Ośrodek Promocji Kultury ,,Gaude Mater” powstał 5 grudnia 1991 roku z inicjatywy jego późniejszego pierwszego dyrektora – Krzysztofa Pośpiecha. Przez te trzy dekady OPK wrósł na stałe w pejzaż częstochowskiej kultury – dziś trudno sobie wyobrazić miasto bez tej instytucji, z siedzibą przy ul. Dąbrowskiego 1.
Trudno też krótko opisać jego dorobek, inicjatywy oraz obszary kultury i sztuki, na których działał i działa – z biegiem lat było ich coraz więcej. Sale OPK gościły więc wystawy, koncerty, seanse filmowe, spotkania z twórcami – zarówno lokalnymi, jak i odwiedzającymi Częstochowę, dyskusje, turnieje literackie czy warsztaty twórcze.
W siedzibie OPK odbywa się większość koncertów organizowanego przez Ośrodek, ,,kroczącego” festiwalu JAZZtochowa; OPK jest też stałym punktem docelowym wędrujących po Częstochowie uczestników ,,Nocy Kulturalnej”; jego sale były też areną wielu wydarzeń organizowanego przez miasto cyklu ,,Aleje – tu się dzieje!” Wybuch pandemii – rzecz jasna – odbił się także na tej różnorodnej, opartej na bezpośrednim spotkaniu odbiorcy z twórczością działalności.
- W tych trudnych czasach staramy się szukać rozwiązań, które chociaż w małym stopniu zaspokajają potrzeby mieszkanek i mieszkańców naszego miasta związane z obcowaniem ze sztuką i kulturą - wyjaśnia Robert Jasiak, dyrektor Ośrodka Promocji Kultury. - Stąd wziął się pomysł na stworzenie muralu, którym chcemy zainaugurować szczególny dla nas rok - rok jubileuszu 30-lecia Ośrodka. Czekamy na czas, w którym będziemy mogli spotkać się z naszą publicznością oraz pracować tak, jak do tej pory, spełniając oczekiwania odbiorczyń i odbiorców kultury w Częstochowie.
Mural Joanny Ambroz przedstawia siedzącą, zatopioną w kobaltowym kolorze kobietę. Wszystkie ściany holu wejściowego Ośrodka także zostały pomalowane na kobaltowo. Jak tłumaczy sama twórczyni, chciała wykorzystać pełny potencjał tego pomieszczenia, nadać mu nową wartość.
Mural korzysta tylko z trzech kolorów – obok kobaltowego jest jeszcze biały i czarny. Dominujący kobaltowy można interpretować choćby jako wodę bądź emocje – w obu można się przejrzeć, ale i utopić; są potrzebne, ale mogą i przytłaczać. Możemy się im poddać lub próbować je okiełznać – przekonuje autorka. Joanna Ambroz podkreśla też, że mural dedykuje tym, których życie uległo zmianie w związku z pandemią. Chce zwrócić uwagę na to, jak zmagamy się z ograniczeniami, jak poszukujemy swojego miejsca w ich kontekście.
Joanna Ambroz jest częstochowską twórczynią, doktorantką w katedrze Projektowania Graficznego Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach. Poruszającą się między sztuką a projektowaniem graficznym, badając zależności między tymi dwiema dziedzinami. Inspiruje ją seksualność, emocje, sytuacje bez wyjścia.
Jej prace znajdują się w zbiorach Muzeum Plakatu w Wilanowie oraz w kolekcjach prywatnych – m.in. USA, Wielkiej Brytanii, Islandii i Włoszech. Jej plakaty znalazły się w finałach Biennale Plakatu Polskiego w Katowicach 2020, słowackiego Trnava Poster Triennial 2018 czy Międzynarodowego Biennale Plakatu w Lublinie 2017. W Częstochowie tworzy akcje społeczne i projekty graficzne – Częstochowa na Plakacie, Historia Częstochowskiej Zapałczarni; stworzyła też oprawę graficzną książki Nasze miasto Często/chowa. Swoje wystawy prezentowała też w OPK ,,Gaude Mater”, w Galerii Wejściówka.
Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?