Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Częstochowa złożyła wniosek na rozbudowę linii tramwajowej i zakup nowych wagonów

Janusz Strzelczyk
Wniosek o 115 milionów złotych dotacji unijnej złożyła Częstochowa w Urzędzie Marszałkowskim na rozbudowę linii tramwajowej i zakup nowych wagonów.

- Mamy przygotowane plany budowy nowej linii tramwajowej, zakończyliśmy konsultacje społeczne w sprawie jej przebiegu - mówi rzecznik częstochowskiego Urzędu Miasta Ireneusz Leśnikowski.

Pieniądze z Unii pozwoliłyby na sfinansowanie całej inwestycji, której koszt wyniesie 99 mln zł. Unia może pokryć 85 proc. wydatków.

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne chce kupić siedem zestawów wagonów niskopodłogowych za 63 mln zł. Unia może pokryć w tym przypadku 50 proc. wydatków.

- Mamy 48 tramwajów typu 105Na, kupionych w latach 1975 - 1990 - mówi rzecznik MPK Marcin Maranda. - Najmłodszy tramwaj ma 19 lat, najstarszy 34 lata. Ze względu na ceny nowych tramwajów (ok. 8 milionów za 1 szt.), częstochowskie MPK wykonuje remonty kapitalne, dzięki czemu pojazdy, którymi podróżują częstochowianie są w dużo lepszym stanie aniżeli podobne w innych miastach. Remonty kapitalne wykonujemy średnio co 8 - 10 lat lub 480 tys. km - dodaje Maranda. - Tak więc spośród 48 tramwajów aż 44 są po remoncie generalnym. Liczymy na wsparcie samorządu i pieniądze z Unii Europejskiej.

Wnioski w konkursie o eurofundusze na transport publiczny zostaną rozpatrzone w grudniu br.

Bez unijnych dotacji rozbudowa częstochowskiej linii tramwajowej i wymiana taboru przedłuży się na lata.

Jeśli jednak miasto dostanie te pieniądze, w 2012 roku będzie nowa linia. Nowy odcinek linii tramwajowej rozpoczynałby się na skrzyżowaniu al. Niepodległości z ul. Jagiellońską, gdzie tory odłączałyby się od dzisiejszej linii.

Proponowany przebieg torowiska to: al. 11 Listopada, za gmachem PZU skręt w ul. Gajową, ul. Gajowa, skręt w ul. Orkana, ul. Orkana, ponownie al. 11 Listopada, skręt w ul. Jesienną, ul. Jesienna, przejście pod trasą DK1 przez ul. Rakowską, ul. Limanowskiego aż do pętli przy stadionie Rakowa. Przystanki byłyby zlokalizowane przy ul. Gajowej, Orkana przy szkole, przy skrzyżowaniu Orkana i 11 Listopada, przy skrzyżowaniu 11 Listopada i Jesiennej, przy Jesiennej obok pętli autobusowej, przy Jesiennej obok szkoły, przy skrzyżowaniu Jesiennej i Bohaterów Katynia.

Ponad 30 tysięcy mieszkańców Wrzosowiaka, Błeszna i Rakowa miałoby dostęp do linii tramwajowej.

Nowa linia miałaby długość 4100 m, torowisko byłoby podwójne.

Częstochowa była po wonie jedynym polskim miastem, w którym wybudowano nowe linie tramwajowe.

W zasadzie jest to tylko jedna linia, z dwoma torami, łącząca dwie dzielnice Północ i Raków, przez centrum. Oznaczone są numerem 1 i 2, chociaż w tej konfiguracji numeracja nie ma znaczenia. Tramwaje kursują co pięć minut.

W 1959 roku ruszył przez Częstochowę pierwszy tramwaj. Od 50 lat tramwaj kończy swój bieg na południu miasta, na Kucelinie, obok bram huty.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Częstochowa złożyła wniosek na rozbudowę linii tramwajowej i zakup nowych wagonów - Warszawa Nasze Miasto

Wróć na czestochowa.naszemiasto.pl Nasze Miasto