Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Do Częstochowy przyjechał pierwszy przerobiony autobus hybrydowy. Co w nim zmieniono?

Piotr Ciastek
Piotr Ciastek
Do Częstochowy przyjechał pierwszy przerobiony autobus hybrydowy. Co w nim zmieniono?
Do Częstochowy przyjechał pierwszy przerobiony autobus hybrydowy. Co w nim zmieniono? Piotr Ciastek
Państwowy Autosan przez kilka miesięcy naprawiał jeden z 39 autobusów hybrydowych, które zostały uziemione po tym jak ujawniły się w nich poważne usterki. Jedna z nich doprowadziła do pożaru hybrydy. Teraz przerobiony skład będzie testowany na ulicach miasta.

Przypomnijmy, że w grudniu 2014 roku Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne podpisało umowę z firmą Lider Trading na zakup 40 autobusów hybrydowych z napędem elektryczno-gazowym za ponad 65 milionów złotych. MPK w Częstochowie otrzymało niemal 66 milionów złotych na zakup autobusów w ramach realizowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska programu „Gazela”. Ale kiedy hybrydy wyjechały na ulice Częstochowy doszło w nich do usterek, a jedna spłonęła. Ostatecznie pojazdy wycofano z ruchu, a producent upadł. Żeby uratować sytuację i nie oddawać wielomilionowej dotacji, MPK podjęło współpracę z firmą Autosan, która opracowała rozwiązania pozwalające na wprowadzenie takich modyfikacji, pozwalających na ich bezpieczną eksploatację.

Hybryda zmodyfikowana

Państwowy producent autobusów twierdzi, że udało się tak zmodyfikować hybrydę, że nie tylko jest bezpieczna, ale nadal ekologiczna. W poniedziałek zmodyfikowany egzemplarz zaprezentowany został w częstochowskiej zajezdni.

– Bardzo dziękuję prezesowi firmy Autosan, że podjęła się tego trudnego wyzwania i swoimi specjalistami pracowali nad jedną z hybryd. Doprowadzili, mam nadzieję do takiego stanu, że będziemy mogli znów kursować tymi autobusami – mówił Krzysztof Matyjaszczyk, prezydent Częstochowy.

Hybryda nadal napędzana jest silnikiem gazowo-elektrycznym, jednak zrezygnowano użycia kondensatorów, które powodowały problematyczne usterki. Autosanu zapewnił, że autobus jest bezpieczny i będzie bezpieczny. – Myśmy tutaj zmienili tylko jedną rzecz. Zastąpiliśmy cztery superkondensatory i potężny transformator jednym pakietem baterii. Zmieniliśmy też gruntownie całe oprogrmowanie pojazdu – mówił prezes zarządu Autosan sp. z o.o. Eugeniusz Szymonik.

Co z kolejnymi 38 autobusami hybrydowymi?

Prezes Autosanu zapewniał, że zastosowane rozwiązania miałyby dać nawet 12 lat bezawaryjnej eksploatacji, przy obniżonej emisji dwutlenku węgla w stosunku do innych autobusów gazowych co najmniej o 30 proc. Koszt tej przeróbki oscyluje w granicach nieco ponad 500 tys. zł.

Jeśli autobus przejdzie pomyślnie testy na ulicach Częstochowy, a ugoda z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zostanie podpisana, to otwarta zostanie droga do modernizacji kolejnych hybryd.

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na czestochowa.naszemiasto.pl Nasze Miasto