Węzeł na skrzyżowaniu DK 1 i Bugajskiej w Częstochowie. Samorządowcy apelują do ministra o wsparcie finansowe

Bartłomiej Romanek
Bartłomiej Romanek
Węzeł na ulicy Bugajskiej mógłby rozładować korki na częstochowskim odcinku DK 1 ARC
Już jesienią rozpocznie się kompleksowa przebudowa DK 1 w Częstochowie. Jednak żeby ruch na „gierkówce” na tym odcinku odbywał się płynnie konieczna jest jeszcze budowa węzła w okolicach ulicy Bugajskiej. To w tym miejscu najczęściej tworzą się korki na DK 1.

Prezydent Częstochowy, starosta Powiatu Częstochowskiego, burmistrz Koniecpola oraz wójtowie Olsztyna, Janowa, Przyrowa i Lelowa wystosowali do Ministra Infrastruktury Andrzeja Adamczyka wspólny list, w którym powołując się na wcześniejsze wystąpienia i spotkania, ponawiają prośbę o pomoc w dofinansowaniu budowy węzła drogowego alei Wojska Polskiego (DK-1) wraz z nowym przebiegiem DK-46 w Częstochowie.

Autorzy listu wskazują, że – zgodnie z deklaracjami strony samorządowej – przygotowana została dokumentacja umożliwiająca rozpoczęcie procesu projektowego i budowlanego tej inwestycji. Opracowany na zlecenie miasta Częstochowy program funkcjonalno-użytkowy, wraz z prawomocną decyzją środowiskową, zaprezentowany w Ministerstwie w maju 2019 r., jest podstawą do ogłoszenia postępowania na wyłonienie wykonawcy i realizację inwestycji w trybie „zaprojektuj i wybuduj”. Warunkiem jest znalezienie źródeł finansowania projektu. Strona samorządowa liczyła na wpisanie Bugajskiej na listę inwestycji kluczowych i ujęcie jej w planach lub programach budowy dróg krajowych.

Dlatego samorządowcy z niepokojeniem przyjmują przedstawiony ostatnio przez Ministerstwo Infrastruktury Program Budowy Obwodnic na lata 2020-2030, w którym pominięto inwestycje na drogach krajowych w granicach miast na prawach powiatu.
Sygnatariusze listu przywołują zatem ponownie swoje argumenty: „Proponowana przez nas do realizacji inwestycja stanowi rozwiązanie problemów transportowych na sieci strategicznej w ujęciu regionalnym. Budowa wspomnianego węzła ma kluczowe znaczenie dla rozwoju północnej części województwa śląskiego w tym dla inwestycji w rozwój gospodarczy regionu tak bardzo potrzebny w sytuacji spustoszeń w gospodarce, jakie sieje epidemia COVID-19. Ponadto realizacja inwestycji jest kluczowym elementem dostępności i rozwoju gospodarczego wszystkich gmin położonych wzdłuż DK-46 stanowiących jednocześnie historyczny szlak staropolski. Są to gminy takie jak: Olsztyn, Janów, Przyrów, Lelów, Koniecpol”.

Samorządowcy przypominają także, co skłoniło Częstochowę i okoliczne samorządy do podjęcia działań w celu doprowadzenia do realizacji istotnej, nie tylko dla subregionu, inwestycji. Przywołują plany PKP, przedstawiają uwarunkowania terenowe, wyniki badań natężenia ruchu i sytuacje blokowania ruchu na DK-1, będącej elementem Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T), z powodu braku węzła ul. Bugajskiej.

W ich ocenie jedynym racjonalnym rozwiązaniem problemu jest wybudowanie drogi krajowej DK-46 na odcinku od granicy Miasta Częstochowy z Gminą Olsztyn do drogi krajowej nr 1 po nowym śladzie. Miałaby być to droga o długości około 2,1 km, wymagająca realizacji dwóch obiektów inżynieryjnych nad rzeką Wartą i linią kolejową relacji Częstochowa - Zawiercie, budowy węzła drogowego DK-1 z DK-46 oraz ewentualnej przebudowy istniejącego obiektu nad bocznicą kolejową dawnej Huty Częstochowa S.A.

Inwestycja stanowiłaby jeden z elementów kompleksowej przebudowy drogi krajowej DK-46 w granicach Częstochowy. Jej celem jest udrożnienie DK-46 i możliwie najszybsze wyprowadzenie ruchu tranzytowego na linii Opole – Kielce poza obręb zwartej zabudowy miejskiej (w tym roku rozpoczyna się „unijna” rozbudowa DK-46 przy wyjeździe na Opole). Ma to istotne znaczenie dla poprawienia przejezdności całej sieci drogowej północnej części województwa śląskiego.

Kiedy rozpocznie się modernizacja DK 1 w Częstochowie

Prawdopodobnie już jesienią rozpocznie się wielka przebudowa DK 1 w Częstochowie. Do końca października ma zostać przygotowane pozwolenie na budowę. Planowane prace na DK 1 obejmą przebudowę całego odcinka DK 1 przebiegającego przez miasto od węzła z aleją Jana Pawła II do skrzyżowania z ul. Rakowską oraz przebudowę głównych skrzyżowań (w tym budowę dwóch skrzyżowań dwupoziomowych w miejsce istniejących jednopoziomowych i nowej estakady na Rakowie). Wybudowane lub przebudowane zostaną także m.in. kładki dla pieszych, chodniki i ścieżki rowerowe. Inwestycja pozwoli na zwiększenie dostępności transportowej Częstochowy, poprawę przepustowości DK-1 i zmniejszenie uciążliwości wynikających z nadmiernego ruchu drogowego.
Zwiększy ona również bezpieczeństwo ruchu oraz nośność drogi. Udrożnienie sieci drogowej miasta poprawi płynność ruchu w korytarzu sieci TEN-T na obszarze regionu i całego kraju.

Jest porozumienie pomiędzy Kaczyńskim i Ziobrą

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3