Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Gmina Rędziny chce więcej ekranów akustycznych przy budowanej autostradzie A1

Piotr Ciastek
Piotr Ciastek
Gmina Rędziny chce więcej ekranów akustycznych przy A1
Gmina Rędziny chce więcej ekranów akustycznych przy A1 Fot. Malgorzata Genca / Polskapresse
Władze gminy Rędziny (pow. częstochowski) mają wątpliwości, czy ilość ekranów akustycznych zaplanowana przy węźle autostradowym Mykanów jest wystarczająca. Wójt optuje za tym, by ekranów było więcej.

Władze gminy Rędziny wiele razy interweniowały już w sprawie budowy autostrady A1 i negatywnych skutków, które mogą przynieść przyjęte przez inwestora rozwiązania.

Ostatnio wójt Paweł Militowski wspólnie z jednym z mieszkańców Kościelca, udali się do biura wykonawcy prac i rozmawiali na temat ekranów akustycznych przy A1 i bezpieczeństwa na drogach w Kościelcu. Dodatkowo poprosili o dokumenty związane z montażem tych elementów na terenie gminy Rędziny.

– Moim zdaniem sugerowana ilość ekranów na terenie naszej gminy może okazać się niewystarczająca do tego, aby mieszkańcy byli skutecznie chronieni przed hałasem generowanym przez ruch autostradowy. Zwróciłem się więc również z pytaniem do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad – zwraca uwagę wójt Paweł Militowski.

Na razie zmian nie będzie?

W odpowiedzi Śląski Oddział GDDKiA poinformował, że lokalizacja oraz parametry ekranów akustycznych w ramach odcinka „E” autostrady A1 (obejmującego węzeł Mykanów) zostały ustalone na etapie przygotowania projektu i wynikają z procedury oceny oddziaływania na środowisko. Zlecony do realizacji zakres zatwierdzony został natomiast ostatecznie przez wojewodę śląskiego w decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej.

– Z przeprowadzonych analiz rozkładu pola akustycznego (wykonanych w ramach oceny) na analizowanym odcinku autostrady A1 wynika, iż wskazane zabezpieczenia przeciwhałasowe zapewnią dotrzymanie dopuszczalnych norm hałasu na zabudowanych terenach chronionych akustycznie, na których stwierdzono możliwość wystąpienia przekroczeń – zapewnił Oddział GDDKiA w Katowicach.

Kolejna analiza rok po budowie

Jednocześnie zaznaczył, że zgodnie z decyzją Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Katowicach o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację budowy autostrady A1 od granicy woj. łódzkiego/śląskiego do Pyrzowic (obejmującej przedmiotowy odcinek autostrady „E”), zleci wykonanie analizy porealizacyjnej w zakresie skuteczności zastosowanych środków ochrony akustycznej, ale nastąpi to rok po oddaniu drogi do użytku.

– Analiza porealizacyjna ma na celu porównanie rzeczywistego oddziaływania akustycznego drogi z założeniami zawartymi w raporcie o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko. Pozwoli to na określenie skuteczności przyjętych rozwiązań, a w przypadku stwierdzenia przekroczeń wartości dopuszczalnych, obejmie propozycję dodatkowych rozwiązań ochrony akustycznej – poinformował śląski oddział generalnej dyrekcji.

od 12 lat
Wideo

Protest w obronie Parku Śląskiego i drzew w Chorzowie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na czestochowa.naszemiasto.pl Nasze Miasto