Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

DK 91 w Częstochowie pomału udrażniane! Niewielki fragment dawnej "gierkówki" udostępniony kierowcom

Katarzyna Stacherczak
Katarzyna Stacherczak
Na przebudowie DK 91 w Częstochowie trwa walka z czasem. Na placu budowy codziennie pojawia się pół tysiąca osób, by zdążyć z zakończeniem prac przed końcem tego roku. Jak na razie widać jedynie niewielkie światełko w tunelu dla kierowców. Od 6 grudnia - od około godziny 12.00 - udostępniony będzie niewielki fragment dawnej "gierkówki" - jeden pas prowadzący od alei Jana Pawła II do Galerii Jurajskiej.

Niewielki fragment dawnej "gierkówki" udostępniony kierowcom!

W zeszłym tygodniu Miejski Zarząd Dróg w Częstochowie informował, że uśrednione zaawansowanie prac na przebudowie DK 91 osiągnęło 90 procent. Roboty miały wejść więc już tylko w decydującą fazę. Najbardziej zaawansowane prace na obecnie remontowanej DK91 trwają na skrzyżowaniu ulicy Krakowskiej i Rejtana, gdzie dwupoziomowe skrzyżowanie jest już niemal gotowe. Mocno zaawansowane prace prowadzone są także na Rakowie, gdzie układana jest masa bitumiczna.

Na placu budowy codziennie pojawia się pół tysiąca osób, by zdążyć z zakończeniem przebudowy przed końcem tego roku. Jak na razie widać jedynie niewielkie światełko w tunelu dla kierowców. Od 6 grudnia - od około godziny 12.00 - zostanie wprowadzona nowa, tymczasowa organizacja ruchu i udostępniony będzie niewielki fragment dawnej "gierkówki" - jeden pas prowadzący od alei Jana Pawła II do Galerii Jurajskiej.

- Ruch kołowy będzie odbywać się jednym pasem jezdni - mówi Maciej Hasik, rzecznik Miejskiego Zarząd Dróg w Częstochowie. - Pozostałe pozostaną jeszcze nieczynne podobnie jak dalszy odcinek drogi czy jezdnia północna na wspomnianym fragmencie - dodaje.

Co istotne jednak, jadąc trasą od strony dzielnicy Północ nie przejedziemy pod "węzłem Kobra". Musimy zjechać z trasy, i zawrócić na alei Jana Pawła II by ponownie znaleźć się na przebudowywanej DK 91 w Częstochowie. Wszystko po to, aby ciężki tranzyt wciąż korzystał z wyznaczonych objazdów, a nie jechał w kierunku Galerii Jurajskiej.

- Ze względów bezpieczeństwa dla jadących z północy al. Wojska Polskiego dojazd do udrożnionego odcinka możliwy będzie poprzez nawrotkę w al. Jana Pawła II przed Rondem Trzech Krzyży. Prosimy patrzeć na znaki i zachować ostrożność - apeluje Maciej Hasik.

Drogowcy liczą na to, że w ten sposób być może uda się nieco rozładować korki na ulicy Warszawskiej - a te w okresie przedświątecznym przybierają przecież na sile.

- Udrożnienie tego połączenia usprawni obsługę terenów handlowych, jak i poprawi ruch w centrum miasta. Ułatwiony zostanie bowiem dojazd m.in. do ulicy Krakowskiej odciążając ul. Warszawską na newralgicznym odcinku od Ronda Trzech Krzyży do pl. Daszyńskiego. Efektem tego rozwiązania powinno być też łatwiejsze niż dotąd poruszanie się ul. Wilsona - tłumaczy Maciej Hasik.

Kiedy finał prac związanych z przebudową DK 91 w Częstochowie?

Finał prac związanych z przebudową DK91 zaplanowano na koniec listopada 2023 roku. Jednak termin ten przesunie się na pewno o kilka tygodni.

- Wykonawca doskonale zdaje sobie z tego sprawę, że są zapisy w umowach, które wskazują, że przekroczenie tych terminów wiąże się z określonymi obciążeniami, które ponoszą za każdy dzień zwłoki. To zaawansowanie jednak jest na tyle duże, że nie ma groźby przerwania prac. Wykonawcy pracują w pocie czoła i koniec roku to jest ten czas, kiedy inwestycja zostanie oddana do użytku mieszkańcom - twierdzi Maciej Hasik, rzecznik Miejskiego Zarządu Dróg w Częstochowie.

Inwestycja związana z dawną DK 1 (obecnie DK 91) ma m.in. poprawić płynność transportową północ-południe w zakresie tranzytu, ruchu lokalnego, dostępności terenów inwestycyjnych i dostępności regionalnej, poprzez likwidację wąskich gardeł drogowych. Przypomnijmy, że Droga Krajowa nr 91 (w tym aleja Wojska Polskiego w Częstochowie), znajduje się w Korytarzu Sieci Podstawowej Bałtyk-Adriatyk.

Z szacunków wynika, że przebudowa pochłonie 359 mln zł. Inwestycja realizowana jest z dofinansowaniem ze środków UE. Dotychczasowe dofinansowanie unijne, zdobyte w okresie programowania 2014-2020 w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko i działania „Zwiększenie dostępności transportowej ośrodków miejskich leżących w sieci drogowej TEN-T i odciążenie miast od nadmiernego ruchu” wynosiło 160,1 mln zł.

Później środki z konkursu zorganizowanego przez Komisję Europejską wraz z Europejską Agencją Wykonawczą ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska na projekty z sektora transportu w ramach instrumentu „Łącząc Europę” 2021-2027 zwiększyły udział środków Unii Europejskiej w tej częstochowskiej inwestycji do blisko 194 mln zł.

Niedawno - wraz z dofinansowaniem pierwotnym - kwota zewnętrznego wsparcia finansowego przy budowie nowej alei Wojska Polskiego w Częstochowie przekroczyła 200 mln zł.

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na czestochowa.naszemiasto.pl Nasze Miasto