe, które nie powinny powodować utrudnień w ruchu.

W realizacji na "gierkówce" są 3 odcinki

Częstochowa – Nowa Wieś
Przebudowę ponad 4,6-kilometrowego odcinka firma PORR wyceniła na ponad 95 mln zł. Termin zakończenia prac to koniec listopada 2024 r. Początek odcinka zlokalizowany jest na granicy powiatu Częstochowskiego i gminy Poczesna, a jej koniec około na wysokości stacji paliw w Nowej Wsi. Wykonawca wykonał przewiązki niezbędne do wprowadzenia tymczasowej organizacji ruchu oraz dokonał wycinki drzew.

Siedlec Duży – Koziegłowy
Wartość umowy z firmą PORR to ponad 81 mln zł za przebudowę ponad 4,4-kilometrowego odcinka. Umowny termin zakończenia prac przypada na koniec listopada 2024 r. Początek odcinka zlokalizowany jest ponad 100 metrów za ul. Leśną w Siedlcu Dużym, a jej koniec około 600 m przed skrzyżowaniem z ul. Lipową w Koziegłowach. W październiku tego roku została wprowadzona tymczasowa organizacja ruchu. Została zamknięta jezdnia w kierunku Częstochowy na odcinku 4 km pomiędzy skrzyżowaniami w Siedlcu Dużym (skrzyżowanie DK91 z ul. Jana Pawła II) i w Koziegłowach (skrzyżowanie DK91 z DW789). Na tym odcinku wykonawca rozpoczął prace związane z rozbiórką warstw bitumicznych. Ruch dwukierunkowy pojazdów odbywa się na jezdni w kierunku Katowic.

Markowice – Brudzowice
Umowę za ponad 69 mln zł na roboty dla tego ponad 5-kilometrowego odcinka podpisano 19 stycznia 2022 r. z umownym terminem zakończenia prac przypadającym na lipiec 2023 r. Wykonawcą robót jest konsorcjum firm NDI (lider), NDI SOPOT oraz SP Sine Midas Stroy. Obecnie dwukierunkowy ruch pojazdów odbywa się na jezdni prowadzącej do Katowic. Prace budowlane prowadzone są na zamkniętej jezdni w kierunku Częstochowy. Zaawansowanie robót na tym odcinku wynosi 70 proc. W związku z wystąpieniem robót nieprzewidzianych w dokumentacji projektowej oraz niesprzyjających warunków atmosferycznych, czas realizacji inwestycji został wydłużony do kwietnia 2024 r.

Do remontu szykowane są kolejne odcinki DK91

Umowę na zaprojektowanie przebudowy odcinka Koziegłowy – Markowice o długości 5,3 km podpisaliśmy w marcu 2018 r. Opracowano projekt budowlany i projekt wykonawczy. 6 kwietnia został złożony wniosek o wydanie pozwolenia na budowę, które uzyskano 31 sierpnia. GDDKiA przewiduje, że do ogłoszenia przetargu na roboty budowlane mogłoby dojść w I kwartale 2024 r., po wcześniejszym uzyskaniu aneksu do Programu Inwestycji.

Wkrótce przebudowywany będzie także odcinek krajówki Brudzowice – Siewierz. Umowę na zaprojektowanie rozbudowy odcinka na długości ok. 4,1 km podpisano w grudniu 2018 r. Trwa opracowywanie projektu budowlanego i wykonawczego. Planuje się, że zakończenie prac projektowych powinno nastąpić w I kwartale 2024 r. GDDKiA przewiduje, że do ogłoszenia przetargu na roboty budowlane mogłoby dojść w III kwartale 2024 r., po wcześniejszym uzyskaniu decyzji ZRID i uzyskaniu aneksu do Programu Inwestycji.

Także umowa na zaprojektowanie przebudowy odcinka Siewierz – Podwarpie, o długości ok. 7 km, została zawarta w marcu 2018 r. Opracowano projekt budowlany i projekt wykonawczy. 14 marca został złożony wniosek o wydanie pozwolenia na budowę, które udało się uzyskać 3 lipca. Ogłoszenie przetargu na roboty budowlane zaplanowano na I kw. 2024 r., po wcześniejszym uzyskaniu aneksu do Programu Inwestycji.

Jak zapowiada GDDKiA, realizacja tych trzech wymienionych zadań przypadłaby na lata 2024-2027.

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na czestochowa.naszemiasto.pl Nasze Miasto