Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Częstochowa: Prawie 40 km nowej autostrady A1 jeszcze w tym roku

Anna Dziedzic
Anna Dziedzic
Tak wygląda plac budowy autostrady A1, między Częstochową i Tuszynem. Na większej części budowanej na 81 kilometrach drogi, kierowcy jeżdżą już po nowej jezdni A1. W tym roku mają być gotowe trzy z pięciu budowanych odcinków.

Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Tak wygląda plac budowy autostrady A1, między Częstochową i Tuszynem. Na większej części budowanej na 81 kilometrach drogi, kierowcy jeżdżą już po nowej jezdni A1. W tym roku mają być gotowe trzy z pięciu budowanych odcinków. Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE GDDKiA
Nic nie trwa wiecznie, także budowa autostrady A1. Na budowanym od kilku lat, 81-kilometrowym odcinku między Częstochową i Tuszynem, jeszcze w tym roku gotowe będą trzy odcinki A1 o długości prawie 40 km. Tam będziemy już jeździć pełnowymiarową, trzypasmową betonową autostradą.

To najważniejsza inwestycja w Polsce

Budowa 81-kilometrowego odcinka autostrady A1 w województwach śląskim i łódzkim to kluczowa inwestycja w Polsce. Tyle kilometrów brakuje bowiem, by cała autostrada A1 była kompletna, czyli by w zależności od tempa jazdy w ponad pięć godzin dało się pokonać Polskę znad morza do granicy z Czechami.

Całą inwestycję już na początku podzielono na pięć odcinków. Jeden znajduje się na terenie województwa śląskiego, cztery w Łódzkiem.

A1 w Śląskiem dopiero w 2022 roku

W Śląskiem trwa budowa 17-kilometrowego odcinka autostrady od Częstochowy do granicy z województwem łódzkim. W tym przypadku, na oddanie całej inwestycji musimy jednak poczekać do połowy przyszłego roku.

- Zgodnie z harmonogramem autostrada A1 ma być gotowa w czerwcu 2022 roku – potwierdza Marek Prusak, rzecznik GDDKiA w Katowicach.

Na razie ruch pod koniec roku został przekierowany w całości na nową, betonową jezdnię i odbywa się po dwóch pasach w każdym kierunku. To możliwe, bo nowe jezdnie betonowej autostrady od Częstochowy do Tuszyna są szersze od wcześniej wybudowanych do Częstochowy. Nowe jezdnie będą miały po trzy, a nie po dwa, jak wcześniejsze, pasy ruchu plus pas awaryjny. A to oznacza, że dało się tam wygospodarować cztery pasy.

Rewolucja autostradowa w Łódzkiem

Jednak prawdziwa rewolucja, jeśli chodzi zakończenie budowy A1, szykuje się w tym roku na kilku odcinkach budowanych w Łódzkiem.

Na cztery budowane tam odcinki, jeszcze w tym roku zakończone mają być trzy.

- Rzeczywiście takie są plany. Zgodnie z zapisami kontraktowymi, we wrześniu będzie gotowy odcinek A (od węzła Tuszyn do węzła Bełchatów) oraz D (od węzła Radomsko do granicy z województwem łódzkim. Do tego, tempo prac na to wskazuje, że prawdopodobnie w grudniu tego roku zostanie oddany kolejny odcinek – C od węzła Kamieńsk do węzła Radomsko – powiedział nam Maciej Zalewski, rzecznik GDDKiA w Łodzi.

Co to oznacza dla kierowców? Już od granicy województwa śląskiego z łódzkim będziemy mieli do dyspozycji trzypasmową betonową autostradę aż przez prawie 24 kilometry. Potem 24 kilometry jeszcze po placu budowy od węzła Kamieńsk do Bełchatowa, i od Bełchatowa ponownie wjedziemy na gotową autostradę A1, którą już bez utrudnień, dojedziemy nad morze.
Najbardziej zaawansowany jest odcinek budowany przez konsorcjum Strabag i Budimex (odcinek A). Ten zostanie oddany prawdopodobnie we wrześniu przyszłego roku, a być może nawet wcześniej. Ta cześć budowanej A1 ma 15,84 km długości. Budowa kosztuje 478,8 mln zł.

Najmniej zaawansowany odcinek, ale budowany w dobrym tempie

Najmniej zaawansowany odcinek to tzw. odcinek B. Buduje go firma Mirbud. To część A1 od węzła Bełchatów do węzła Kamieńsk. Najmniejsze zaawansowanie nie oznacza jednak najmniejszego tempa prac.

- Wprost przeciwnie. Firma ma bardzo duże tempo, jednak w tym przypadku umowę na ten odcinek podpisaliśmy około dziewięciu miesięcy później, niż z pozostałymi firmami, stąd mniejsze zaawansowanie. Jednak jeśli chodzi o tempo prac uważamy, ze jest spore – dodaje Maciej Zalewski.

Mirbud już udostępnił kierowcom cztery kilometry nowej, betonowej jezdni. Jednak ruch odbywa się tam po jednym pasie w obu kierunkach. W ciągu kilku miesięcy z pewnością pojedziemy kolejnymi ponad siedmioma kilometrami nowej jezdni.

- Wykonawca już zadeklarował, że nie będzie korzystał z przerwy zimowej, co także będzie miało wpływ na tempo prac – chwali Mirbud rzecznik łódzkiej GDDKiA.

To będzie ostatni odcinek A1 w Polsce

Warto dodać, że właśnie ten nieco ponad 24-kilometrowy odcinek, będzie ostatnią częścią autostrady A1 budowanej w Polsce. Kontraktowo ma być gotowy dopiero w 2023 roku, jednak nie można wykluczyć, gdyby tak dobre tempo prac zostało zachowane, że trasa w tym miejscu będzie gotowa jeszcze w 2022 roku.
A to oznaczałoby, że autostrada A1 w Polsce jest już kompletna. Kierowcy będą mieli do dyspozycji ponad 564 km najwyższej klasy drogi z północy na południe.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na czestochowa.naszemiasto.pl Nasze Miasto