Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Tak remontowano Aleję Najświętszej Maryi Panny ZDJĘCIA

Janusz Strzelczyk
Janusz Strzelczyk
W 2013 roku zakończył się, trwający kilka lat, remont ostatniego odcinka Najświętszej Maryi Panny w Częstochowie.

Przebudowa zaczęła się od ostatniej jej części, III al. NMP.
Remont z przebudową III al. NMP poprzedziły warsztaty urbanistyczne.
W Liceum Ogólnokształcącym im. H. Sienkiewicza w 2004 roku odbyły się warsztaty urbanistyczne, na których przedstawiono projekty przebudowy III al. NMP. Siedem zespołów, pięć z Częstochowy oraz z Zabrza i Blachowni prezentowało swoje koncepcje.

To były wizje uczynienia z al. NMP funkcjonalnej a jednocześnie wyjątkowej arterii. Na tym etapie można było sobie pozwolić na wiele.
Warsztaty według regulaminu opracowanego przez Wydziały Planowania Przestrzennego i Administracji Architektoniczno- Budowlanej Urzędu Miasta, miały przygotować materiały do społecznej dyskusji na temat zagospodarowania alei NMP, zwłaszcza III.

Były wskazania magistratu: funkcjonalny system komunikacji samochodowej, parkingi, chodniki, ścieżki rowerowe, zieleń, powiązanie z aleją Sienkiewicza, rozwiązanie funkcjonalno-przestrzenne placu Biegańskiego i placu przed IV LO im. H. Sienkiewicza, a także schemat układu komunikacyjnego dla całej alei NMP wynikający z rozwiązań komunikacyjnych przyjętych dla III alei NMP a także przebudowa placu przy skrzyżowaniu alei Najświętszej Maryi Panny z ul. ks. Popiełuszki (łącznie z Cepelią). Przebudowa III al. NMP ruszyła w 2006 roku, z rocznym opóźnieniem w stosunku do planów. Kosztowała 14,4 mln zł. Były to pieniądze miasta. Zakończyła się też z opóźnieniem w 2007 r. Inwestycja trafiła do sądu, bo wykonawca zrobił fuszerkę. Północną jezdnię trzeba było rozebrać i na nowo ułożyć kostkę, która wypadała już zaraz po rewitalizacji alei, w 2007 roku.
Również przebudowa I i II al. NMP oraz placu Biegańskiego rozpoczęła się z opóźnieniem. I to aż dwuletnim. Roboty na placu Biegańskiego rozpoczęto pod koniec 2010 roku. Trzeba się było bardzo spieszyć z realizacją inwestycji, aby nie stracić 34 mln zł unijnej dotacji .

Na przeszkodzie rozpoczęcia robót w terminie stanął protest Obywatelskiego Stowarzyszenia Przyjaciół Częstochowy, które zauważyło, że miasto nie przygotowało raportu o oddziaływaniu na środowisko inwestycji.
Aleja Najświętszej Maryi Panny jest główną, reprezentacyjną arterią komunikacyjną centrum miasta. Jest usytuowana równoleżnikowo, ma długość ok. 1,5 kilometra i szerokość 44 metrów.

Aleja NMP powstała na początku XIX wieku, jako droga łącząca Częstochowę i Nową Częstochowę, miasta administracyjnie połączone 19 sierpnia 1826 roku
Obecnie łączy częstochowskie Stare Miasto, Śródmieście i dzielnicę Podjasnogórską. Wśród mieszkańców Częstochowy funkcjonuje jej tradycyjny podział na 3 niezależne części (I Aleję, II Aleję i III Aleję). Charakteryzują je dwie dwupasmowe jezdnie przedzielone są biegnącym pomiędzy nimi bulwarem. W okresie pielgrzymkowym używany jest on przez pątników zmierzających do klasztoru jasnogórskiego.

od 12 lat
Wideo

Gazeta Lubuska. Winiarze liczą straty po przymrozkach.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na czestochowa.naszemiasto.pl Nasze Miasto