Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Tramwaj z Rakowa na Parkitkę

Janusz Strzelczyk
janusz strzelczyk
Tramwaj z Rakowa na Parkitkę. Z programu na rozwój infrastruktury kolejowej można zdobyć pieniądze na rozwój komunikacji tramwajowej. Czy dzięki unijnym środkom powstanie nowa linia tramwajowa, która połączy Raków z Parkitką?

Tramwaj z Rakowa na Parkitkę. Wiceminister transportu Andrzej Massel popiera rozwój komunikacji tramwajowej i infrastruktury kolejowej w Częstochowie.
Ministerstwo ma do wydania 10 miliardów złotych unijnych dotacji.
To pieniądze przede wszystkim na infrastrukturę kolejową. Te pieniądze Polska musi rozliczyć z Brukselą do końca przyszłego roku.
To bardzo mało czasu. Są dwa programy do realizacji. Jeden stricte kolejowy, obejmujący także dworce, drugi tramwajowy, ze wskazaniem do realizacji w aglomeracjach.

Dworzec przesiadkowy

Tramwaj z Rakowa na Parkitkę. Minister Massel chciałby zrobić ze stacji Stradom dworzec przesiadkowy.
Stradom to miejsce, z którego będą jeździły pociągi na Centralną Magistralę Kolejową, do Warszawy, po modernizacji tzw. protezy koniec-polskiej, czyli odcinka wiodącego na CMK.

Częstochowa zyska dzięki temu szybkie połączenie ze stolicą

Tym szlakiem pojadą też - przez Częstochowę - pociągi z Warszawy do Wrocławia. Pociągi Pendolino pojadą więc "protezą koniecpolską" - jak kolejarze nazywają łącznik Centralnej Magistrali Kolejowej z Opolem przez Koniecpol, Częstochowę Stradom i Lubliniec. Remont tej trasy jest już mocno zaawansowany.
Wymieniane są tory, podkłady, zakładana jest nowa sieć trakcyjna. Przejazdy kolejowe uzyskają sygnalizację. Prędkość na tej linii zostanie zwiększona z 30-60 km na godzinę do 100-120. Natomiast na Centralnej Magistrali Kolejowej pendolino pojedzie 200-230 km na godzinę, a między Opolem a Wrocławiem 160 km na godzinę.

A co tramwajami?

Nowa linia tramwajowa ma 4,5 kilometra. Tramwaje na tej trasie dojeżdżają do specjalnie wybudowanej pętli na Rakowie przy stadionie.
Tramwaj z Rakowa na Parkitkę. Na starej linii tramwaje na Rakowie też mają pętlę. Obie pętle są oddalone od siebie o 1,5 kilometra. Dlaczego ich nie połączyć?
Koszt takiej inwestycji wyniósłby około 30 mln złotych. Dla Rakowa byłoby to ożywienie dzielnicy.

Tramwaj z Rakowa na Parkitkę. Byłby lepszy dojazd do przystanku kolejowego na Rakowie. Pomysłów na rozwój komunikacji tramwajowej w Częstochowie jest więcej. Na przykład nowa linia, po drugiej, w stosunku do Rakowa, części miasta, na Parkitce. Na tę inwestycję jest możliwe zdobycie dotacji unijnych z rozdania na lata 2014-2020. Taka linia połączyłaby dzielnice Tysiąclecie z Parkitką. W ten sposób wsztystkie duże dzielnice miasta zostałyby połączone linią tramwajową. A to w Częstochowie najszybszy środek transportu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na czestochowa.naszemiasto.pl Nasze Miasto