Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Rozbiórka najsłynniejszej estakady w Częstochowie już ruszyła. Otwierał ją Edward Gierek

Piotr Ciastek
Piotr Ciastek
Ruszyła rozbiórka najsłynniejszej estakady w Częstochowie. Otwierał ją Edward Gierek
Ruszyła rozbiórka najsłynniejszej estakady w Częstochowie. Otwierał ją Edward Gierek Piotr Ciastek
Częstochowa. Kiedy 45 lat temu, jeszcze w poprzednim ustroju otwierano estakadę na Rakowie po naszych drogach jeździła znikoma liczba samochodów. Szybko się to jednak zmieniło, a "gierkówka" stała się jedną z najbardziej obleganych przez kierowców w kraju. Pośpiech przy budowie trasy jak i estakady sprawił jednak, że dość szybko trzeba ją było remontować. Teraz estakada przechodzi do historii, a w jej miejscu powstanie nowa.

Estakada na częstochowskim Rakowie jest częścią tzw. "gierkówki", czyli trasy wybudowanej w 1976 roku, łączącej Katowice z Warszawą. Nazwana została tak, na cześć Edwarda Gierka, I sekretarza KC PZPR, pochodzącego z Sosnowca. To Gierek był wielkim orędownikiem budowy drogi, która miała połączyć największy ośrodek miejski z największym i najważniejszym ośrodkiem przemysłowym w Polsce. 239 kilometrów drogi wybudowano w trzy lata. Rekordowo szybko. Oddano do użytku w 1976 roku.

Kiedy w tym właśnie roku z pompą otwierano częstochowską estakadę, był to najnowocześniejszy obiekt na nowo powstałej trasie. Edward Gierek przybył na oficjalne oddanie obiektu. Był też gen. Wojciech Jaruzelski jako szef Ministerstwa Obrony - reprezentował żołnierzy, którzy bezsprzecznie przyczynili się do budowy trasy.

Budowana jednak naprędce estakada, już po kilkunastu miesiącach nadawała się do remontu. Generalny remont estakada przeszła już w latach 90. XX wieku. Co ciekawe, w pierwotnych planach budowy w miejscu estakady znajdował się tunel, który jednak nie powstał. Pojawiały się nawet głosy, że podczas nadchodzącego remontu warto byłoby pomyśleć o takiej właśnie formie „ominięcia” skrzyżowań w centrum dzielnicy Raków, ale to rozwiązanie jest nierealne ze względu na wysoki koszt.

- Pamiętam, że kiedy byłem jeszcze w szkole podstawowej, przyszliśmy całą klasą na otwarcie estakady. To były dopiero tłumy! Choć remont pewnie uprzykrzy życie mieszkańcom pobliskich bloków, to potem będzie tu tak pięknie, jak 40 lat temu. Tunel byłby „cichszym” rozwiązaniem, ale to pewnie spore koszty - mówi nam pan Waldemar, od urodzenia mieszkający na Rakowie.

Wyburzanie estakady na Rakowie

Po latach intensywnego użytkowania i wraz z planami przebudowy miejskiego odcinka DK1, a obecnie DK91, estakada musiała zniknąć. W nocy z piątku na sobotę (6 i 7 sierpnia) rozpoczął się pierwszy etap jej wyburzania. Ciężki sprzęt wjechał na pozbawioną już warstw asfaltu jezdnię i z góry dokonywał usuwania kolejnych fragmentów wiaduktu. Ruch pod estakadą w tym miejscu został całkowicie zamknięty. Rozbiórkę obserwowali niemal cały czas mieszkańcy Częstochowy. Uwieczniali to wydarzenie swoimi smartfonami i aparatami fotograficznymi.

Pracownicy budowlani pracowali w dzień i w nocy, by w niedzielę 8 sierpnia przejazd z al. Pokoju w ul. Jagiellońską był już otwarty.

Tak otwierano częstochowską estakadę na Rakowie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na czestochowa.naszemiasto.pl Nasze Miasto