Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

GDDKiA ogłosiła kolejny przetarg na dokończenie budowy A1. Zobaczcie, jak obecnie wyglądają prace przy budowie autostrady i na S1 [ZDJĘCIA]

BR
Zdjęcia z budowy A1 pod Częstochową i S1 pomiędzy Pyrzowicami a Podwarpiem
Zdjęcia z budowy A1 pod Częstochową i S1 pomiędzy Pyrzowicami a Podwarpiem GDDKiA
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła kolejny przetarg konieczny do zakończenia budowy autostrady A1 pod Częstochową. Tym razem przedmiotem przetargu jest montaż ekranów akustycznych na autostradowej obwodnicy miasta. GDDKiA pochwaliła się również postępem prac przy budowie A1 oraz S1.

Przetarg na montaż ekranów akustycznych na autostradowej obwodnicy Częstochowy to kolejny krok w kierunku zakończenia prac na ostatnim odcinku A1 pomiędzy Częstochową a Pyrzowicami.

Wcześniej GDDKiA wybrała wykonawców trzech innych zadań. 20 września 2019 r. GDDKiA wszczęła trzy postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego. 14 października poznano oferty potencjalnych wykonawców.

Cztery dni później wybrano wykonawcę ogrodzenia, firmę GRAMAR z Lublińca, która zaoferowała wykonanie zadania za 11 356 566,35 zł (brutto). Roboty mają być ukończone w terminie dwóch miesięcy od daty podpisania umowy.

19 października wybrano natomiast wykonawcę montażu barier ochronnych, Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Usługowo-Handlowe Prowerk z Krakowa, który zaoferował wykonanie zadania za 14 459 129,70 zł (brutto). Tak samo jak w przypadku ogrodzenia roboty mają być ukończone w terminie dwóch miesięcy od daty podpisania umowy. W przypadku tego przetargu doszło jednak do odwołania, co może opóźnić termin podpisania umowy.

22 października poznaliśmy wykonawcę oznakowania poziomego i pionowego. Została nim firma GZD z Jonkowa. Wartość tej oferty to 22 827 098,66 zł (brutto, GDDKiA posiada zabezpieczone środki finansowe), a okres realizacji podzielono na dwa etapy. W ciągu dwóch miesięcy od podpisania umowy mają być wykonane prace związane z udrożnieniem ruchu na trasie (z dopuszczalnym zastosowaniem oznakowania poziomego cienkowarstwowego), a całkowite zakończenie umowy, uwzględniające docelowe oznakowanie poziome grubowarstwowe, to 30 czerwca 2020 r.

Prawdopodobnie kolejnym przetargiem objęty zostanie montaż ekranów akustycznych przy A1 poza obiektami mostowymi.

Tymczasem na placach budowy A1, ale i S1 trwają intensywne prace.

- Warunki pogodowe sprzyjają realizacji inwestycji drogowych. Wykonawcy dobrze wykorzystują ten czas. Na obwodnicy Częstochowy wykonawca jeszcze w tym miesiącu planuje zakończenie układania warstwy nawierzchni betonowej - informuje Marek Prusak z katowickiego oddziału GDDKiA.

Na obiektach WD350 i 351, które stanowią cześć węzła Mykanów, wykonywano korpus i skrzydła przyczółków oraz zbrojenia filarów. Na przejściach dla zwierząt średnich wbito ścianki szczelne. Prowadzono prace zbrojarskie, fundamentowe oraz montowano prefabrykaty skrzynkowe.

Recykling w praktyce
Realizacja robót drogowych na tym etapie kontraktu polegała głownie na odhumusowaniu dróg serwisowych, wykonywaniu wykopów i nasypów, układaniu podłoża pod nasyp i konstrukcję nawierzchni. Na drogach serwisowych wzmacniano podłoże poprzez wykonanie warstw mrozoochronnych, wykonywano tymczasową nawierzchnię z destruktu bitumicznego wykorzystując do tego materiał z recyklingu z nawierzchni trasy głównej. Na drodze powiatowej DP1018S w Grabowej wykonywano przepusty drogowe.

Kanalizacja i instalacje
Sukcesywnie wykonywana jest likwidacja istniejącej kanalizacji deszczowej. Trwają prace przy przebudowach kolizji telekomunikacyjnych oraz sieci niskiego i średniego napięcia. Kontynuowane są prace przy budowie kanałów deszczowych oraz sieci drenarskich. Wykonywana jest również przebudowa kolizyjnych instalacji wodociągowych oraz gazociągu. W październiku rozpoczęto też prace przy budowie zbiorników infiltracyjnych, podziemnych oraz retencyjnych.

Autostradowa obwodnica Częstochowy (A1, odcinek F)
Wykonawca zrealizował już ponad 90 % nawierzchni z betonu cementowego wraz z całą konstrukcją nawierzchni jezdni trasy głównej autostrady A1. Zakończenie układania warstwy nawierzchni betonowej wykonawca planuje jeszcze w tym miesiącu. Łącznie ułożono 291 074 m2 nawierzchni z betonu cementowego oraz 276 255 m2 nawierzchni z mieszanki mineralno-asfaltowej.Oprócz tego finalizowane są prace pozostałych asortymentów robót, takich jak uciąglenie trasy głównej na obiektach i przejazdach tymczasowych, humusowanie i obsianie skarp oraz pasa rozdziału. Wykonywane są pobocza oraz układanie ścieku przykrawędziowego, umocnienia skarp, rowów i ścieków. Wykonawca montuje słupy ekranów akustycznych i ustawia bariery ochronne. Na pozostałych drogach nadal trwa układanie warstw konstrukcyjnych, montaż barier i poręczy ochronnych dla pieszych, wykonywane są prace brukarskie, humusowanie i profilowanie skarp i rowów wraz z obsiewem, a także kontynuowane są pozostałe roboty rozbiórkowe.

Odwodnienie na obwodnicy Częstochowy

Na bieżąco realizowane są również prace przy odwodnieniu i budowie kanalizacji deszczowej autostrady i dróg poprzecznych, roboty melioracyjne, budowa zbiorników i kanałów hydrotechnicznych, oświetlenie dróg, roboty elektroenergetyczne, budowa kanału technologicznego, przebudową linii telekomunikacyjnych.

Ponadto wykonawca wykonuje prace wykończeniowe obiektów i sukcesywnie zgłasza kolejne obiekty dróg poprzecznych do pozwolenia na użytkowanie.

Są to obiekty:wiadukt drogowy nr 355 w ciągu drogi gminnej łączącej miejscowości Wierzchowisko i Kolonia Wierzchowisko,wiadukt drogowy nr 361 w ciągu drogi krajowej nr 43 relacji Kłobuck – Częstochowa, wiadukt autostradowy nr 363 nad drogą powiatową nr 2048S relacji Kalej – Szarlejka w gminie Wręczyca Wielka, wiadukt kolejowy nr 373 w ciągu linii kolejowej nr 61 relacji Kielce – Fosowskie w rejonie projektowanego ronda na węźle Blachownia, wiadukt autostradowy nr 375 nad projektowaną łącznicą BC węzła Blachownia, wiadukt autostradowy nr 370 nad drogą powiatową nr 1076S łączącą miejscowość Konradów z Częstochową, wiadukt drogowy nr 367 w ciągu drogi gminnej nr 601106S łączącej miejscowość Stara Gorzelnia z Częstochową, wiadukt drogowy nr 369 w ciągu drogi powiatowej nr 1047S łączącej miejscowości Stara Gorzelnia i Łojki, przepusty nr 20, 24 i 25.

Sukcesem zakończyła się również naprawa wodociągu na kładce technologicznej zlokalizowanej przy wiadukcie drogowym nr 356 w ciągu drogi wojewódzkiej nr 483.

Budowa drogi S1 Pyrzowice-Podwarpie

Prace na tym odcinku drogi ekspresowej skupiały się głownie na kontynuacji rozpoczętych już prac, w szczególności związanych z realizacją przyczółków na wszystkich obiektach mostowych, budowy nasypów i wykopów wraz ze zbrojeniem ich konstrukcji, wykonania warstw wzmacniających i odsączających konstrukcji drogi, robót sieciowych i przezbrojeniowych. Na szczególną uwagę zasługują prace na obiekcie nr WE-4/2, nad drogą krajową nr 78, gdzie montowane były belki prefabrykowane.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na klobuck.naszemiasto.pl Nasze Miasto