Przejścia dla pieszych, na których GDDKiA wybuduje nową infrastrukturę drogową, zlokalizowane są w ciągu DK11 w Ciasnej, Molnej i Sierakowie Śląskim, DK46 w Gwoździanach, Lipiu Śląskim, Lisowicach, Pawonkowie, Kochanowicach, Lubecku, Herbach, Lisowie, Blachowni, Pietrzakach i Trzepizurach oraz na DK78 w Tarnowskich Górach. Prace zrealizuje firma ECO ENERGY POLAND z Cieszyna. Wykonanie robót budowlanych powinno nastąpić do sześciu miesięcy od daty podpisania umowy.
Wykonawca zobowiązał się do przygotowania dokumentacji projektowej i docelowej organizacji ruchu. Po akceptacji opracowań projektowych oraz zatwierdzeniu organizacji ruchu wybuduje nowe oświetlenia dla pieszych. Tam, gdzie to niezbędne, wykona prace brukarskie, w tym budowę dojść dla pieszych i tzw. kostki integracyjne wraz z niezbędną modyfikacją oznakowania pionowego i poziomego.
W ramach PBID realizowany jest szeroki zakres działań, zwiększających bezpieczeństwo ruchu drogowego. Prace obejmują głównie przebudowy skrzyżowań, budowę chodników i dróg rowerowych, a także drogowych sygnalizacji świetnych i ostrzegawczych. Doświetlane są również przejścia dla pieszych i ich strefy przejściowe.
- Nacisk stawiany jest na poprawę bezpieczeństwa pieszych, zaliczanych do grupy niechronionych użytkowników dróg. Działania obejmują zarówno punktowe lokalizacje, jak też kompleksowe zadania na dłuższych odcinkach komunikacyjnych - przekazuje katowicki oddział GDDKiA.
Bezpieczniej na blisko 600 przejściach na drogach krajowych w Śląskiem
Docelowo blisko 600 przejść na drogach krajowych w woj. śląskim, zarządzanych przez GDDKiA, zostanie doświetlonych w ramach PBID.
- Do tej pory podnieśliśmy poziom bezpieczeństwa na 260 przejściach. Wartość inwestycji w woj. śląskim oszacowano na ponad 180 mln zł. Od 2021 r. zakończyliśmy i rozliczyliśmy już 19 umów o łącznej wartości prawie 50 mln zł. W tym roku terminy umowne zakończenia inwestycji obejmują sześć umów o wartości prawe 31 mln zł - informuje katowicki oddział GDDKiA.
Do 2025 r. planuje jeszcze zawrzeć 19 umów, których wartość przekroczy 95 mln zł. Wszystkie te zadania finansowe są z budżetu państwa, pieniędzy będących w dyspozycji Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.
Celami szczegółowymi PBID są ochrona uczestników ruchu oraz zapewnienie infrastruktury drogowej, mającej wpływ na wzrost bezpieczeństwa ruchu drogowego poprzez redukcję liczby wypadków i ich ofiar. Realizacja zadań z Programu umożliwi eliminację realnych i potencjalnych zagrożeń dla bezpieczeństwa ruchu drogowego, a w połączeniu z zadaniami realizowanymi w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych (RPBDK), pozwoli docelowo na zmniejszenie liczby odcinków niebezpiecznych.

Szymon Hołownia ma duże ego, większe ma tylko Lech Wałęsa
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?