Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

DK91 w Częstochowie - remont trwa, a kierowcy czekają na ulgę w korkach. Jakie są plany na przyszłość?

Piotr Ciastek
Piotr Ciastek
Częstochowa. Remont DK91. Co udało się do tej pory zrobić? Postępy są, ale kierowcy narzekają na korki
Częstochowa. Remont DK91. Co udało się do tej pory zrobić? Postępy są, ale kierowcy narzekają na korki UMC
Prace remontowe na DK91 w Częstochowie trwają w najlepsze. W ostatnich dniach rozpoczęło się betonowanie wschodniej nitki nowej estakady na Rakowie. Trwa też wylewanie asfaltu na trasę od strony al. Jana Pawła II. Kierowcy nie są jednak zadowoleni z zamknięcia niemal całego odcinka "gierkówki", bo codzienne korki przyćmiewają to, co dzieje się na placu budowy.

Czy jest szansa na wcześniejsze otwarcie fragmentów DK91?

Na remontowanej DK91 trwają prace przy budowie nowych obiektów na skrzyżowaniu alei Wojska Polskiego z ul. Legionów, Krakowską i Rejtana oraz aleją Pokoju, gdzie powstaną bezkolizyjne skrzyżowania. Toczą się też prace od strony al. Jana Pawła II, o których pisaliśmy na początku kwietnia, gdzie już na obu nitkach zaawansowane jest układanie warstwy bitumicznej. Prace w ostatnich dniach wizytował ponownie prezydent Częstochowy Krzysztof Matyjaszczyk, któremu postępy robót relacjonowali przedstawiciele konsorcjum wykonawczego NDI oraz Miejskiego Zarządu Dróg.

Zobacz te ZDJĘCIA

Jak jednak informuje miasto, otwarcie fragmentu trasy do Galerii Jurajskiej (nitka zachodnia) może nastąpić dopiero po zakończeniu prac związanych z przejściem pod trasą w ul. Wesołej, gdzie ekipy wykonawcy mają jeszcze sporo pracy, a także po finalizacji procedury odbioru robót przez wojewódzkie służby nadzoru budowlanego.

Pod koniec marca podawaliśmy, że postęp prac całej inwestycji jest na poziomie 30 proc., mimo zapewnień wykonawcy, że dotrzyma listopadowego terminu zakończenia prac, to wciąż nie wiadomo, czy faktycznie się to uda. Łyżki dziegciu do tej największej we współczesnej historii miasta drogowej inwestycji dodaje fakt, że utrudnia ona mocno życie mieszkańców miasta, którzy nie szczędzą krytycznych słów organizacji ruchu, jaka została wprowadzona w momencie zamknięcia obu nitek DK91, wymuszonego przez zbliżający się termin oddania gotowej trasy.

- Na początku remontu trasy byłam mega zadowolona, teraz mam dość dojazdu do pracy. Jednak to wszystko za długo trwa. Wczoraj po Rakowie jeździli ludzie samochodami z Piotrkowa, zagubieni, którzy nie umieli wyjechać w dobrym kierunku. Od godz. 7 rano do godz. 18 codziennie chaos. Światła przy al. Pokoju 8 i Jasnorzewskiej są zbyt krótko, by włączyć się do ruchu do al. Pokoju. Od ul. Zamenhofa jedzie się 20/25min do al. Pokoju. Codziennie nerwowy dzień. Proszę rozwiązać czas świateł w al. Pokoju - zaapelowała jedna z internautek pod wpisem w mediach społecznościowych prezydenta Częstochowy na temat postępu robót.

Kolejny z mieszkańców narzeka na dojazd z ościennych gmin do Częstochowy. - Z gminy Poczesna na Zawodzie trzeba jechać przez Olsztyn i Kusięta albo stać godzinę w korku. A z Zawodzia na Stradom, jak przejechać po 14 godzinie? Szkoda, że więcej dróg na raz się nie dało zamknąć - napisał pan Łukasz.

Inna z internautek była mniej krytyczna wobec zmian organizacji ruchu. - Jakoś to musimy przetrwać. Łatwo nie jest w tych korkach, ale do wszystkiego się można przyzwyczaić - obiadek na kolację. Brakuje oznakowania przypominającego, że istnieje coś takiego jak jazda na suwak, w niektórych miejscach na pewno by się przydało - napisała pani Katarzyna.

od 16 lat

Jak wygląda postęp prac na poszczególnych odcinkach remontowanej "gierkówki"?

Drogowcy poinformowali, że na odcinku I od strony al. Jana Pawła II wykonano podbudowę z tłucznia kamiennego, ułożono krawężniki betonowe metodą ślizgową (wykonane na mokro na budowie), rozpoczęto wbudowanie podbudowy bitumicznej na jezdni wschodniej i zachodniej. W tym tygodniu roboty związane z układaniem mieszanki mineralno–bitumicznej są kontynuowane;

Zakończono już roboty przy konstrukcji ramowej przejścia podziemnego PP1 (przy ul. Wesołej). W tym miejscu trwają przygotowania do budowy skrzydełek oraz płyt przejściowych.

Na estakadzie przy ul. Legionów zakończono roboty betoniarskie przy przyczółkach i podporach pośrednich. Wybudowano też podpory tymczasowe dla deskowania i robót betoniarskich dla płyty pomostu. Trwa także budowa deskowania i montaż zbrojenia.

Zakończono również roboty przy konstrukcji ramowej przejścia podziemnego PP2 (przy ul. Papierowej). Trwają w tym miejscu przygotowania do budowy skrzydełek.

W przypadku mostu nad rzeką Wartą zakończono roboty betoniarskie na obiektach łącznic. Wstępnie zamontowano też dźwigary żelbetowe. Drogowcy poinformowali też, że trwają w tej okolicy roboty na obiektach ciągu głównego. Zakończono też roboty betoniarskie i wstępnie zamontowano dźwigary żelbetowe kładki nad rzeką Wartą.

Również prace nad estakadą nad ulicami Krakowską i Rejtana idą do przodu – zakończono tu roboty betoniarskie przyczółków i trwa przygotowanie do montażu ustroju nośnego.

Zakończono roboty fundamentowe obiektu mostowego nad ul. Bór i Bardowskiego. Rozpoczęto w tym miejscu montaż zbrojenia obiektu ramowego.

Rozpoczęto też budowę podpór po stronie zachodniej kładki dla pieszych przy ul. Stromej.

Postępy widać też w rejonie estakady przy alei Pokoju. Zamontowano już tutaj ustrój nośny stalowy, przygotowano deskowanie i zbrojenie płyty zespolonej na nitce wschodniej. W środę po południu odbywało się betonowanie płyty. Trwa też przygotowanie deskowania i zbrojenia na nitce zachodniej.

Rozpoczęła się także budowa części dennej przejścia podziemnego przy ul. Brzozowej, które prowadzi pod estakadą i łączy Raków z Centrum Handlowym "Jagiellończycy". Ruszyła też budowa podpór kładki dla pieszych przy ul. Mireckiego.

Na odcinku od ul. Krakowskiej do ul. Bohaterów Katynia trwa budowa odwodnienia oraz przebudowa kolidujących urządzeń podziemnych. Z kolei na odcinku I (od strony alei Jana Pawła II) oraz na wysokości Błeszna wykonano fundamenty ekranów dźwiękochłonnych oraz zamontowano na nich słupy dla montażu paneli ochronnych.

Kiedy pojedziemy DK 91 w Częstochowie?

Finał prac związanych z przebudową DK91 zaplanowano na koniec listopada 2023 roku. Wtedy też trasą powinny pojechać pierwsze samochody. Z kolei piesi z kładek, które będą przebiegać nad przebudowaną drogą, będą mogli korzystać prawdopodobnie w okolicach września.

Celem całej inwestycji związanej z dawną DK 1 (obecnie DK 91) jest m.in. poprawa płynności transportowej północ-południe w zakresie tranzytu, ruchu lokalnego, dostępności terenów inwestycyjnych i dostępności regionalnej, poprzez likwidację wąskich gardeł drogowych. Droga Krajowa nr 91 (w tym aleja Wojska Polskiego w Częstochowie), znajduje się w Korytarzu Sieci Podstawowej Bałtyk-Adriatyk.

Z szacunków wynika, że przebudowa pochłonie 359 mln zł. Inwestycja realizowana jest z dofinansowaniem ze środków UE. Dodatkowo ostatnio Częstochowa zdobyła blisko 7,2 mln euro w konkursie „Łącząc Europę” na europejskie projekty poprawiające możliwości transportowe i płynność ruchu. Dofinansowanie zwiększy więc udział funduszy unijnych w największej miejskiej inwestycji drogowej, związanej z dawną DK 1.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na czestochowa.naszemiasto.pl Nasze Miasto