Władze gminy Rędziny wiele razy interweniowały już w sprawie budowy autostrady A1 i negatywnych skutków, które mogą przynieść przyjęte przez inwestora rozwiązania.
Ostatnio wójt Paweł Militowski wspólnie z jednym z mieszkańców Kościelca, udali się do biura wykonawcy prac i rozmawiali na temat ekranów akustycznych przy A1 i bezpieczeństwa na drogach w Kościelcu. Dodatkowo poprosili o dokumenty związane z montażem tych elementów na terenie gminy Rędziny.
– Moim zdaniem sugerowana ilość ekranów na terenie naszej gminy może okazać się niewystarczająca do tego, aby mieszkańcy byli skutecznie chronieni przed hałasem generowanym przez ruch autostradowy. Zwróciłem się więc również z pytaniem do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad – zwraca uwagę wójt Paweł Militowski.
Na razie zmian nie będzie?
W odpowiedzi Śląski Oddział GDDKiA poinformował, że lokalizacja oraz parametry ekranów akustycznych w ramach odcinka „E” autostrady A1 (obejmującego węzeł Mykanów) zostały ustalone na etapie przygotowania projektu i wynikają z procedury oceny oddziaływania na środowisko. Zlecony do realizacji zakres zatwierdzony został natomiast ostatecznie przez wojewodę śląskiego w decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej.
– Z przeprowadzonych analiz rozkładu pola akustycznego (wykonanych w ramach oceny) na analizowanym odcinku autostrady A1 wynika, iż wskazane zabezpieczenia przeciwhałasowe zapewnią dotrzymanie dopuszczalnych norm hałasu na zabudowanych terenach chronionych akustycznie, na których stwierdzono możliwość wystąpienia przekroczeń – zapewnił Oddział GDDKiA w Katowicach.
Kolejna analiza rok po budowie
Jednocześnie zaznaczył, że zgodnie z decyzją Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Katowicach o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację budowy autostrady A1 od granicy woj. łódzkiego/śląskiego do Pyrzowic (obejmującej przedmiotowy odcinek autostrady „E”), zleci wykonanie analizy porealizacyjnej w zakresie skuteczności zastosowanych środków ochrony akustycznej, ale nastąpi to rok po oddaniu drogi do użytku.
– Analiza porealizacyjna ma na celu porównanie rzeczywistego oddziaływania akustycznego drogi z założeniami zawartymi w raporcie o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko. Pozwoli to na określenie skuteczności przyjętych rozwiązań, a w przypadku stwierdzenia przekroczeń wartości dopuszczalnych, obejmie propozycję dodatkowych rozwiązań ochrony akustycznej – poinformował śląski oddział generalnej dyrekcji.
Protest w obronie Parku Śląskiego i drzew w Chorzowie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?