Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Częstochowa: Drugie Forum Oświaty zaczęło się od wyróżnień, a zakończyło awanturą

Martyna Świerzy
Martyna Świerzy
W Sali Sesyjnej Urzędu miasta odbyło się drugie forum edukacyjne, którego gospodarzem był prezydent miasta Częstochowy Krzysztof Matyjaszczyk. Głównym spotkanie była planowana wcześniej likwidacja poszczególnych szkół związana z niżem demograficznym i oszczędnością środków finansowych.

Od marca do sierpnia mają zostać utworzone Zespoły Szkół, co obniży koszty i da szansę szkołom przetrwać. By poprawić jakość kształcenia, oraz obniżyć koszty, nowo powstałe Przedszkola zostaną połączone ze Szkołami Podstawowymi, które miały zostać zlikwidowane.

Mowa o Szkole Podstawowej nr 20, 18 i 51 , oraz Przedszkoli nr 3, 4 i 5. Z nich mają powstać Zespoły Szkolno-Przedszkolne. Takim Zespołem będzie kierował jeden dyrektor, będzie wspólna administracja, a także wszystkie usługi będą odbywały się w jednym budynku.

Na forum głos zabrała Renata Michalik - Patrzykoń, która przedstawila projekty finansowane przez Unię Europejską.

Przedstawiła ona referat usług i projektów europejskich. Przede wszystkim dwa duże projekty, które obejmują wszystkie szkoły zawodowe. Projekt pod hasłem "Mam zawód, mam wsparcie w regionie". Budżet na ten projekt wynosi 70 mln zł, dla miasta Częstochowy jest to 5 mln, zatem jest to największy budżet i największa ilość zaangażowanych w projekt szkół. Projekt obejmuje różnego typu kursy, zajęcia, staże oraz praktyki zawodowe. W Częstochowie w projekcie bieże udział 17 szkół i 1367 uczniów. W ramach projektu do szkół mają trafić pomoce dydaktyczne, wyposażenie pracowni. Uczniowie mają uczestniczyć w kursach certyfikowanych.

9 marca została podpisana umowa partnerska, rekrutacja uczestników została zakończona, natomiast lista zostanie przedstawiona do 13 kwietnia. Projekt obejmuje doradztwo grupowe i indywidualne. Doradztwo grupowe pełni zadanie drugiego etapu rekrutacji. Uczniowie będą pracowali z konsultantami i zostanie przygotowany dla nich indywidualny plan rozwoju zawodowego.
Kolejny projekt to organizowany wraz z Agencją Rozwoju Regionalnego posiada budżet w wysokości 2 mln zł. Obejmuje 7 placówek i 920 uczniów. Organizowany jest też piąty "Salon edukacji technicznej i zawodowej". - Dzięki temu projektowi mozna zmodernizować szkolnictwo zawodowe - mówi Renata Michalik - Patrzykoń. Kolejny projekt Ma wspierać uczniów klas podstawowych. Obejmuje 42 placówki i dotyczy uczniów szkół podstawowych klas 1-3. Budżet projektu wynosi 2,5m mln zł. Są to projekty trudne w realizacji. Zajęcia będą miały na elu poprawę umiejętności czytania, zajęcia korekcyjne i matematyczne. Projekt obejmuje 3403 uczniów. Szereg zajęć dydaktycznych ma wystartować w czsie wrzesień - czerwiec. Zapowiadana jest cyfryzacja szkolnictwa, nauka j. obcych innych niż j. ang oraz nauka języków branżowych.
Krystyna Skalik z Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej nr 2 podkreśliła na forum, że dysfunkcje rodziny wzrastają. Wzrasta tym samym liczba osób korzystających z pomocy poradni. Dzieci coraz częściej zmagają się z różnego typu uzależnieniami (narkotyki, alkohol), a także zaburzeniami odżywiania. Poradnia współpracuje z dyrektorami szkół, oraz pedagogami. Pracownicy poradni zapraszani są na zebrania z rodzicami. W szkołach są prowadzone zajęcia profilaktyczne mające przeciwdziałać agresji.

Naczelnik Wydziału Edukacji Ryszard Stefaniak wypowiadał się na temat likwidacji szkół. Ma zostać utworzony Zespół Szkół przy ul Olsztyńskiej. Tam połączone ma być gimnazjum i szkoła podstawowa. Wspólna ma być obsługa i administracja.
- Chcemy połączyć Szkołę Podstawową nr 53 i Gimnazjum nr 18 przy ul. Orkana. Placówki utrzymają swoją autonomię - mówi naczelnik. - Zarządzali nią będą dyrektor wraz z wicedyrektorami - dodaje. Ta propozycja spotkała się z negatywną opinią Kuratorium Oświaty. Wydział Edukacji utrzymuje, że takie połączenie usprawni prowadzenie placówek. Będą miały wspólną administrację. Poszerzą się możliwości prowadzenia zajęć.

Kolejną propozycją jest połączenie czterech Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych w Zespół. Ma to na celu usprawnienie działania poradni. Zasady udzielania pomocy mają być takie same. Lokalizacja nie ulegnie zmianie, będzie wspólne kierownictwo. Oszczędności związane z reorganizacją mają być wykorzystane w celach edukacyjnych.
W latach 2010 - 2011 Biuro Kontroli sprawdzało funkcjonowanie klasyfikacji budżetowej w szkołach. Okazało się, że księgi rachunkowe są prowadzone blednie. Jest wiele finansowych nieprawidłowości. By rozwiązać ten problem ma zostać utworzone Biuro Obsługi Finansów Siedziba Biura ma się mieścić przy ul. Jasnogórskiej w budynku Gimnazjum nr 15. Biuro ma pomóc
-w prowadzeniu księgowości, wyeliminować błędy i ograniczy wydatki.

- Planujemy podwyższenie pensum pedagogów z 20 do 30 godzin tygodniowo. - mówi Ryszard Stefaniak. - Konsultujemy to ze związkami zawodowymi - dodaje.
Po raz pierwszy został uruchomiony elektroniczny nabór do Przedszkoli. - Dzięki takiemu systemowi jesteśmy w stanie oszacować potrzeby mieszkańców w tym zakresie- mówi Stefaniak.

Na forum zabrał głos poseł Artur Bramora. Podkreślił, że oświata jest stanowczo niedofinansowana. Najlepszym wyjściem jest połączenie szkół z przedszkolami, proponowane przez urząd miasta. - Propozycja podniesienia pensum jest pedagogów jest śmieszna, ponieważ i tak każdy pedagog pracuje powyżej 20 godzin w tygodniu - mówi poseł. - Najważniejsze jest dobro dziecka. - dodaje Bramora. Poseł zaapelował do prezydenta, by prowadzić dialog.

- Mam wrażenie, że uczestniczę w jakiejś farsie – mówiła Izabela Leszczyna, posłanka PO. - Podczas pierwszego forum byliśmy w sejmie, ponieważ nie zostaliśmy z panem posłem Bramora poinformowani dostatecznie wcześnie - dodaje.

Leszczyna i Bramora musieli wcześnie opuścić forum, bo i tym razem zostali poinformowani o nim w ostatniej chwili. Posłanka zwróciła się do prezydenta z pretensjami, że wrzuca wszystko do jednego worka.

-Prezydent szuka oszczędności na oślep - mówi posłanka. - Stabilność w szkole jest ważna. Zwracam się w szczególności do pana naczelnika, który powinien to rozumieć, ponieważ sam był dyrektorem szkoły.

Dyrektorzy szkół boją się wypowiedzieć jakiekolwiek zdanie, które byłoby przeciwne zdaniu pana naczelnika. Wydatek na edukację jest rozwojowy.
- Dzieci sobie nie dorobimy - mówi Leszczyna. - Na sali nie widać żadnego porozumienia. Prezydent oszukuje ludzi, blokując nabór do liceów ogólnokształcących, później je likwidując.

Izabela Leszczyna wyrzuciła prezydentowi, że ten nie liczy się ze zdaniem ludzi. Na forum przyszło ich wielu i większość tłoczyła się przed salą sesyjną. - W naszym mieście jest wiele większych sal, auli, w których zmieścilibyśmy się wszyscy - mówi Leszczyna.

Prezydent Matyjaszczyk odpowiedział, że trzeba szukać oszczędności na każdy sposób. - Zaczynamy od siebie, tj. pracowników rady miasta - mówi prezydent.
Dorota Kaczmarek, przewodnicząca Sekcji Oświaty NSZZ Solidarność w Częstochowie bardzo ostro wypowiedziała się na temat działań prezydenta.
- Decyzje, które mamy tu przedyskutować, tak na prawdę zostały już podjęte - dialog społeczny jest pozorowany - dodaje. Związek Zawodowy Solidarność wystosował list otwarty, który został już przekazany mediom. Podstawowe wnioski: żądanie respektowania ustawy o związkach zawodowych, uznawanie norm czasowych, oraz jawność przygotowania i podejmowania decyzji.

Jeszcze przed całą awanturą prezydent Krzysztof Matyjaszczyk wręczył nagrody zasłużonym nauczycielom.

od 7 lat
Wideo

Reklamy "na celebrytę" - Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na czestochowa.naszemiasto.pl Nasze Miasto