Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Częstochowa będzie budować drogi za pieniądze wykonawców

Janusz Strzelczyk
Budowę dróg miejskich sfinansuje prywatna firma
Budowę dróg miejskich sfinansuje prywatna firma Waldemar Wylęgalski
Częstochowa będzie budować drogi za pieniądze wykonawców. Już prowadzi rozmowy w tej sprawie z konsorcjum Strabag.

Z sięgającą 50 milionów złotych dziurą w budżecie trudno jest się zabrać za budowę dróg wartości 106 mln zł. Tyle kosztowałyby inwestycje, na które miasto ma aktualne jeszcze pozwolenia.

- Przygotowujemy, nie ukrywam, ambitny i pionierski program naprawczy - mówi Mirosław Soborak, wiceprezydent Częstochowy.

Program ten zakłada dwa rozwiązania: utworzenie spółki, która będzie budowała, remontowała i utrzymywała drogi lub powołanie spółki do budowy i modernizacji dróg miejskich.

Kapitał wniesie partner prywatny, czyli Strabag. Będą to pieniądze, za które zostaną zbudowane i zmodernizowane częstochowskie drogi.

Po zakończeniu inwestycji, Częstochowa będzie miała prawo wykupu udziałów w spółce, w ilości i wartości ustalonej przez siebie oraz w terminach dogodnych dla miasta.

Właśnie terminy wykupu są bardzo dużym atutem w tej transakcji. Mogą być rozciągnięte nawet na 15-25 lat. Taki okres nie wpłynie na wzrost zadłużenia miasta.

W drugim wariancie rozważana jest koncepcja wnoszenia przez miasto opłat na rzecz spółki za tzw. prawo do korzystania z drogi przez czas podobny do terminu wykupu udziałów.

Realizacja programu, czyli budowa nowych dróg w mieście, zajmie dwa lub trzy lata. Do końca tygodnia Miejski Zarząd Dróg i Transportu przygotuje raport wykazujący, które planowane inwestycje drogowe mają kompletną dokumentację techniczną wraz z niezbędnymi pozwoleniami budowlanymi i decyzjami środowiskowymi.

Utrzymaniem ulic zajmowałaby się przez cały okres umowy spółka i odpowiadała za naprawy. Pierwsze efekty nowego podejścia do budowy i modernizacji dróg mają być widoczne jeszcze w tym roku.

Pionierzy

Metodę zlecania remontów i utrzymania dróg prywatnym firmom testuje województwo dolnośląskie. Częstochowa będzie pierwszym samorządem miejskim, decydującym się na ten sposób.

Dotychczas w Częstochowie do budowy infrastruktury ulicznej dokładały się firmy stawiające duże centra handlowe. Galeria Jurajska sfinansowała ul. Kanał Kohna i Wróblewskiego, Polimeni dojazd do dawnego Domu Handlowego Merkury, a Tesco sygnalizację świetlną przy Pułaskiego.

Diabeł tkwi w szczegółach

Adrian Furgalski z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR jest ostrożny w ocenie częstochowskiego pomysłu.

- Ważne są szczegóły takiego programu - podkreśla Adrian Furgalski. - Dotychczas taki pomysł nie był realizowany. Co najwyżej budowano w ten sposób parkingi przy szpitalach. W Polsce państwo, ale nie samorządy, testowało partnerstwo publiczno-prywatne przy budowie autostrad. Na A1 nie wyszło. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zerwała umowę z prywatną firmą. Z kolei tam, gdzie autostrady wybudowały prywatne konsorcja, kierowcy narzekają na drogie opłaty za przejazdy.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na czestochowa.naszemiasto.pl Nasze Miasto