Niestety wszystko wskazuje na to, że w najbliższych latach można zapomnieć o budowie wiaduktu nad przejazdem kolejowym na ulicy Bugajskiej w Częstochowie.
Przejazd przecina DK 46, która jest trasą wylotową w kierunku Janowa, Olsztyna i Kielc. Znajduje się w pobliżu skrzyżowania tej drogi z DK 1. To jedno z najbardziej newralgicznych punktów miasta. Kierowcy od dawna narzekają na korki, które tworza się w tym rejonie. Przejazd też nie pomaga, bo jest często zamykany, czemu trudno się dziwić, bo tędy kursują m.in. pociągi relacji Częstochowa-Gliwice.
Zdarza się, że korek na DK 46 sięga aż samej DK 1. W lutym z powodu awarii trakcji, pociąg PKP Intercity całkowicie zablokował przejazd przy ulicy Bugajskiej, co spowodowało ogromne utrudnienia w ruchu.
Rozwiązaniem tego problemu miała być budowa wiaduktu nad torami kolejowymi. I spółka PKP Polskie Linie Kolejowe była przygotowana na ten wydatek. W studium wykonalności dotyczącym remontu tego odcinka, uwzględniono również budowę wiaduktu. Niestety te plany uległy zmianie.
– Z przetargu, który ogłosimy, wiadukt zostanie wyłączony – informuje nas Jacek Karniewski, rzecznik prasowy PKP PLK.
Skąd taka decyzja? – Przez rok rozmawialiśmy z władzami Częstochowy na ten temat. Wiadukt spełniłby swoją rolę, gdyby miasto zapewniło budowę dróg, które by do niego prowadziły, a to zdaniem władz Częstochowy jest na razie niemożliwe. Dlatego ta inwestycja nie ma w tym przypadku sensu – tłumaczy Karniewski.
Miejski Zarząd Dróg i Transportu przyznaje, że głównym problemem jest brak środków. Budowa dróg dojazdowych do wiaduktu byłaby możliwa jedynie pod warunkiem pozyskania środków zewnętrznych, a to może być niemożliwe.
– Wystąpiliśmy w tej sprawie do ministerstwa transportu. DK 46 traktowana jest jak droga ekspresowa, dlatego budowa dróg w naszej ocenie powinna być finansowana ze środków centralnych. Z tego co wiem pismo do ministra zamierzają również skierować gminy, przez które przebiega DK 46 – mówi Mariusz Sikora, dyrektor MZDiT w Częstochowie. Tylko szybka i pozytywna odpowiedź ministerstwa, mogłaby wpłynąć na zmiany planów PKP PLK.
Priorytetem dla miasta jest budowa wiaduktu, który ma połączyć Rondo Mickiewicza z ulicą Ogrodową. Ten obiekt połączyłby dwie części miasta i znacznie usprawniłby ruch w centrum Częstochowy. Jest szansa, że ta inwestycja będzie finansowana ze środków unijnych. Wiadukt ma bowiem stanowić fragment połączenia trasy DK 1 z węzłem autostradowym Częstochowa-Blachownia.
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?