Stowarzyszenie Szlaku Staropolskiego wymyślił w 2005 roku ówczesny prezydent Częstochowy Tadeusz Wrona. I szybko idea znalazła entuzjastów. W 2006 r. Stowarzyszenie Szlak Staropolski zostało zarejestrowane w sądzie.
Akt założycielski podpisało 30 samorządów: gminnych, powiatowych, wojewódzkich i dużych miast - Wrocławia, Opola, Częstochowy, Kielc, Lublina.
I powiedzieli o tym ministrowi transportu Jerzemu Polaczkowi, wiosną 2006 r. gdy przyjechał do Częstochowy.
Minister jednak nie zapalił się do tego pomysłu. Nawet cierpko zauważył, że jego poprzednik Marek Pol zarekomendował szlak do Narodowego Planu Rozwoju, choć nie było na taką inwestycję pieniędzy. W maju 2006 r. Polaczek twierdził, że przed 2013 rokiem nie ma szans na rozpoczęcie prac. Ale już we wrześniu 2006 r. ministerstwo transportu poinformowało Wronę, że droga S-46 została wpisana do harmonogramu budowy autostrad i dróg ekspresowych na lata 2007-2013.
Jednak dziś drodze S 46 przebiegającej przez Włodawę - Lublin - Kraśnik - Kielce - Jędrzejów - Częstochowę - Opole - Nysę - Kłodzko - Kudowę Zdrój nadal daleko do ekspresowej.
Z unijnych pieniędzy można sfinansować nawet 75 proc. inwestycji.
Lobbing jest za słaby. Z parlamentarzystów tylko częstochowianka Halina Rozpondek z PO głośno powiedziała, że będzie lobbować za powstaniem Szlaku, w Sejmie.
Na papierze nadal wszystko wygląda obiecująco. We wszystkich zainteresowanych pomysłem regionach koncepcja Szlaku Staropolskiego została wpisana do wojewódzkiego planu zagospodarowania przestrzennego i do strategii rozwojów.
Rozważane są możliwości finansowania projektów związanych z realizacją Szlaku z funduszy przeznaczonych na rozwój "ściany wschodniej".
Dla Częstochowy Szlak Staropolski to wpisanie w szlak turystyczno-pielgrzymkowy łączący Ławrę Peczorską - Święty Krzyż - Jasną Górę - Lourdes - Santiago de Compostella.
Dla miasta pielgrzymkowego, jakim jest Częstochowa włączenie do szlaku byłoby szansą na rozwój międzynarodowej turystyki i pielgrzymek.
Droga ekspresowa to także większe możliwości rozwoju gospodarczego, napływ inwestycji. Potencjalni inwestorzy zawsze wszak pytają o warunki komunikacyjne, połączenia z głównymi drogami.
Szlak Staropolski ma połączyć Częstochowę z Wrocławiem, Opolem, Lublinem, Europą Zachodnią i Wschodnią. Umożliwić szybki przewóz towarów. Ekspresowa droga S-46 ma być alternatywą dla międzynarodowej E-40 (w Polsce autostrada A-2), a także E-30 (autostrada A-2). Szlak Staropolski byłby najdogodniejszym połączeniem Ukrainy z Europą Zachodnią. Przy trasie położonych jest około trzydziestu miast.
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?