Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

W charytatywnej sieci

Marek Mamoń
Organizatorzy sprzedaży "cegiełek" podpierają się autorytetem prof. Zbigniewa Religi. On sam nic o tym nie wie. Fot. Władysław Morawski
Organizatorzy sprzedaży "cegiełek" podpierają się autorytetem prof. Zbigniewa Religi. On sam nic o tym nie wie. Fot. Władysław Morawski
Lokalna agencja artystyczna "Amata" werbuje chętnych do rozprowadzania "cegiełek" na rzecz warszawskiej Fundacji Dzieciom "Zdążyć z Pomocą", której patronuje prof. Zbigniew Religa.

Lokalna agencja artystyczna "Amata" werbuje chętnych do rozprowadzania "cegiełek" na rzecz warszawskiej Fundacji Dzieciom "Zdążyć z Pomocą", której patronuje prof. Zbigniew Religa. Anons ukazuje się od dłuższego na łamach jednego z częstochowskich dzienników.

Okazuje się jednak, że chodzi o zwykłą akwizycję towarów, a "cegiełki" to chwyt marketingowy obliczony na otwartość naszych serc i portfeli.

- To nadużycie - zgodnie twierdzą przedstawiciele warszawskiej fundacji i prokuratury.

- Ogłoszenie werbujące ludzi do zwykłej akwizycji towarów pod szyldem fundacji charytatywnej może być już poczytane za próbę oszustwa - przestrzega rzecznik Prokuratury Okręgowej w Częstochowie, Romuald Basiński. - Na rozprowadzenie "cegiełek" czy zbiórki uliczne trzeba mieć administracyjne zezwolenie.

Nic za darmo

Dotarliśmy do agencji "Amata". Jej menadżer, Paweł Gładyś potwierdza, że za pośrednictwem gazety szuka osób do rozprowadzania "cegiełek". Nie pamięta, czy w ogłoszeniu powołał się na autorytet prof. Religi.

- Mam umowę z wrocławską firmą na rozprowadzanie ich towarów - tłumaczy Gładyś. Oferujemy różne rzeczy jak: karty pocztowe czy budziki - wyjaśnia Gładyś. - Akwizytorzy dostaną prowizję od każdej sprzedanej rzeczy. Reszta pieniędzy idzie na cele statutowe Fundacji. Pokazuje nam jedną z "cegiełek?. Plastikowy, dość tandetny budzik "made in Japan". Na zegarze naklejony jest napis, że firma "Dorota" z Wrocławia wspiera Fundację Dzieci "Zdążyć z Pomocą" i "część pieniędzy ze sprzedaży tego towaru zostanie przekazane na cele statutowe Fundacji". Cena budzika - 10 złotych.

Co w umowie

W naszym posiadaniu jest kopia umowy darowizny zawarta 15 kwietnia między Fundacją Dzieciom "Zdążyć z Pomocą" a wrocławską firmą ?Dorota?. W jej myśl za użycie znaku Fundacji "Dorota" zobowiązuje się przesłać co kwartał na konto Fundacji dwa tysiące zł netto. Jest to darowizna na rzecz Fundacji.

- Umowa nie upoważnia do dystrybucji towarów na cele charytatywne pod szyldem naszej Fundacji. To byłoby nadużyciem. My pod taką działalnością się nie podpisujemy - zapewnia na prezes zarządu Fundacji Dzieciom "Zdążyć z Pomocą" Stanisław Kowalski.

Firma z Wrocławia może więc umieszczać logo Fundacji na swoich towarach. Nie może jednak wmawiać klientom, że są to cegiełki sprzedawane dla ratowania życia dzieci. Niuans, ale w tej sprawie decydujący.

Sprytny marketing

- W podobny sposób działają w Polsce setki firm. To wykorzystywanie luk prawnych. - mówi prokurator Basiński. - Śmiało można domniemywać, że i tym razem akwizytorzy będą rozprowadzać towar pod pretekstem działalności charytatywnej. Jesteśmy przecież społeczeństwem otwartym na biedę i nieszczęście. Ludzie sięgną do portfeli i nawet przepłacą dowiedziawszy się, że część zapłaty wesprze fundację. W innym przypadku nikt by tego nie kupił. W naszym slangu nazywa się to oszustwo na glejt. Sprzedaje się mało wartościowe przedmioty po znacznie zawyżonych cenach. Właśnie pod płaszczykiem działalności charytatywnej. To taki sprytny, nowy rodzaj marketingu. Potem niezwykle trudno udowodnić, ile tak naprawdę pieniędzy ze sprzedaży towaru zasila szczytny cel a ile trafia do prywatnej kieszeni.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na czestochowa.naszemiasto.pl Nasze Miasto