Ponad 1200 rowerów z pierwszego etapu Mevo, które są własnością OMG-G-S zniknęło już z ulic 14 gmin biorących udział w projekcie. Zostały zmagazynowane i teraz podobnie jak pozostałe elementy systemu - stacje, aplikacja oraz działania operacyjne takie jak naprawy i relokacja rowerów, przechodzą audyt. Jego wyniki mają być znane w przyszłym tygodniu. .
Tymczasem we wtorek 12 listopada Obszar poinformował o wszczęciu dialogu technicznego, który ma być przyczynkiem dla reaktywacji pomorskiego systemu rowerowego. Bazę jego floty ma stanowić właśnie te ponad 1200 rowerów będące własnością Obszaru.
Dialog potrwa minimum 6 tygodni, a zebrane dane posłużą do opracowania dokumentacji postępowania, które będzie miało na celu wyłonienie operatora roweru miejskiego
- Dialog techniczny nie jest osobnym trybem postępowania, w wyniku którego zostanie dokonany wybór wykonawcy. Pozwoli natomiast na opracowanie dokumentacji przetargowej, która uwzględni obecnie dostępne na rynku rozwiązania i w największym zakresie będzie odpowiadać potrzebom mieszkańców metropolii. Przedmiotem dialogu będzie doradztwo dotyczące przede wszystkim zagadnień technicznych, prawnych, organizacyjnych, ekonomicznych i logistycznych związanych z funkcjonowaniem roweru metropolitalnego Mevo, a także zebranie informacji na temat najnowszych i najkorzystniejszych rozwiązań technologicznych. Dialog potrwa minimum 6 tygodni, a zebrane dane posłużą do opracowania dokumentacji postępowania, które będzie miało na celu wyłonienie operatora roweru miejskiego - informuje Alicja Mongird, rzecznik prasowy OMG-G-S.
Procedura dialogu technicznego była już przeprowadzona przed pierwszym przetargiem na operatora Mevo. Wówczas wzięło w nim udział 10 firm, a oferty w przetargu ostatecznie złożyły trzy. Miejscy aktywiści liczą, że tym razem dialog prowadzony będzie nie tylko z potencjalnymi operatorami.
- Potwierdza się, że system będzie budowany praktycznie od nowa. Liczymy, że ogłoszony dialog techniczny rozwinie się dalej na ekspertów i organy władzy publicznej. Podstawowym problemem, jaki stoi przed nami w kontekście reaktywacji systemu jest teraz to, jak zapewnić sprawny dojazd na górny taras Gdańska. Nie ma drugiego dużego miasta w Polsce z tak trudnymi dla komunikacji publicznej różnicami wysokości ukształtowania terenu. Elektryczne rowery pokazały, że póki co nie są rozwiązaniem tego problemu - komentuje Tomasz Larczyński ze Stowarzyszenia Lepszy Gdańsk.
Podstawowym problemem, jaki stoi przed nami w kontekście reaktywacji systemu jest teraz to, jak zapewnić sprawny dojazd na górny taras Gdańska
W podobnym tonie wypowiada się Roger Jackowski z Rowerowej Metropolii.
- Ogłoszenie dialogu technicznego odbieram jako ucieczkę przed dyskusją o podstawach, o tym jaka powinna być gwarantowana mieszkańcom usługa minimum Mevo 2.0. OMG-G-S zamiast autorefleksji i przeprojektowania podstaw idzie w stronę zadawania pytań na zewnątrz - m.in. o innowacyjne rozwiązania systemu IT. Trzeba mieć też świadomość, że dialog techniczny to niezobowiązująca licytacja obietnic od firm, a nie tego teraz najbardziej potrzebujemy - mówi.
W NASZYM CYKLU O MEVO UKAZAŁY SIĘ ROZMOWY:
Jak to się zaczęło [wideo]:
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?