Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Częstochowianie czekają na tramwaj

Janusz Strzelczyk
Ulica Orkana jest rozkopana, ale przed zimą ma być gotowa
Ulica Orkana jest rozkopana, ale przed zimą ma być gotowa Fot. Janusz Strzelczyk
Sprawdziliśmy, jak przebiega budowa nowej linii tramwajowej w Częstochowie. Na razie inwestycja, rozpoczęta 19 sierpnia i warta ponad 60 milionów złotych (drugie tyle pójdzie na zakup nowych wozów), tonie w błocie.

- Do wykopów wdziera się woda - pokazują robotnicy pracujący na ulicy Orkana. - Będą problemy z przebiciem się pod al. 11 Listopada, żeby położyć instalacje. Na ulicy Orkana, na której teraz koncentrują się prace, torowisko ma być gotowe przed tegoroczną zimą.

- Wykonawcy, czyli konsorcjum Drog-Bud i Kromiss-Bis, zapewniają, że nie ma zagrożenia harmonogramu prac - uspokaja Tomasz Jamroziński z Biura Prasowego Urzędu Miasta. - Jest nawet pewne wyprzedzenie terminów.

Na budowie na razie tego nie widać, ale to dlatego, że - jak zapewniają specjaliści - prace koncentrują się na przekładkach podziemnej infrastruktury, której jest tu bardzo dużo. Wykonawca szacuje, że prace drogowe w całej inwestycji będą stanowić ledwie 30 proc. Teraz zerwano nawierzchnię, wykopano koryto pod fundament linii tramwajowej, bo tory zgodnie z nowoczesną technologią muszą mieć fundament. Nie wystarczy, jak dawniej, położyć je na tłuczniu. Na placu budowy więcej niż drogowców jest pracowników Enionu, przekładających instalacje elektryczne, Fortumu zajmujących się przekładkami instalacji ciepłowniczych, a ludzie z wodociągów zajmują się swoimi rurami. Również na ulicy Jesiennej na odcinku od al. 11 Listopada do pętli autobusowej widać wykop pod kanał sanitarny. Aż trudno uwierzyć, że za trzy miesiące ulica Orkana będzie taka jak na planach. Torowisko na środku, a po bokach pasy jezdni dla samochodów. Na torowisko auta będą mogły wjechać, bo zostanie wybrukowane. Chodzi o zapewnienie płynności ruchu, bo pasy jezdni dla samochodów będą jednokierunkowe, w przeciwne strony. Kiedy więc dojdzie do zablokowania pasa, kierowca będzie mógł ominąć przeszkodę wjeżdżając na torowisko.

Tak będzie tylko na ul. Orkana. Na innych, gdzie powstanie nowa linia tramwajowa, zaplanowano inne rozwiązania. Tory zostaną położone albo w pasie zieleni między istniejącymi jezdniami (tak ma być na ul. Jagiellońskiej), lub na poboczu (od al. 11 Listopada w kierunku ul. Żareckiej). Nowa linia będzie przebiegała ul. Jagiellońską, Orkana, aleją 11 Listopada do ul. Jesiennej, ul. Rakowską do pętli obok stadionu Rakowa.

Jeszcze w tym roku ekipy robotników wejdą na ul. Jagiellońską, aby zająć się przekładkami podziemnych instalacji, przygotować roboty na wiosnę.

Konieczne będzie zamknięcie jednej jezdni, a ruch będzie się odbywał po drugiej, w obu kierunkach, na ul. Jagiellońskiej.

Na zakończenie wszystkich robót jest czas do jesieni 2012 roku. Za dwa lata mają pojechać nową linią nowe tramwaje.


128 mln zł unijnej dotacji dostała Częstochowa na rozbudowę linii tramwajowej i zakup nowych tramwajów.

20 tysięcy osób mieszka w dzielnicach, które będzie obsługiwać nowa linia tramwajowa.

4 firmy ubiegają się o kontrakt na sprzedaż Częstochowie siedmiu tramwajów.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na czestochowa.naszemiasto.pl Nasze Miasto