W zajezdni częstochowskiego MPK stoi już 27 nowoczesnych, 12-metrowych solarisów. Przedsiębiorstwo w sumie zamówiło 40 takich pojazdów. Koszt ich zakupu to 45,6 miliona zł, z czego 85 proc. stanowią środki unijne. Nowe solarisy mają zastąpić wysłużone ikarusy, które rozpoczęły jazdę na częstochowskich ulicach w 1984 roku. Jak udało się nam dowiedzieć, nowe autobusy zostaną oficjalnie zaprezentowane mieszkańcom 5 kwietnia na Placu Biegańskiego. Wtedy też pierwsze solarisy zaczną wozić pasażerów.
Dzisja odwiedziliśmy zajezdnię częstochowskiego MPK, aby z bliska przyjrzeć się nowym pojazdom. I musimy przyznać – solarisy robią świetne wrażenie.
Wielkim ułatwieniem dla pasażerów będą biletomaty, w których będzie można zakupić bilety, płacąc bilonem (monetami od 10 gr do 5 zł), a także zbliżeniowo kartami płatniczymi.
– Kolejną nowością są bramki zliczające pasażerów. Dzięki nim będziemy mogli lepiej dopasować się do potrzeb mieszkańców. Przez pierwsze trzy miesiące autobusy będą jeździć na wszystkich trasach, aby zliczyć potoki pasażerów – mówi Henryk Bociąga, kierownik Wydziału Autobusowego w częstochowskim MPK.
Dane z bramek po przeanalizowaniu, przyczynią się do optymalizacji rozkładów jazdy i tras poszczególnych linii.
We wszystkich solarisach zamontowane zostały nowoczesne wyświetlacze. Ten umieszczony z tyłu będzie wyświetlał nie tylko numer linii, ale również informację o trasie. Przy przednich drzwiach zamontowano dodatkowy wyświetlacz dla osób niedowidzących.
Wyświetlacze z nazwami poprzedniego, obecnego i kolejnymi przystankami znajdują się również na kasownikach, które są przystosowane do biletów papierowych i elektronicznych.
Wewnątrz autobusu, naprzeciw środkowych drzwi znajduje się tablica wyświetlająca przystanki tzw. koraliki.
Pasażerowie ucieszą się również z faktu, że we wszystkich nowych solarisach będzie można bezpłatnie korzystać z bezprzewodowego internetu LTE. Aby ułatwić surfowanie po sieci, autobus ma zamontowane ładowarki USB. Całe oświetlenie, wewnątrz i na zewnątrz pojazdu, jest oświetleniem LED-owym.
– Autobusy mają również pełen monitoring. Każdy pojazd ma 8 kamer – 4 penetrują wnętrze pojazdu, pozostałe znajdują się na zewnątrz pojazdu – jedna z przodu, jedna z tyłu i dwie po bokach autobusu – mówi Henryk Bociąga.
W tej chwili w przedsiębiorstwie prowadzone są szkolenia kierowców, mechaników, a także pracowników, którzy w przyszłości będą obsługiwać biletomaty i kasowniki. Kierowcy byli szkoleni przez producenta m.in. jak jeździć najoszczędniej.
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?