Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

GDDKiA sprawdzi poziom hałasu na autostradzie A1 pomiędzy węzłami Częstochowa Północ a Częstochowa Blachownia

Piotr Ciastek
Piotr Ciastek
GDDKiA sprawdzi poziom hałasu na autostradzie A1 pomiędzy węzłami Częstochowa Północ a Częstochowa Blachownia
GDDKiA sprawdzi poziom hałasu na autostradzie A1 pomiędzy węzłami Częstochowa Północ a Częstochowa Blachownia arc
GDDKiA dokona faktycznej oceny oddziaływania odcinka autostrady A1 w okolicach Częstochowy na środowisko, w szczególności w zakresie emisji hałasu. Analizę w cztery miesiące wykona firma Ekkom z Krakowa za kwotę 208 485 zł.

Wykonanie analizy oddziaływania na środowisko jest wymagane przez prawo także po zakończeniu realizacji inwestycji. Ma to na celu określenie rzeczywistego oddziaływania drogi na jakość powietrza oraz oceny skuteczności zastosowanej ochrony terenów zabudowy mieszkaniowej przed hałasem.

- W tym celu zostaną wykonane pomiary stężenia dwutlenku azotu oraz pomiary hałasu. Ponadto zweryfikowane i porównane ze stanem rzeczywistym zostaną założenia i symulacje komputerowe, przedstawione w raporcie do ponownej oceny oddziaływania na środowisko - informuje Marek Prusak, rzecznik GDDKiA w Katowicach.

Pomiary i badania

Jak zapowiada GDDKiA, pomiary oraz obliczenia hałasu drogowego muszą być zrealizowane przez akredytowane laboratorium. W każdym z wyznaczonych 17 punktów pomiarowych wykonane będą ciągłe, 24-godzinne pomiary poziomu hałasu. Pomiary stężenia dwutlenku azotu (NO2) zostaną wykonane w ośmiu punktach. Równolegle, w tym samym czasie i w tych samych lokalizacjach, wykonane zostaną pomiary natężenia ruchu (z podziałem na pojazdy lekkie i ciężkie), prędkości pojazdów i panujących warunków atmosferycznych (siła i kierunek wiatru, temperatura, wilgotność, ciśnienie).

Uzyskane wyniki pomiarowe zostaną porównane z wartościami dopuszczalnymi. Wskazane zostaną miejsca ewentualnych przekroczeń standardów akustycznych i jakości powietrza. Jeżeli badania hałasu wykażą przekroczenia standardów akustycznych, wykonawca przedstawi propozycje odpowiednich zabezpieczeń. W przypadku ekranów akustycznych określi ich lokalizację, parametry (długość, wysokość), rodzaj (pochłaniające/odbijające) i kolorystykę (ze względu na konieczność ochrony krajobrazu przyrodniczo-kulturowego).

Z kolei jeżeli pomiary stężenia dwutlenku azotu wykażą przekroczenia jakości powietrza, wykonawca zaproponuje działania naprawcze, np. wykonanie pasów zielni izolacyjnej, ich lokalizację, szerokość, długość oraz gatunki roślin.

W przypadku wskazań nowych lub dodatkowych rozwiązań ochrony środowiska, wykonawca ma przedstawić różne możliwe warianty zabezpieczeń. Jeżeli zajdzie taka konieczność, musi ustalić i uzasadnić konieczność ustanowienia obszaru ograniczonego użytkowania. To obejmie także określenie granic terenu, na którym należy utworzyć ten obszar, ze wskazaniem możliwych sposobów jego wykorzystania.

Pomiary hałasu komunikacyjnego

Dyrekcja zapewnia, że wykonane zostaną całodobowe pomiary poziomu hałasu. Przeprowadzone będą wyłącznie w dni robocze. Początek pomiarów nie powinien następować wcześniej niż w poniedziałek lub dzień poświąteczny o godzinie 22, a koniec później niż w piątek lub dzień poprzedzający dzień świąteczny o godzinie 6.

Pomiarów nie można prowadzić m.in. w przypadku zakłóceń akustycznych niezwiązanych z ruchem drogowym, w trakcie i po opadach atmosferycznych oraz kiedy nawierzchnia drogowa jest mokra, pokryta błotem, śniegiem lub lodem.

Punkty pomiarowe zostaną zlokalizowane w miejscach o największym oddziaływaniu hałasu drogowego na ludzi.

Dlaczego pomiary będą prowadzone akurat teraz?

Zgodnie z przepisami ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, analizę porealizacyjną wykonuje się po oddaniu drogi do użytkowania. W przypadku dróg pojęcie oddania do użytkowania, które umożliwia wykonanie analizy porealizacyjnej, interpretuje się jako wykonanie wszystkich prac w ciągu głównym drogi wpływających na dopuszczalne prędkości jazdy na autostradzie. Uwzględnia to także budowę Miejsc Obsługi Podróżnych, Obwodu Utrzymania Autostrady oraz zabezpieczeń przeciwhałasowych.

Stanowisko to podzielił Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Katowicach, wskazując, że analiza porealizacyjna winna być wykonana po upływie roku od oddania obiektu do użytkowania i przedstawiona w terminie 18 miesięcy od oddania obiektu do użytkowania. Przy wypełnianiu tego obowiązku należy mieć na uwadze celowość realizacji zadania. Chodzi o weryfikację faktycznego zakresu oddziaływania inwestycji (w tym przypadku akustycznego) w odniesieniu do prognozowanego zakresu analizowanego na etapie wydawania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach i decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej.

Oddawanie do użytku A1

28 sierpnia 2020 r. jezdnie autostrady A1 na odcinku od węzła Częstochowa Blachownia do węzła Częstochowa Jasna Góra, uzyskały niezbędne parametry techniczne, umożliwiając zniesienie limitów i dopuszczenie maksymalnej prędkości poruszania się - do 140 km/h. Na dalszym odcinku, od węzła Częstochowa Północ do węzła Częstochowa Jasna Góra, dopuszczenie docelowej prędkości poruszania się nastąpiło w kwietniu 2022 r. Oddanie do użytku Miejsc Obsługi Podróżnych miało miejsce w lutym 2022 r. Dopiero oddanie do użytkowania w lipcu 2022 r. ostatnich elementów infrastruktury drogi (Obwodu Utrzymania Autostrady) umożliwiło rozpoczęcie oceny rzeczywistego oddziaływania analizowanego odcinka autostrady A1 na środowisko, w szczególności w zakresie emisji hałasu.

Postępowania przetargowe

Przetarg na wyłonienie wykonawcy analizy porealizacyjnej po raz pierwszy został ogłoszony 1 kwietnia 2022. Wpłynęły wtedy cztery oferty, które przewyższyły kwotę, jaką przeznaczono na wykonie tego opracowania. Kolejna procedura została wszczęta 27 maja 2022 r. Wpłynęła jedna oferta. Przetarg został unieważniony z uwagi na nieprzedłożenie pisemnej zgody na przedłużenie terminu związania ofertą. 19 sierpnia 2022 r. ogłoszono kolejny, trzeci przetarg na wykonanie przedmiotowej dokumentacji. 30 sierpnia 2022 r. nastąpiło otwarcie ofert. Wpłynęły trzy oferty, wszystkie mieściły się w kwocie, jaką GDDKiA zamierzała przeznaczyć na realizację tego zadania. Umowę podpisano zatem 28 września.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na czestochowa.naszemiasto.pl Nasze Miasto