Z Częstochowy do Opola pojedziemy sprawniej po przęsłach z krakowskich mostów

Piotr Ciastek
Piotr Ciastek
Udostępnij:
Na trasie kolejowej między Częstochową a Opolem montowane są przęsła uzyskane z mostu kolejowego w Krakowie. Jedna konstrukcja już jest wykorzystywana. Wymieniane są kolejne dwie. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. na prace przeznaczyły ponad 10 mln zł ze środków budżetowych. Ma to usprawnić przejazd na całej trasie.

Na szlaku Częstochowa Gnaszyn – Częstochowa Stradom przebudowywany jest kolejowy most. Sprawniejszy będzie ruch pociągów i zwiększy się bezpieczeństwo. Poprawiona zostanie estetyka obiektu. Linią kursują pociągi pasażerskie m.in. do Warszawy, Opola i Wrocławia oraz składy towarowe.

Obecnie ruch odbywa się jednym torem, na drugim prowadzone są roboty. Po przygotowaniu nowych przyczółków, w kwietniu zostało zamontowane przęsło. Stalowa konstrukcja przyjechała z Krakowa, po demontażu mostu kolejowego nad Wisłą. Do końca czerwca wykonawca zakończy prace torowe i sieciowe. W lipcu pociągi pojadą po wymienionej konstrukcji i nowym torze, a prace przeniosą się na sąsiednie przęsło i tor. Zakończenie zadania na obu torach przewidziane jest w październiku br.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wymieniły już konstrukcję mostu kolejowego w Częstochowie Gnaszyn. Na „krakowskim” przęśle zamontowano nowe tory. Od grudnia 2021 po przebudowanym obiekcie kursują pociągi.

Wartość prac na moście w Częstochowie Gnaszyn i na trasie Gnaszyn – Stradom to ok. 10,3 mln zł ze środków budżetowych.

12 przęseł z mostu w Krakowie ułatwia przewozy w kraju

Obiekty z kolejowych magistrali, po szczegółowym przeglądzie lub dodatkowych pracach, są wykorzystywane na innych liniach. Po sprawdzeniu przez specjalistów, nie tylko podkłady i szyny, ale duże konstrukcje mostów nadal służą kolei i są istotnym ogniwem sieci kolejowej. To racjonalne gospodarowanie dobrymi jeszcze materiałami i optymalne korzystanie ze środków programu utrzymaniowego.

Z mostu nad Wisłą w Krakowie, gdzie budowana jest nowa przeprawa, ponownie wykorzystano 12 przęseł. Po renowacji przeznaczono je na wiadukty i mosty, m.in. w Wojkowicach w woj. śląskim oraz nad rzeką Wyderką w Janinowie na linii Herby Nowe – Kępno.

W Zagórzu na Podkarpaciu krakowskie elementy zastąpiły wysłużony most kolejowy nad Sanem. Są wykorzystane także na wiaduktach kolejowych w Krasnymstawie i Rykach na Lubelszczyźnie.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Mikołajów i Odessa bramą do Morza Czarnego

Wideo

Komentarze

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Przejdź na stronę główną Nasze Miasto
Dodaj ogłoszenie