Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Chętni do instalowania wirtualnego świata: Można taniej

BEATA SYPUŁA
Internetowe kawiarenki mają coraz większe powodzenie.
Internetowe kawiarenki mają coraz większe powodzenie.
Rozpoczął się wyścig o polskiego internautę. Nic dziwnego - wedle szacunków firm teleinformatycznych, w 2004 roku na co dzień z sieci korzystać będzie 6 mln Polaków.

Rozpoczął się wyścig o polskiego internautę. Nic dziwnego - wedle szacunków firm teleinformatycznych, w 2004 roku na co dzień z sieci korzystać będzie 6 mln Polaków. Już dziś najczęściej Internet przeglądają w domu, a dopiero na drugim miejscu jest praca, podczas gdy przed rokiem było odwrotnie.

Dla oferujących dostęp do Internetu oznacza to, że przybędzie chętnych na posiadanie dostępu do sieci w rodzinnych pieleszach. O wyborze firmy dostarczającej połączenie zadecyduje najpewniej cena. Obserwujemy pierwsze próby licytowania się o klienta. Do rozgrywki przystąpiły UPC, Netia i Telekomunikacja Polska SA.

Ostatnio United Pan-Europe Communications (UPC) rozpoczęła udostępnianie Internetu w należących do niego sieciach telewizji kablowych na terenie Polski. Podstawą jest koncesja Ministerstwa Łączności na świadczenie usług telekomunikacyjnych oraz zezwolenie na zakładanie i używanie sieci telekomunikacyjnych. Pozwala ona UPC na świadczenie usługi transmisji danych na obszarze całej Polski. W przyszłym roku - po warszawiakach i mieszkańcach Krakowa - Internetu w kablówce mogą się spodziewać mieszkańcy Śląska.

Swoim abonentom (jest ich w Polsce 1,4 mln) UPC Telewizja Kablowa oferuje stały i nielimitowany dostęp do Internetu za 199 zł miesięcznie. Instalacja niezbędnych urządzeń kosztuje 399 zł. Infrastruktura oparta jest na okablowaniu zakładanym jeszcze przez Polską Telewizję Kablową, przejętą przez holenderską spółkę UPC. W ostatnim czasie firma przeprowadziła restrukturyzację sieci, aby uzyskać łączność dwukierunkową.

- Nasza firma zamierza w przyszłości oferować komplementarne usługi teleinformatyczne, czyli telefon, telewizję, Internet - powiedział Bruse Massey, dyrektor generalny UPC Polska.

Także abonenci platformy cyfrowej Wizja TV otrzymają za pośrednictwem swoich dekoderów dostęp do Internetu w kombinowany sposób: poprzez modem telefoniczny i łącze satelitarne. Ta usługa będzie kosztowała 149 zł miesięcznie.

Tymczasem Telekomunikacja Polska nadal życzy sobie od swych abonentów 990 zł za modem i 160 zł miesięcznego abonamentu. Drugi liczący się na rynku operator - Netia - swoim abonentom oferuje ,Pakiet III", a w nim dodatkowo Internet. Za 100 godzin połączeń z siecią miesięcznie w pakiecie płaci się tylko 69 zł. Można też zamówić sztywne łącze z modemem, ale to wydatek 1,6 tys. zł za instalację oraz abonament w wysokości 1,6 tys. zł miesięcznie. Przy połączeniu modemowym surfer dostaje pierwsze 5 godzin "żeglowania" za darmo.

Wiele więc wskazuje na to, że najszybszy i najtańszy dostęp do sieci mieszkańcy Śląska będą mieli za pośrednictwem telewizji kablowej. UPC obecne jest w regionie za sprawą znanej Polskiej Telewizji Kablowej. Dziś nazywa się ona UPC Telewizja Kablowa. W zasięgu jej sieci znajduje się około 1,7 mln gospodarstw domowych, z czego ponad 1 mln korzysta z jej usług. Co trzecie - na Śląsku. Spółka UPC z siedzibą w Amsterdamie jest właścicielem szerokopasmowych sieci telekomunikacyjnych w 17 krajach europejskich i Izraelu.
Właścicielem około 8 proc. akcji firmy jest Microsoft. UPC ma ponad 8 tys. pracowników, 6,3 miliona abonentów podstawowych, 362 tys. linii telefonicznych oraz 230 tys. abonentów internetowych. Łącznie okablowała 17,7 mln domów.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na czestochowa.naszemiasto.pl Nasze Miasto