Definitywny koniec "gierkówki" za Częstochową. Drogowcy przebudowali ostatni fragment trasy na autostradę

Piotr Ciastek
Piotr Ciastek
Definitywny koniec "gierkówki". Drogowcy przebudowali ostatni fragment trasy na autostradę
Definitywny koniec "gierkówki". Drogowcy przebudowali ostatni fragment trasy na autostradę GDDKiA
Od piątku, 13 sierpnia, kierowcy mogą już jeździć po nowym odcinku betonowej jezdni wschodniej na budowanej autostradzie A1 między Piotrkowem Trybunalskim i Kamieńskiem. Tym samym zakończyła się uciążliwa jazda po starej mocno zniszczonej nawierzchni DK1, a dawna „gierkówka” przeszła do historii.

Udostępniony został 6,7 km odcinek betonowej jezdni między miejscowościami Wygoda i Parzniewice (woj. łódzkie), co oznacza, że cały 25-kilometrowy odcinek między Piotrkowem Trybunalskim i Kamieńskiem można pokonać po nowej nawierzchni. Zgodnie z deklaracjami wykonawcy, udało się to zrobić przed końcem wakacji.

Kierowcy podróżujący autostradą A1 na całym (będącym w budowie) 81-kilometrowym odcinku od Tuszyna do początku obwodnicy Częstochowy mają do dyspozycji nową betonową nawierzchnię. Obecnie na odcinku między Piotrkowem Trybunalskim i Kamieńskiem obowiązującym układem ruchu jest 1+1, ale jeszcze w wakacje planowane jest wprowadzenie układu 2+2 - po dwa pasy ruchu w obu kierunkach. Tak jak od końca ubiegłego roku obowiązuje na pozostałych odcinkach budowanej A1.

Dwie jezdnie po trzy pasy ruchu jeszcze w tym roku

Jak deklaruje Generalna Dyrekcja Dróg krajowych i Autostrad, przed końcem roku oddane zostaną do ruchu cztery z pięciu odcinków budowanej A1, od Tuszyna do węzła Piotrków Trybunalski Południe oraz od Kamieńska do początku obwodnicy Częstochowy, łącznie z drugim wiaduktem nad linią kolejową (WA-352). Na odcinku od Radomska do granicy województw łódzkiego i śląskiego prace są najbardziej zaawansowane, a nawierzchnia betonowa leży już na obu jezdniach. Na pozostałych trzech odcinkach trwają prace przy układaniu nawierzchni na drugiej jezdni przyszłej A1.

Po udostępnieniu obu jezdni kierowcy będą mieć do dyspozycji po trzy pasy ruchu. Jedynie na odcinku pomiędzy węzłami Piotrków Trybunalski Południe i Kamieńsk, na który umowa podpisana została w kwietniu 2019 r., ruch będzie odbywał się jedną jezdnią w obu kierunkach w układzie pasów 2+2. Z pełnego przekroju autostrady pomiędzy Piotrkowem Trybunalskim, czyli trzech pasów na dwóch jezdniach, skorzystamy przed końcem 2022 r.

Łączny koszt prac budowlanych związanych z przebudową starych odcinków drogi, A1 od Tuszyna do Piotrkowa Trybunalskiego oraz DK1 od Piotrkowa Trybunalskiego do początku obwodnicy Częstochowy, to ponad 2,8 mld zł. Blisko 1,7 mld zł to dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Kalendarium budowy A1 Tuszyn - Częstochowa

węzeł Tuszyn – węzeł Piotrków Trybunalski Południe

  • System realizacji: Projektuj i buduj
  • Długość odcinka: 15,86 km
  • 30 czerwca 2017 r. - ogłoszenie przetargu
  • 7 czerwca 2018 r. - wyłonienie wykonawcy
  • 30 lipca 2018 r. - podpisanie umowy
  • 9 sierpnia 2018 r. - rozpoczęcie robót
  • Zaawansowanie rzeczowe: 84,9 proc.

węzeł Piotrków Trybunalski Południe - węzeł Kamieńsk

  • System realizacji: Projektuj i buduj
  • Długość odcinka: 24,2 km
  • 18 grudnia 2018 r. - ogłoszenie przetargu
  • 11 marca 2019 r. - wyłonienie wykonawcy
  • 18 kwietnia 2019 r. - podpisanie umowy
  • 26 kwietnia 2019 r. - rozpoczęcie robót
  • Zaawansowanie rzeczowe: 58,3 proc.

węzeł Kamieńsk – węzeł Radomsko

  • System realizacji: Projektuj i buduj
  • Długość odcinka: 16,72 km
  • 30 czerwca 2017 r. - ogłoszenie przetargu
  • 25 lipca 2018 r. - wyłonienie wykonawcy
  • 14 września 2018 r. - podpisanie umowy
  • 27 września 2018 r. - rozpoczęcie robót
  • Zaawansowanie rzeczowe: 80,3 proc.

węzeł Radomsko – granica woj. łódzkiego i śląskiego

  • System realizacji: Projektuj i buduj
  • Długość odcinka: 7,03 km
  • 30 czerwca 2017 r. - ogłoszenie przetargu
  • 12 lipca 2018 r. - wyłonienie wykonawcy
  • 30 sierpnia 2018 r. - podpisanie umowy
  • 13 września 2018 r. - rozpoczęcie robót
  • Zaawansowanie rzeczowe: 88 proc.

granica woj. łódzkiego i śląskiego – węzeł Częstochowa Północ

  • System realizacji: Projektuj i buduj
  • Długość odcinka: 16,91 km
  • 30 czerwca 2017 r. - ogłoszenie przetargu
  • 16 maja 2018 r. - wyłonienie wykonawcy
  • 23 lipca 2018 r. - podpisanie umowy
  • 3 grudnia 2018 r. - rozpoczęcie robót
  • Zaawansowanie rzeczowe: 79,6 proc.

Dopłaty do cen energii

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie