Remont DK91 w Częstochowie ruszył po długiej przerwie - ZDJĘCIA. Frezowanie, kucie, wyburzanie. Mają rok...

Piotr Ciastek
Piotr Ciastek
Remont DK91 w Częstochowie ruszył na dobre po długiej przerwie. Co robią obecnie drogowcy?
Remont DK91 w Częstochowie ruszył na dobre po długiej przerwie. Co robią obecnie drogowcy? Piotr Ciastek
Po zamknięciu dla ruchu znacznej części remontowanego odcinka DK91 w Częstochowie, drogowcy zabrali się za zdzieranie asfaltu i wyburzanie kolejnych wiaduktów, które zostaną zastąpione nowymi. Prace widać już niemal na całej długości inwestycji od al. Jana Pawła II aż do byłej estakady na Rakowie. Na razie jednak budowa nowej estakady nie została wznowiona.

Remont DK91 w Częstochowie

Od 3 listopada częstochowianie i kierowcy, którzy podróżowali przez Częstochowę muszą jeździć objazdami, gdyż znaczna część DK91 została zamknięta dla ruchu. Jedynie fragment między estakadą na Rakowie a ulicą Krakowską jest dostępny dla samochodów, ale tylko tych jadących z południa na północ.

Choć od podpisania umowy z konsorcjum firm NDI minęły już dwa miesiące, to dopiero teraz widać, że na budowie prace zostały zintensyfikowane. Drogowcy zabrali się za usuwanie asfaltu z nietkniętej dotychczas wschodniej nitki jezdni DK91. Ich prace skupiły się na odcinku od przejścia pod "gierkówką" przy skrzyżowaniu Olsztyńskiej i Wesołej aż do skrzyżowania z ulicą Krakowską. Dalej w stronę rakowskiej estakady również można spotkać pracowników NDI i ich maszyny.

- Ekipy rozpoczynają obecnie frezowanie nawierzchni bitumicznej na tym odcinku. Następnie po usunięciu starej nawierzchni rozpoczną się prace przy budowie i przebudowie kanalizacji deszczowej, sanitarnej oraz sieci elektroenergetycznych i teletechnicznych, a także budowy dolnych warstw konstrukcyjnych nawierzchni drogowej – mówi Tomasz Kawalec kierownik budowy z firmy NDI, generalnego wykonawcy prac. - Następnie planujemy rozpoczęcie prac przy budowie obiektu WD1 (ul. Legionów) i WD3 (ul. Krakowska) polegających na wykonaniu wzmocnienia podłoża pod ich podpory.

Trwają też prace wyburzeniowe, wykonywane przez MEGA-POL, kolejnych przęseł mostu nad Wartą tuż za skrzyżowaniem Rejtana z Krakowską i DK91.

Co zostanie zrobione na miejskim odcinku gierkówki?

Drogowcy mają przed sobą ogrom pracy. To nie tylko prace podziemne i położenie nowej drogi, ale budowa trzech nowych estakad, sześciu kładek dla pieszych i przebudowa licznych skrzyżowań na trasie inwestycji. Wkrótce wyburzone zostaną opuszczone już stacja benzynowa i dwie kamienice przy ulicy Równoległej. Także zarzucone prace nad budową estakady na Rakowie mają zostać wznowione.

W następnej kolejności wykonawca przystąpi do kolejnych etapów:

  • rozbiórki pozostałych części istniejących przejść podziemnych,
  • przebudowy sieci ciepłowniczej na wysokości ul. Zamenhofa i ul. Brzozowej w rejonie projektowanego przejścia podziemnego,
  • przebudowy kanalizacji deszczowej: w rejonie skrzyżowania z ul. Legionów, w rejonie skrzyżowania z ul. Krakowską i ul. Rejtana, w miejscu starej estakady i przejścia podziemnego przy ul. Brzozowej,
  • budowy obiektów mostowych: nad rzeką Wartą, na skrzyżowaniu z ul. Legionów i na skrzyżowaniu z ulicami: Krakowską/Rejtana.

Przebudowa al. Wojska Polskiego to największa i najbardziej kosztowna inwestycja drogowa we współczesnej historii miasta. Całe przedsięwzięcie obejmuje przebudowę 5,5-kilometrowego odcinka al. Wojska Polskiego od węzła z al. Jana Pawła II do skrzyżowania z ul. Rakowską. Każdy z pasów ruchu ma mieć 3,5 metra szerokości. Ważne jest też dostosowanie konstrukcji drogi do nośności 115 kN/oś (nacisk osi pojedynczej samochodu ciężarowego) i nadanie jej kategorii KR7.

W ramach inwestycji powstaną nowe chodniki, drogi rowerowe, zatoki autobusowe oraz zjazdy do posesji i miejsc postojowych. Zadanie obejmuje również przebudowę skrzyżowań z drogami poprzecznymi, budowę węzła drogowego z ul. Rakowską, trzech przejść podziemnych, rozbiórkę sześciu istniejących kładek dla pieszych i budowę nowych oraz remont trzech mostów i kładki dla pieszych, ale i budowę pięciu nowych obiektów mostowych. Co więcej, do wykonania jest także przebudowa systemu odwodnienia, oświetlenie drogi, kanał technologiczny, ekrany akustyczne oraz przebudowa kolidujących urządzeń i sieci istniejącej infrastruktury pod i naziemnej, czyli urządzeń teletechnicznych i energetycznych, sieci wodociągowych, kanalizacji deszczowej i sanitarnej, sieci gazowych, urządzeń melioracyjnych i hydrologicznych.

Pierwotny koszt zakresu z umowy to ponad 179 mln zł. Przebudowę al. Wojska Polskiego rozpoczęło konsorcjum Drog-Bud, Firesta Fiser i Nowak Mosty. Wiosną tego roku miasto rozwiązało jednak umowę z tym wykonawcą uznając, że nie rokuje on na dokończenie zadania w przewidzianym terminie. Wyłonione w przetargu konsorcjum firm NDI dokończy prace za 359 mln zł. Ma się to stać według założeń na koniec listopada 2023 roku.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Bilans polskiej akcji poszukiwawczo-ratowniczej w Turcji.

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na czestochowa.naszemiasto.pl Nasze Miasto
Dodaj ogłoszenie