Dokładna nazwa konkursu to: „Konkurs otwarty, jednoetapowy, realizacyjno-studialny na koncepcję architektoniczną obejmującą Dworzec Częstochowa Główna oraz zabudowę i zagospodarowanie terenu w jego otoczeniu”. Konkurs ogłosili PKP SA, SARP Oddział w Częstochowie, Miasto Częstochowa i PKS SA w Częstochowie.
Wśród zwycięskich autorów jest pracowania architektoniczna z Rybnika. Nagrody i wyróżnienia w konkursie:
I. Pracownia architektoniczna Toprojekt Marek Wawrzyniak Rybnik, And Studio Paryż, Studio Antonini Paryż
II. Pracownia Architektoniczna Domino Wojciech Dunaj Szczecin
III. Pracownia Architektoniczna „22” Architekci Warszawa
Wyróżnienia
Pracownia Architektoniczna Atrium Mariusz Urbański Poznań
Kacper Rojek Aleksander Łódzki
Tomasz Ulman i Piotr Bilski Częstochowa
Realizowany będzie zwycięski projekt, ale to nie znaczy, że będzie dokładnie taki jak na wizualizacji.
- Teraz przystąpimy do rozmów z przedstawicielami zwycięskiej koncepcji w sprawie już konkretnego projektu dokumentacji inwestycji – mówi Bartłomiej Sarna z Biura Prasowego PKP SA. - Pod koniec 2022 roku powinien być już gotowy nowy dworzec główny w Częstochowie.
Na razie jeszcze nie można zdecydowanie powiedzieć czy obecny dworzec zostanie wyburzony, czy też zostaną wykorzystane jego elementy.
Wybrana koncepcja budynku dworca zakłada powstanie w miejscu obecnych pawilonów wschodniego i zachodniego dwóch nowych, przeszklonych budynków. W części wschodniej planowane jest umieszczenie na parterze kas biletowych, informacji, punktu wynajmu samochodów, automatów biletowych, toalet oraz zejścia do przejścia podziemnego. Na poziomie pasażu górnego (piętro) mają pojawić się pozostałe pomieszczenia obsługi podróżnych (poczekalnia, restauracja, miejsce zabaw dla dzieci, księgarnia, kaplica i drugi zespół toalet). Ostatnia kondygnacja skryje pomieszczenia techniczne i administracyjne. W części zachodniej znajdą się m.in. mała poczekalnia, biletomaty i toalety. Pasaż nad torami pełnić będzie funkcję handlową.
W sąsiedztwie nowej bryły zaprojektowano wieżę zegarową nawiązującą do zlokalizowanego po wschodniej stronie stacji dawnego dworca kolei Warszawsko-Wiedeńskiej, który posiadał tego rodzaju dominantę architektoniczną.
Nową fasadę dworca od części wschodniej będą tworzyły paskowany, biało-czarny prostopadłościan części górnej oparty na szklanej ciemnej części dolnej i nowa wolnostojąca wieża. Projektant zaproponował zastosowanie mlecznego szkła jako okładziny wieży. Materiał ten daje możliwość zarówno odbijania światła dziennego, jak i podświetlenia nocą od wewnątrz. Według koncepcji fasada części zachodniej pokryta zostanie w górnej części metalowymi refleksyjnymi panelami. Ma to za zadanie umożliwić „grę świateł”, która „odmaterializuje” obiekt i da wrażenie liniowego ruchu, który jest kwintesencją kolei.
Zwycięska koncepcja zakłada również zagospodarowanie terenu w okolicy dworca, które mogłoby zostać zrealizowane w drugiej fazie projektu, a część rozwiązań komunikacyjnych nawet w pierwszej. Istotnym założeniem przedstawionym w koncepcji jest przesunięcie węzła przesiadkowego bliżej części zachodniej nowego dworca
Obecny gmach dworca oddano do użytku w 1996 r. i był on wtedy najnowocześniejszym dworcem w Polsce. Zaprojektował go Ryszard Frankowicz. Architektonicznie to postmodernizm lat 90. XX w.
Problemem dworca jest jego kosztowne utrzymanie, b jest zbyt duży. Był projektowany z myślą o obsłudze masowych pielgrzymek, przybywających na na Jasną Górę. Jednak na początku lat dziewięćdziesiątych pielgrzymi przesiedli się z pociągów do autokarów. Dlatego dworzec pozostał niedokończony – gmach wschodni (od ul. Piłsudskiego) miał być tak duży jak ten od strony Placu rady Europy.
W 2016 roku na dworcu przeprowadzono remont peronów i pasażu nad torami za 7 mln zł.
Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?