Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Ostatni odcinek A1 wybetonowany. Powoli dobiegają końca prace związane z budową 81 kilometrów nowej A1

Anna Dziedzic
Anna Dziedzic
Zakończyło się betonowanie ostatniej jezdni na odcinku A1 między Kamieńskiem i Piotrkowem Trybunalskim

Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Zakończyło się betonowanie ostatniej jezdni na odcinku A1 między Kamieńskiem i Piotrkowem Trybunalskim Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE GDDKIA
Jak poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, zakończyło się układanie nawierzchni betonowej na prowadzącej w kierunku Katowic, ostatniej niewybetonowanej jeszcze jezdni autostrady A1, na odcinku Piotrków Trybunalski - Kamieńsk. A to oznacza, że A1 ma już nawierzchnię betonową na całym nowym 81-km odcinku. Choć nie oznacza, że po nowo wybetonowanej części można już jeździć.

Ważny moment dla ogromnej inwestycji

To kluczowy moment dla budowy nowej autostrady A1 od Częstochowy do Tuszyna. Zakończyło się układanie betonowej nawierzchni na ostatnim z odcinków. Cała 81-kilometrowa, nowa A1 ma już betonową nawierzchnię., Jednak od jej ułożenia, do udostępnienia jej dla ruchu musi upłynąć około miesiąca. To ważne, bo właśnie tyle potrzebuje beton do osiągnięcia pełnej twardości.

INFRASTRUKTURA BUDOWA DRÓG, ZOBACZ KONIECZNIE

- Po uzyskaniu pełnej twardości betonu (proces trwa około miesiąca) możliwe będą kolejne prace, czyli uszczelnienie nacięć dylatacyjnych w betonie, a następnie naniesienie oznakowania poziomego. Jednocześnie na obiektach inżynieryjnych układana będzie nawierzchnia bitumiczna, a w pasie rozdziału rozpocznie się montaż barier energochłonnych – informuje GDDKiA w Łodzi.

Przed końcem roku pojedziemy pełną szerokością A1 na ostatnim odcinku

Ukończenie prac, jak również zamontowanie ekranów akustycznych i oznakowania pionowego, umożliwi udostępnienie kierowcom obu jezdni w pełnym przekroju, to znaczy po trzy pasy ruchu w każdym kierunku. Na całym, ponad 24-kilometrowym odcinku między Piotrkowem Trybunalskim i Kamieńskiem powinno to nastąpić przed końcem roku. Wykonawca inwestycji planuje nieco wcześniej udostępnić dwa odcinki nowej jezdni: od Piotrkowa Trybunalskiego do Woli Krzysztoporskiej o długości ok. 7 km i blisko kilometrowy odcinek na wysokości węzła Kamieńsk.

To ostatni odcinek A1 w budowie

Przypomnijmy, że odcinek Kamieńsk – Piotrków Trybunalski to ostatni z pięciu odcinków autostrady budowanych A1 pomiędzy Tuszynem i Częstochową. Kierowcy korzystają już z pełnych szerokości obu jezdni od Tuszyna do węzła Piotrków Trybunalski Południe oraz od Kamieńska do węzła Częstochowa Północ. Wkrótce też na odcinku Kamieńsk - Radomsko znikną ograniczenia do 100 km/h. Wykonawcą tego, najdłuższego odcinka A1 jest firma Mirbud.

Oddanie nowej jezdni w całości to jednak nie koniec budowy. Wiele prac prowadzonych będzie poza nią, dlatego do ich ukończenia na całym odcinku będzie obowiązywało ograniczenie do 100 km/h. Wprowadzenie „autostradowego” limitu 140 km/h nastąpi wiosną przyszłego roku, po zakończeniu wszystkich prac.

Łączny koszt prac budowlanych związanych z przebudową ok. 81 km istniejących odcinków dróg - A1 od Tuszyna do Piotrkowa Trybunalskiego oraz DK1 od Piotrkowa Trybunalskiego do początku obwodnicy Częstochowy, to ponad 2,8 mld zł. Całkowita wartość projektu to około 3,5 mld zł, z czego blisko 1,7 mld zł to dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Nie przeocz

Zobacz także

Musisz to wiedzieć

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na czestochowa.naszemiasto.pl Nasze Miasto