Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Ile Częstochowa wydaje na utrzymanie dróg

js
W odpowiedzi na list posłów PO do prezydenta Krzysztofa Matyjaszczyk w sprawie utrzymania dróg Miejski Zrząd Dróg i Trnasportu inormuje ile wydaje na drogi.

MZDiT łata dziury po niedawnych roztopach i wyjaśnia ile wydajemy na utrzymanie i remonty dróg. Częstochowa pozyskała rządowe środki na aleję Pokoju i zgłosiła kluczowy projekt drogowy.

Przepraszając mieszkańców za stan częstochowskich dróg po ostatnich zimowych roztopach informujemy, że Miejski Zarząd Dróg i Transportu prowadzi w ramach bieżącego utrzymania sukcesywną naprawę ubytków w jezdniach. Prace trwają w tym tygodniu w alei Wojska Polskiego (DK-1), na ulicach Rejtana, Popiełuszki, Pułaskiego, Szajnowicza–Iwanowa i św. Rocha. Zasięg prac związanych z doraźną poprawą stanu nawierzchni będzie w przyszłym tygodniu uzależniony od warunków atmosferycznych.

Według informacji przekazanej przez Miejski Zarząd Dróg i Transportu w Częstochowie – w ostatnich dwóch latach miejskie fundusze na remonty i utrzymanie dróg są sukcesywnie zwiększane.

W 2010 r. na bieżące utrzymanie dróg (bez inwestycji drogowych) wydane zostało blisko 10 mln 776 tys. zł. W tej kwocie były uwzględnione także środki na modernizacyjne remonty dróg.

Tymczasem w 2011 r. z budżetu miasta na zadania związane z remontami i utrzymaniem dróg wydatkowano w sumie 13 mln 966 tys. zł, a w 2012 r. 19 mln 529 tys. zł (bez kwot na budowę nowych dróg i duże zadania inwestycyjne).

Należy dodać, że od 2011 r. zaczęła w finansach samorządów obowiązywać zasada, iż wydatki bieżące mogą być realizowane tylko z bieżących dochodów miasta (wydatki bieżące nie mogą przekraczać w budżecie dochodów bieżących, więc trzeba je ograniczać). Dlatego w 2011 i 2012 roku część zadań zapisanych wcześniej w budżecie na bieżące utrzymanie dróg (takich jak remonty mające charakter przebudowy) została ujęta w budżecie inwestycyjnym (wydatkach majątkowych).

W ramach ww. środków w 2011 r. - wykonano m.in. przebudowy ulic lub odcinków ulic: Dźbowskiej, św. Augustyna, Głównej, św. Jadwigi, Bugajskiej, Wojska Polskiego oraz Rynku Wieluńskiego.
W 2012 r. zmodernizowano m.in. kolejny odcinek ul. Głównej oraz odcinki ulic: Przejazdowej, PCK, Pułaskiego, Równoległej, Bór, Kisielewskiego, Sabinowskiej, Zarankiewicza oraz fragment DK-1 od granic miasta do ul. Bugajskiej.

Te przebudowy były możliwe m.in. dzięki oszczędnościom po przetargach na duże drogowe zadania inwestycyjne, które można było przeznaczyć na wydatki majątkowe, a nie wydatki zapisane w budżecie na bieżące utrzymanie dróg.

W 2013 roku - oprócz strategicznych inwestycji, takich jak m.in. budowa bezkolizyjnego skrzyżowania DK-1 z aleją Jana Pawła II czy budowa tzw. korytarza północnego - będą realizowane kolejne przebudowy i modernizacje dróg istniejących, znajdujących się w kiepskim stanie (w budżecie inwestycyjnym jest w sumie ok. 35 zadań drogowych).

W ostatnich dniach Miasto Częstochowa otrzymało potwierdzenie dofinansowania w tym roku - z Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych – przygotowanego projektu modernizacji alei Pokoju na odcinku od DK-1 do ul. Rejtana. Kwota dofinansowania inwestycji, której wartość szacowana jest na blisko 5,2 mln zł, wyniesie 50 %.

Miasto czeka także na pozytywne rozstrzygnięcia dotyczące projektów zgłoszonych do dofinansowania ze środków Unii Europejskiej jeszcze w ramach obecnego, kończącego się okresu programowania. Dotyczy to m.in. tak ważnego zadania, jak przebudowa DK-91 w Częstochowie - ul. Warszawska i Rędzińska wraz z budową węzła DK-91 z DK-1. Samorząd liczy w tym względzie na pozytywny i skuteczny lobbing na rzecz częstochowskiej społeczności ze strony częstochowskich parlamentarzystów. Interpelację dotyczącą interwencji w tej sprawie złożyła ostatnio do Prezydenta Miasta radna Małgorzata Iżyńska.

Warto dodać,że po uzgodnieniach z innymi powiatami i gminami subregionu północnego województwa śląskiego Miasto Częstochowa - jako lider subregionu - zgłosiło, jako propozycję projektu kluczowego w kolejnym okresie programowania dystrybucji środków unijnych - połączenie stref aktywności gospodarczej z przyszłymi węzłami autostradowymi. - Celem tego drogowego projektu jest stworzenie optymalnych warunków do inwestowania i tworzenia nowych miejsc pracy w subregionie, poprzez dobre skomunikowanie naszych terenów inwestycyjnych z planowaną autostradą – mówi prezydent Częstochowy Krzysztof Matyjaszczyk.

Powyżej przytoczone fakty oraz kwoty związane z remontami i utrzymaniem dróg dowodzą, że poprawa stanu i rozbudowa infrastruktury drogowej jest jednym z głównych priorytetów obecnych władz miasta Częstochowy.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na czestochowa.naszemiasto.pl Nasze Miasto