Węzeł na skrzyżowaniu DK 1 i Bugajskiej w Częstochowie. Samorządowcy apelują do ministra o wsparcie finansowe

Bartłomiej Romanek
Bartłomiej Romanek
Węzeł na ulicy Bugajskiej mógłby rozładować korki na częstochowskim odcinku DK 1
Węzeł na ulicy Bugajskiej mógłby rozładować korki na częstochowskim odcinku DK 1 ARC
Już jesienią rozpocznie się kompleksowa przebudowa DK 1 w Częstochowie. Jednak żeby ruch na „gierkówce” na tym odcinku odbywał się płynnie konieczna jest jeszcze budowa węzła w okolicach ulicy Bugajskiej. To w tym miejscu najczęściej tworzą się korki na DK 1.

Prezydent Częstochowy, starosta Powiatu Częstochowskiego, burmistrz Koniecpola oraz wójtowie Olsztyna, Janowa, Przyrowa i Lelowa wystosowali do Ministra Infrastruktury Andrzeja Adamczyka wspólny list, w którym powołując się na wcześniejsze wystąpienia i spotkania, ponawiają prośbę o pomoc w dofinansowaniu budowy węzła drogowego alei Wojska Polskiego (DK-1) wraz z nowym przebiegiem DK-46 w Częstochowie.

Autorzy listu wskazują, że – zgodnie z deklaracjami strony samorządowej – przygotowana została dokumentacja umożliwiająca rozpoczęcie procesu projektowego i budowlanego tej inwestycji. Opracowany na zlecenie miasta Częstochowy program funkcjonalno-użytkowy, wraz z prawomocną decyzją środowiskową, zaprezentowany w Ministerstwie w maju 2019 r., jest podstawą do ogłoszenia postępowania na wyłonienie wykonawcy i realizację inwestycji w trybie „zaprojektuj i wybuduj”. Warunkiem jest znalezienie źródeł finansowania projektu. Strona samorządowa liczyła na wpisanie Bugajskiej na listę inwestycji kluczowych i ujęcie jej w planach lub programach budowy dróg krajowych.

Dlatego samorządowcy z niepokojeniem przyjmują przedstawiony ostatnio przez Ministerstwo Infrastruktury Program Budowy Obwodnic na lata 2020-2030, w którym pominięto inwestycje na drogach krajowych w granicach miast na prawach powiatu.
Sygnatariusze listu przywołują zatem ponownie swoje argumenty: „Proponowana przez nas do realizacji inwestycja stanowi rozwiązanie problemów transportowych na sieci strategicznej w ujęciu regionalnym. Budowa wspomnianego węzła ma kluczowe znaczenie dla rozwoju północnej części województwa śląskiego w tym dla inwestycji w rozwój gospodarczy regionu tak bardzo potrzebny w sytuacji spustoszeń w gospodarce, jakie sieje epidemia COVID-19. Ponadto realizacja inwestycji jest kluczowym elementem dostępności i rozwoju gospodarczego wszystkich gmin położonych wzdłuż DK-46 stanowiących jednocześnie historyczny szlak staropolski. Są to gminy takie jak: Olsztyn, Janów, Przyrów, Lelów, Koniecpol”.

Samorządowcy przypominają także, co skłoniło Częstochowę i okoliczne samorządy do podjęcia działań w celu doprowadzenia do realizacji istotnej, nie tylko dla subregionu, inwestycji. Przywołują plany PKP, przedstawiają uwarunkowania terenowe, wyniki badań natężenia ruchu i sytuacje blokowania ruchu na DK-1, będącej elementem Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T), z powodu braku węzła ul. Bugajskiej.

W ich ocenie jedynym racjonalnym rozwiązaniem problemu jest wybudowanie drogi krajowej DK-46 na odcinku od granicy Miasta Częstochowy z Gminą Olsztyn do drogi krajowej nr 1 po nowym śladzie. Miałaby być to droga o długości około 2,1 km, wymagająca realizacji dwóch obiektów inżynieryjnych nad rzeką Wartą i linią kolejową relacji Częstochowa - Zawiercie, budowy węzła drogowego DK-1 z DK-46 oraz ewentualnej przebudowy istniejącego obiektu nad bocznicą kolejową dawnej Huty Częstochowa S.A.

Inwestycja stanowiłaby jeden z elementów kompleksowej przebudowy drogi krajowej DK-46 w granicach Częstochowy. Jej celem jest udrożnienie DK-46 i możliwie najszybsze wyprowadzenie ruchu tranzytowego na linii Opole – Kielce poza obręb zwartej zabudowy miejskiej (w tym roku rozpoczyna się „unijna” rozbudowa DK-46 przy wyjeździe na Opole). Ma to istotne znaczenie dla poprawienia przejezdności całej sieci drogowej północnej części województwa śląskiego.

Kiedy rozpocznie się modernizacja DK 1 w Częstochowie

Prawdopodobnie już jesienią rozpocznie się wielka przebudowa DK 1 w Częstochowie. Do końca października ma zostać przygotowane pozwolenie na budowę. Planowane prace na DK 1 obejmą przebudowę całego odcinka DK 1 przebiegającego przez miasto od węzła z aleją Jana Pawła II do skrzyżowania z ul. Rakowską oraz przebudowę głównych skrzyżowań (w tym budowę dwóch skrzyżowań dwupoziomowych w miejsce istniejących jednopoziomowych i nowej estakady na Rakowie). Wybudowane lub przebudowane zostaną także m.in. kładki dla pieszych, chodniki i ścieżki rowerowe. Inwestycja pozwoli na zwiększenie dostępności transportowej Częstochowy, poprawę przepustowości DK-1 i zmniejszenie uciążliwości wynikających z nadmiernego ruchu drogowego.
Zwiększy ona również bezpieczeństwo ruchu oraz nośność drogi. Udrożnienie sieci drogowej miasta poprawi płynność ruchu w korytarzu sieci TEN-T na obszarze regionu i całego kraju.

Znamy decyzję w sprawie trzeciej dawki szczepionki.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie