Tak remontowano Aleję Najświętszej Maryi Panny ZDJĘCIA

Janusz Strzelczyk
Janusz Strzelczyk
W 2013 roku zakończył się, trwający kilka lat, remont ostatniego odcinka Najświętszej Maryi Panny w Częstochowie.

Przebudowa zaczęła się od ostatniej jej części, III al. NMP.
Remont z przebudową III al. NMP poprzedziły warsztaty urbanistyczne.
W Liceum Ogólnokształcącym im. H. Sienkiewicza w 2004 roku odbyły się warsztaty urbanistyczne, na których przedstawiono projekty przebudowy III al. NMP. Siedem zespołów, pięć z Częstochowy oraz z Zabrza i Blachowni prezentowało swoje koncepcje.

To były wizje uczynienia z al. NMP funkcjonalnej a jednocześnie wyjątkowej arterii. Na tym etapie można było sobie pozwolić na wiele.
Warsztaty według regulaminu opracowanego przez Wydziały Planowania Przestrzennego i Administracji Architektoniczno- Budowlanej Urzędu Miasta, miały przygotować materiały do społecznej dyskusji na temat zagospodarowania alei NMP, zwłaszcza III.

Były wskazania magistratu: funkcjonalny system komunikacji samochodowej, parkingi, chodniki, ścieżki rowerowe, zieleń, powiązanie z aleją Sienkiewicza, rozwiązanie funkcjonalno-przestrzenne placu Biegańskiego i placu przed IV LO im. H. Sienkiewicza, a także schemat układu komunikacyjnego dla całej alei NMP wynikający z rozwiązań komunikacyjnych przyjętych dla III alei NMP a także przebudowa placu przy skrzyżowaniu alei Najświętszej Maryi Panny z ul. ks. Popiełuszki (łącznie z Cepelią). Przebudowa III al. NMP ruszyła w 2006 roku, z rocznym opóźnieniem w stosunku do planów. Kosztowała 14,4 mln zł. Były to pieniądze miasta. Zakończyła się też z opóźnieniem w 2007 r. Inwestycja trafiła do sądu, bo wykonawca zrobił fuszerkę. Północną jezdnię trzeba było rozebrać i na nowo ułożyć kostkę, która wypadała już zaraz po rewitalizacji alei, w 2007 roku.
Również przebudowa I i II al. NMP oraz placu Biegańskiego rozpoczęła się z opóźnieniem. I to aż dwuletnim. Roboty na placu Biegańskiego rozpoczęto pod koniec 2010 roku. Trzeba się było bardzo spieszyć z realizacją inwestycji, aby nie stracić 34 mln zł unijnej dotacji .

Na przeszkodzie rozpoczęcia robót w terminie stanął protest Obywatelskiego Stowarzyszenia Przyjaciół Częstochowy, które zauważyło, że miasto nie przygotowało raportu o oddziaływaniu na środowisko inwestycji.
Aleja Najświętszej Maryi Panny jest główną, reprezentacyjną arterią komunikacyjną centrum miasta. Jest usytuowana równoleżnikowo, ma długość ok. 1,5 kilometra i szerokość 44 metrów.

Aleja NMP powstała na początku XIX wieku, jako droga łącząca Częstochowę i Nową Częstochowę, miasta administracyjnie połączone 19 sierpnia 1826 roku
Obecnie łączy częstochowskie Stare Miasto, Śródmieście i dzielnicę Podjasnogórską. Wśród mieszkańców Częstochowy funkcjonuje jej tradycyjny podział na 3 niezależne części (I Aleję, II Aleję i III Aleję). Charakteryzują je dwie dwupasmowe jezdnie przedzielone są biegnącym pomiędzy nimi bulwarem. W okresie pielgrzymkowym używany jest on przez pątników zmierzających do klasztoru jasnogórskiego.

Podatek od psa

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie