Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Jest coraz mniej czasu na zakończenie przebudowy DK 91 w Częstochowie. Wykonawca twierdzi, że zdążą. Jakie prace są aktualnie realizowane?

Katarzyna Stacherczak
Katarzyna Stacherczak
INWESTYCJE. Finał prac związanych z przebudową DK91 w Częstochowie zaplanowano na koniec listopada 2023 roku. Na jakim etapie jest obecnie wykonawca? - Zaawansowanie na robotach budowlanych na kontrakcie wynosi 30% - mówi Adam Owsiany, zastępca dyrektora projektów w firmie NDI. Wyłonił się już między innymi 500-metrowy fragment przypominający docelowy kształt drogi. Wkrótce w tym miejscu mają rozpocząć się roboty bitumiczne.

Zobacz zdjęcia - kliknij TUTAJ!

Na jakim etapie są prace na DK 91 w Częstochowie?

Trwa przebudowa DK 91 w Częstochowie. W ramach realizowanej inwestycji powstanie nie tylko nowa droga, ale i trzy nowe estakady, a także sześć kładek dla pieszych. Poza tym przebudowane zostaną liczne skrzyżowania na trasie. Czasu przewidzianego na realizację prac jest coraz mniej. Na przebudowie 5,5-kilometrowego fragmentu DK-91 w granicach Częstochowy realizowane są obecnie m.in. roboty mostowe dotyczące 10 obiektów inżynieryjnych, kontynuowane są prace odwodnieniowe, przebudowa wodociągów, usuwanie kolizji elektroenergetycznych, telekomunikacyjnych oraz budowa kanału technologicznego.

- To, co będzie widoczne, musi być poprzedzone żmudną pracą związaną z uzbrojeniem podziemnym - podkreśla Adam Owsiany, dyrektor kontraktu z NDI. - Usunęliśmy szereg kolizji z sieciami uzbrojenia podziemnego, przebudowaliśmy część wodociągów, gazociągów i kanalizacji deszczowej, której układ wynosi aż 15 kilometrów. Ta ostatnia została już wykonana w 75%. Poza tym usunęliśmy kolizje związane z sieciami elektroenergetycznymi oraz teletechnicznymi. Wykonaliśmy burzliwy etap przebudowy sieci ciepłowniczej. Cały czas budujemy kanał technologiczny, który jest zaprojektowany wzdłuż całej trasy. Ostatnie miesiące to też prace na obiektach inżynierskich. Zburzono między innymi most nad Wartą, a także wiadukt nad ulicą Bór. To pozwoliło na budowę nowych. Możemy jednak powiedzieć, że roboty mostowe zostały rozpoczęte na wszystkich projektowanych obiektach - twierdzi.

Na północnym odcinku robót trwa też układanie warstwy ulepszonego podłoża oraz podbudowy pomocniczej. Rosną elementy konstrukcji dwóch nowych – obok estakady w alei Pokoju – dwupoziomowych skrzyżowań – na wysokości skrzyżowania z ul. Legionów oraz z ul. Krakowską – Rejtana. Wykonawca zapewnia, że zaawansowanie na robotach budowlanych na kontrakcie wynosi 30%.

- Całość - poza pracami podziemnymi - wymaga nie tylko wybudowania wszystkich obiektów, ale wykonania kompletu robót drogowych i ekranów akustycznych, montażu kładek zaprojektowanych nad trasą główną oraz wykonania trzech przejść podziemnych - dodaje Adam Owsiany, dyrektor kontraktu z NDI.

Nie przeocz

Jest docelowy kształt drogi

Na budowie wyłonił się już między innymi 500-metrowy fragment przypominający docelowy kształt drogi. Wkrótce w tym miejscu mają rozpocząć się roboty bitumiczne.

- To pierwsze projektowane 500 metrów nowej trasy w kierunku północnym. Obecnie realizowane są prace na krawężnikach. Wykonaliśmy też podbudowę zasadniczą, a także fale i słupy ekranów akustycznych. W przyszłym tygodniu nastąpi ważny moment na budowie, ponieważ chcemy rozpocząć roboty bitumiczne. Później będziemy realizować prace na kolejnym odcinku. Przeniesiemy się w okolice rejonu ulicy Okrzei, gdzie już teraz prowadzimy zaawansowane roboty drogowe. Wkrótce w tym miejscu również będziemy wykonywać krawężniki. W najbliższych tygodniach przeniesiemy się też z robotami bitumicznymi. Tym razem wykonamy odcinek ponad kilometrowy na jezdni w stronę Katowic i to właśnie tam będziemy układać warstwę nawierzchni bitumicznej - tłumaczy Adam Owsiany.

Jest coraz mniej czasu na zakończenie przebudowy DK 91 w Czę...

Co jest jeszcze do zrobienia?

Wykonawca - konsorcjum firm: NDI S.A i NDI Sopot S.A - ma jeszcze sporo do zrobienia.

- Z robót, które jeszcze przed nami, to na pewno dość trudna, inżynierska praca na dojazdach do wiaduktów. Tam mamy zaprojektowane mury oporowe z gruntu zbrojonego. Są to nasypy ograniczone pionowymi murami. Pod nimi będą zlokalizowane łącznice zjazdowe i wyjazdowe na trasę główną. W całej inwestycji najtrudniejsze są niezinwentaryzowane sieci. One blokują nam płynne realizowanie robót. Często wymuszają też zmiany projektowe. Prace typowo inżynierskie stale postępują, czy na obiektach mostowych, czy w zakresie robót drogowych - twierdzi Adam Owsiany, dyrektor kontraktu z NDI.

od 16 lat

Kiedy pojedziemy DK 91 w Częstochowie?

Finał prac związanych z przebudową DK91 zaplanowano na koniec listopada 2023 roku. Wtedy też trasą powinny pojechać pierwsze samochody. Z kolei piesi z kładek, które będą przebiegać nad przebudowaną drogą, będą mogli korzystać prawdopodobnie w okolicach września.

Celem całej inwestycji związanej z dawną DK 1 (obecnie DK 91) jest m.in. poprawa płynności transportowej północ-południe w zakresie tranzytu, ruchu lokalnego, dostępności terenów inwestycyjnych i dostępności regionalnej, poprzez likwidację wąskich gardeł drogowych. Droga Krajowa nr 91 (w tym aleja Wojska Polskiego w Częstochowie), znajduje się w Korytarzu Sieci Podstawowej Bałtyk-Adriatyk.

Z szacunków wynika, że przebudowa pochłonie 359 mln zł. Inwestycja realizowana jest z dofinansowaniem ze środków UE. Dodatkowo ostatnio Częstochowa zdobyła blisko 7,2 mln euro w konkursie „Łącząc Europę” na europejskie projekty poprawiające możliwości transportowe i płynność ruchu. Dofinansowanie zwiększy więc udział funduszy unijnych w największej miejskiej inwestycji drogowej, związanej z dawną DK 1.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na czestochowa.naszemiasto.pl Nasze Miasto