Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

PESA po trzech tygodniach próbnych nocnych jazd po częstochowskim torowisku wywozi twista

Janusz Strzelczyk
W tramwaju jest sporo miejsca, gdzie można zainstalować dodatkowe siedzenia
W tramwaju jest sporo miejsca, gdzie można zainstalować dodatkowe siedzenia Janusz Strzelczyk
Supernowoczesny tramwaj twist, który od trzech tygodni nocami jeździł po Częstochowie, jest w drodze powrotnej do Bydgoszczy. Do producenta, zakładów PESA.

- Tramwaj zabrał w piątek ciągnik z lawetą, w drodze powrotnej z Węgier, gdzie zawiózł inny tramwaj PESY - potwierdza Michał Porada, zastępca dyrektora Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Częstochowie. - Koszty transportu pokrywa PESA.

Cena przewozu jest tajemnicą handlową kontraktu między PESA a specjalistyczną firmą świadczącą usługi bydgoszczanom.

Przyznajemy się dobrowolnie: i my przyłożyliśmy rękę do tego, że twist wraca do Bydgoszczy. Kiedy oglądaliśmy twista w zakładach PESA wybrzydzaliśmy, że ma trochę za mało miejsc siedzących, a jednocześnie wolne przestrzenie, w których można zainstalować fotele.

- Zwracaliśmy na to uwagę w rozmowach z producentem - mówi Michał Porada. - Także nasi pracownicy testujący tramwaj w Częstochowie mówili o tym. Z producentem uzgodniliśmy, że można zainstalować dodatkowe fotele.

Tramwaj będzie miał o 14 miejsc siedzących więcej niż teraz, czyli ich liczba wzrośnie z 45 do 59. O formie rozliczenia za dodatkowe miejsca jeszcze nie zdecydowano. Pojazd, który ponownie pojawi się w Częstochowie, będzie miał zabudowane dodatkowe miejsca do siedzenia, ale nie będą one jeszcze kompletne. A to z powodów unijnych. Otóż nowe częstochowskie tramwaje są finansowane w większości z dotacji unijnej. Trzeba więc najpierw wypełnić cały kontrakt, czyli wykupić wszystkie siedem tramwajów od PESY i dopiero wtedy montować dodatkowe siedzenia. Ale we wszystkich będą już instalowane konstrukcje pod te dodatkowe fotele. Wracający do Bydgoszczy twist przejdzie też drobną naprawę.

Podczas pierwszego wyjazdu z częstochowskiej zajezdni lekko otarł się o wysepkę na przystanku. Trzeba zamalować rysy. Twist wróci do Częstochowy w drugiej połowie kwietnia, prawdopodobnie 20. Wtedy będzie już woził pasażerów. Na jazdach testowych woził balast. Testy wypadły pomyślnie i tramwaj dostał homologację, która jest ważna dla wszystkich tramwajów tego typu. Twist został zbudowany dla Częstochowy. Premierę światową będzie miał we wrześniu, na targach w Berlinie.

Komunikacyjny kontrakt stulecia
Siedem nowoczesnych tramwajów, które będą jeździć w Częstochowie, to część wielkiego kontraktu.
Prawie 128 milionów zł unijnej dotacji dostała Częstochowa na rozbudowę linii tramwajowej i zakup nowego taboru. Ze 128 mln zł prawie 44 mln zł przeznaczono na tramwaje. Ze swojego budżetu Częstochowa dołożyła do budowy linii tramwajowej i na zakup taboru 34 miliony złotych. MPK miało na zakup siedmiu tramwajów 63,4 mln zł, z czego 85 proc. daje Unia Europejska. Przedsiębiorstwo wybrało najtańszą z czterech ofert - bydgoskiej PESY za 50,3 mln zł.

Tramwaje będą przywożone do Częstochowy sukcesywnie, w miarę jak PESA będzie kończyć produkcję kolejnych pojazdów. Pierwszy, ten już gotowy, wejdzie do służby w kwietniu, następny w maju i tak dalej. We wrześniu będzie gotowa nowa, 4,5-kilometrowa linia tramwajowa. Będzie obsługiwać dzielnice zamieszkane przez 20 tys. częstochowian. Będzie prowadzić od skrzyżowania al. Niepodległości z al. Pokoju do pętli przy stadionie RKS Raków.


*Katastrofa busa na S69 w Przybędzy - fakty, opinie WIDEO i ZDJĘCIA
*Sprawa Madzi z Sosnowca - ustalenia prokuratorów, zeznania rodziców

od 7 lat
Wideo

Wyniki II tury wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na czestochowa.naszemiasto.pl Nasze Miasto