Matura próbna z języka polskiego w I Liceum Ogólnokształcącym w Częstochowie: zdania podzielone
Dla wielu szkół średnich, to drugie podejście do próbnej matury. W niektórych szkołach maturzyści mają już za sobą egzaminy próbne z Operonu. Od poniedziałku sprawdzają się natomiast w egzaminach przygotowanych przez Centralną Komisję Egzaminacyjną.
W poniedziałek uczniowie napisali maturę z języka polskiego. Maturzyści mieli do wyboru rozprawkę dotycząca „Pana Tadeusza” albo interpretację wiersza Krzysztofa Kamila Baczyńskiego. Nie wszyscy wychodzili z sali z uśmiechem na twarzy. Zdania na temat próbnego egzaminu dojrzałości wśród uczniów z I LO. im. Juliusza Słowackiego w Częstochowie były podzielone.
- Według nas teksty na maturze były bardzo trudne i raczej nie jesteśmy zadowolone z tego, co napisałyśmy. Temat rozprawki i interpretacji tekstu przysporzyły trudności – mówią nam Magdalena Sikorska i Kinga Maćkowska.
Zdaniem przyszłorocznych maturzystek, wiele na egzaminie maturalnym zależy od szczęścia.
- Wszystko opiera się na czytaniu ze zrozumieniem. Wiele zależy od tego, na jaki tekst się trafi. Jeśli będzie łatwy, to można sobie dobrze poradzić. Jeśli będzie trudny i niezrozumiały, to już gorzej – mówią maturzystki z I LO w Częstochowie.
W zdecydowanie lepszych nastrojach salę opuszczali licealiści z klasy o profilu humanistycznym. Matura próbna, to dla nich dobre przetarcie i powtórka materiału przed majowym bojem, który wywrze ogromny wpływ na ich przyszłość.
- Moim zdaniem matura była na średnim poziomie. Było wiele tekstów nad którymi musieliśmy pomyśleć. Wydaje mi się, że dałam radę i mogę być zadowolona – podkreśla Paulina Muchla.
- Rozprawka była według mnie dosyć trudna, bo do wyboru mieliśmy wiersz Baczyńskiego albo rozprawkę dotycząca Pana Tadeusza. Zdecydowałem się zinterpretować wiersz. Wydaje mi się, że wszystko poszło po mojej myśli – dodaje Konrad Biszczyk.
Majowa matura będzie ogromną niewiadomą. Licealiści będą ją zdawać w nowej formule. Do tej pory uczniowie kończący szkołę średnią nie musieli zdawać przedmiotów na poziomie rozszerzonym, teraz będą musieli zdać co najmniej jeden dodatkowy egzamin pisemny z grupy tzw. przedmiotów do wyboru. Będzie przeprowadzany tylko na jednym poziomie, odpowiadającym obecnemu rozszerzonemu. Znacznej zmianie ulegnie zakres stawianych pytań - zarówno z przedmiotów humanistycznych, jak i ścisłych. Przykładowo, w teście z języka polskiego, w miejsce jednego obszernego tekstu, do którego odnosiły się zadania, pojawi się kilka tekstów.
Maturzyści powinni przygotować się też na możliwość napisania streszczenia jakiegoś utworu oraz na zadania sprawdzające ich świadomość językową. W kwestii napisania tekstu własnego, maturzyści nie będą mieli podanego problemu, który muszą poruszyć w tekście. Zamiast tego zostaną poproszeni o uzasadnienie własnej interpretacji wybranego tekstu.
Zmieni się też formuła egzaminu ustnego z języka polskiego. Zamiast przygotowywać wcześniej prezentacje, zdający będą losować pytania przygotowane przez Centralną Komisję Egzaminacyjną.
- Jesteśmy króliczkami doświadczalnymi. Pierwszy raz piszemy nową maturę i wszystko wyjdzie w maju – dodaje Konrad Biszczyk.
Krzysztof Bosak i Anna Bryłka przyjechali do Leszna
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?