- Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Częstochowie informuje, że sukcesywnie zwiększa się liczba autobusów hybrydowych, które po przeprowadzeniu niezbędnych modyfikacji technologicznych wracają do regularnej eksploatacji z pasażerami na liniach w mieście i regionie - mówi Maciej Hasik, rzecznik prasowy częstochowskiego MPK.
Usprawniono już 10 autobusów 12 metrowych. Specjaliści z firmy Autosan we współpracy z inżynierami miejskiego przewoźnika są także coraz bliżej opracowania rozwiązań, które pozwolą przywrócić do kursowania także hybrydowe autobusy przegubowe.
- Pierwszy taki egzemplarz po przeprowadzeniu stosownych prac przebywa już nawet na testach w zajezdni MPK. Jeśli przebiegną pomyślnie, to w najbliższym czasie pierwsza „długa” hybryda także wyjedzie na nasze ulice z pasażerami - dodaje Maciej Hasik.
Modyfikacja ekologicznych, gazowo elektrycznych autobusów, w efekcie której mogą bezpiecznie i komfortowo wozić częstochowskich pasażerów, to efekt umowy z firmą Autosan z Sanoka. Jest ona konsekwencją ugody zawartej z NFOŚIGW, która mimo wcześniejszych problemów niezależnych od służb miejskich i rządowych, pozwoli osiągnąć w najbliższych latach efekt ekologiczny i rzeczowy przewidziany w programie Gazela, w ramach którego Częstochowa otrzymała 100% dofinansowanie ze środków UE na zakup nowoczesnego i ekologicznego, hybrydowego taboru autobusowego.
- O kolejnych efektach realizowanych w tym celu działań będziemy informować na bieżąco w odrębnych komunikatach - informuje Maciej Hasik.
Umowę na naprawę hybrydy podpisano w maju
Umowę na usprawnienie hybryd została podpisana w maju 2021 roku.
- Umowa podpisana, modyfikujemy autobusy hybrydowe dzięki współpracy z firmą Autosan. Wiecie z podróży pierwszym z przerobionych pojazdów, że efekt jest naprawdę imponujący. Ciche, komfortowe i bezpieczne hybrydy będą sukcesywnie dołączać do floty wyjeżdżającej codziennie na ulice miasta i regionu - poinformowało częstochowskie MPK.
Usprawnienie hybryd to jeden z warunków ugody, którą przedsiębiorstwo podpisało z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. MPK w Częstochowie pozyskało bowiem na zakup autobusów hybrydowych z napędem gazowo-elektrycznym 66 mln zł dotacji z programu "Gazela". Niestety pojazdy od początku były wadliwe, a jeden z nich uległ doszczętnemu spaleniu. Autobusy nie mogły zostać naprawione przez producenta, bo firma ogłosiła upadłość.
Miasto musiało podpisać ugodę z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, aby nie było trzeba spłacać całej dotacji. Ugoda określa ponadto, że wartość ta ma zostać osiągnięta Ugoda określa ponadto, że wartość ta ma zostać osiągnięta w terminie możliwym do realizacji z punktu widzenia rozwoju transportu publicznego w Częstochowie, jak również wzmacnia zabezpieczenie wykonania tego efektu.
Aby uzyskać tzw. "efekt ekologiczny MPK kupi nowe pojazdy elektryczne, ale musi takżę usprawnić wadliwe hybrydy. Pierwszą z nich naprawił Autosan, który teraz korzystając z doświadczeń wziął udział w przetargu na świadczenie usługi polegającej na doprowadzeniu do sprawności technicznej oraz uzyskania dopuszczenia do ruchu 24 autobusów hybrydowych.
W przetargu na usprawnienie hybryd ofertę złożyła tylko firma Autosan, co nie jest niespodzianką, bo przedsiębiorstwo już wcześniej usprawniło jedną z hybryd. Autosan złożył ofertę za ponad 7,3 mln zł (ponad 9 mln zł z VAT), co mieści się w kwocie jaka miała być przeznaczona na to zadanie przez MPK 10,8 mln zł (ponad 13,2 mln zł z VAT).
Po przeanalizowaniu przetargu i pełnej dokumentacji, doszło do formalnego podpisania umowy. Pojazdy mają zostać usprawnione do połowy 2023 roku.
Uwaga na Instagram - nowe oszustwo
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?