Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

MPK w Częstochowie ma 70. lat! Zobaczcie archiwalne zdjęcia

Piotr Ciastek
Piotr Ciastek
MPK w Częstochowie obchodzi 70. urodziny! Zobaczcie archiwalne zdjęcia
MPK w Częstochowie obchodzi 70. urodziny! Zobaczcie archiwalne zdjęcia arc MPK Częstochowa
MPK w Częstochowie Sp. z o o 23 listopada świętuje 70. urodziny - zobacz archiwalne zdjęcia. Fachowcy ze spółki wyliczyli, że przez te wszystkie lata częstochowskie autobusy i tramwaje przewiozły aż 5 miliardów 170 milionów pasażerów. Czyli - w przeliczeniu - ponad 70 proc. obecnej populacji świata, 135-krotność populacji Polski, a na każdego dzisiaj mieszkającego częstochowianina wypada średnio po ponad 23,3 tysiąca przejazdów MPK.

Jakie były początki MPK Częstochowa

Początki historii komunikacji miejskiej w Częstochowie sięgają 1903 roku. Wtedy to w kilku gazetach ukazało się ogłoszenie o przetargu na uruchomienie tramwaju elektrycznego. Warunki przetargu zostały zatwierdzone przez ówczesne Ministerstwo Spraw Wewnętrznych, a jego rozstrzygnięcie wyznaczono na 18 marca 1903 roku. Niestety oferty, które wpłynęły do magistratu zostały odrzucone m.in. z powodu braku uwzględnienia specyfiki miasta.

W 1908 roku władzom złożono dwie kolejne propozycje. Jedna dotyczyła uruchomienia tramwaju konnego, druga tramwaju elektrycznego i oświetlenia ulic. Pomysł zorganizowania tramwaju konnego został od razu uznany za przestarzały i jako mało estetyczny nie był brany pod uwagę. Natomiast druga propozycja, mimo prac studyjnych nie doczekała się akceptacji przez magistrat.

W latach okupacji komunikacja miejska nie istniała. Radość z zakończenia wojny, odbudowa kraju ze zniszczeń wyzwoliła w mieszkańcach Częstochowy nową energię, pomysły. W 1946 roku po mieście zaczynają jeździć autobusy dwóch prywatnych firm: Komunikacji Miejskiej "ZGODA" i "AUTOKOMUNIKACJI". Dysponując zaledwie 8 autobusami, na 4 liniach o długości 30 km przewożą one rocznie ponad 3 mln pasażerów. Stan ten nie trwa jednak długo...

W sierpniu 1948 roku prywatni przewoźnicy, na mocy nacjonalizacji są zmuszeni do zlikwidowania działalności, przekazania taboru Państwowej Komunikacji Samochodowej. Krótki okres istnienia PKS na liniach miejskich kończy się z dniem 28 lutego 1950 roku. Dnia 1 marca 1950 roku obsługę linii przejmuje Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Częstochowie. Dokładnie jednak MPK powstało z przekształcenia Miejskich Zakładów Komunikacyjnych, które jako podległe Zarządowi Miasta zaczęto już tworzyć w sierpniu 1949 roku.

Powstanie MPK Częstochowa

Podstawą prawną istnienia MPK, jako przedsiębiorstwa państwowego była uchwała Prezydium Miejskiej Rady Narodowej w Częstochowie nr 463/50 z dnia 23 listopada 1950 r. i zgoda Ministra Gospodarki Komunalnej z dnia 8 stycznia 1951 roku, nr 0/8/2/zb/51.

Początki istnienia MPK były trudne. Przedsiębiorstwo nie posiadało własnego zaplecza technicznego, pomieszczeń biurowych. Tabor był garażowany na terenie innych zakładów, a biura mieściły się w różnych punktach miasta. W pierwszym roku działalności, na czterech liniach komunikacyjnych o łącznej długości 37,0 km kursowało 16 autobusów. Wśród nich było m.in. 12 nowych autobusów MAVAG TR5 zakupionych na Węgrzech. Do końca roku MPK przewiozło 8,5 mln pasażerów, a jego załoga liczyła 182 osoby. Część problemów organizacyjnych przedsiębiorstwa została rozwiązana w 1951 roku. Wtedy to MPK otrzymało zajezdnię autobusową przy ul. Wilsona 44/54, w której znajdowało się 17 boksów garażowych i 13 kanałów rewizyjnych. Do 1955 roku zajezdnia ta była użytkowana wspólnie z Miejskim Przedsiębiorstwem Oczyszczania.

Pierwsza połowa lat pięćdziesiątych, to okres otwierania nowych linii autobusowych, tworzenia zaplecza remontowego, eksploatacyjnego, powiększania majątku i stanu zatrudnienia w przedsiębiorstwie. Sprzyjały temu m.in. decyzje o rozbudowie Huty im. Bieruta i co się z tym wiązało powstawaniu nowych dzielnic mieszkaniowych. W 1955 roku liczba mieszkańców miasta uległa zwiększeniu do 150 tysięcy. Rosnące potrzeby komunikacyjne Częstochowy mogły zostać zaspokojone tylko w jeden sposób, poprzez stworzenie komunikacji tramwajowej. I choć decyzja o jej budowie zapadła już w 1951 roku, to z powodu przeciągających się prac drogowych, mostowych, pierwszy tramwaj na ulice Częstochowy wyjechał dopiero w 1959 roku.

Tramwaje w Częstochowie

Rok 1959 był z wielu względów rokiem przełomowym dla MPK. To za sprawą uruchomienia komunikacji tramwajowej - 8 marca 1959 - i poszerzenia działalności o usługi taksówek osobowych i bagażowych przedsiębiorstwo stało się zakładem wielotrakcyjnym. Wtedy też oddano do użytku nową zajezdnię tramwajową oraz 4-kondygnacyjny budynek, przy ul. Źródlanej w którym do dziś mieści się siedziba MPK.

Uruchomienie w ówczesnych latach komunikacji tramwajowej było czymś niezwykłym na skalę europejską. W wielu krajach, tramwaje postrzegane jako przeżytek były likwidowane.

Dopiero lata osiemdziesiąte i dziewięćdziesiąte dowiodły, że jest to jeden z najlepszych, najbardziej ekologicznych środków transportu w aglomeracjach miejskich. Pierwsza linia tramwajowa, oddana do użytku 8 marca 1959 roku miała długość 7,1 km. Była to trasa dwutorowa, która biegła po wydzielonej stronie jezdni od ulicy Worcella, wzdłuż Alei Kościuszki, Wolności, ZWM (obecnie Niepodległości), Pokoju po pętlę na Kucelinie. Natomiast 21 lipca 1959 roku uruchomiono drugą linię, która stanowiła odgałęzienie od pierwszej do dzielnicy Stary Raków (w ciągu ulicy Łukasińskiego) o długości 1,5 km.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na czestochowa.naszemiasto.pl Nasze Miasto