Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Centra przesiadkowe przyszłość komunikacji

Janusz Strzelczyk
piotr ciastek
Centra przesiadkowe przyszłość komunikacji Co zrobić, żeby miasto nie stanęło w korkach, a komunikacja publiczna była atrakcyjna dla podróżnych, także odwiedzających miasto ? W Częstochowie stawiają na zintegrowanie komunikacji pieszej, rowerowej, samochodowej, autobusowej i kolejowej.

Centra przesiadkowe przyszłość komunikacji

- Chcemy zbudować zintegrowane centra przesiadkowe z peronami autobusowymi, parkingami dla aut i rowerów, ścieżkami rowerowymi, wypożyczalnią jednośladów. Znajdowałyby się przy trzech dworcach kolejowych: Częstochowa Główna, Stradom i Raków - mówi Stanisław Sosnowski, zastępca dyrektora Miejskiego Zarządu Dróg i Transportu w Częstochowie.
Do programu można włączyć planowany darmowy autobus ekologiczny kursujący miedzy Galerią Jurajską a centrum. Do przetargu na opracowanie koncepcji centrów przesiadkowych w Częstochowie zgłosiły się dwie firmy, z Rybnika i Mikołowa. Do końca maja przetarg zostanie rozstrzygnięty. Zwycięzca do końca lipca przygotuje koncepcję. Na tej podstawie będzie można ocenić, ile potrzeba pieniędzy na inwestycję. Potem MZDiT opracuje dokumentację techniczną i stanie do konkursu na dotację unijną do tej inwestycji. Częstochowa liczy na pieniądze ze Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych na lata 2014 - 2020.
- W Europie Zachodniej takie centra, np. w Amsterdamie, już się sprawdziły. Możemy spróbować i u nas, ale ważne jest, jak takie centrum przesiadkowe miałoby wyglądać w praktyce - mówi Tadeusz Wolny z Częstochowy.
Spieszymy więc ze szczegółami. Parking przy dworcu PKP Częstochowa Główna od strony ul. Piłsudskiego miałby 4 zadaszone perony dla autobusów, 5 miejsc postojowych dla taksówek, 10 miejsc dla niepełnosprawnych, 15 miejsc dla rowerów oraz 50 miejsc dla samochodów osobowych. Od strony ul. Orzechowskiego powinny być 4 zadaszone perony dla komunikacji publicznej, 20 miejsc dla samochodów osobowych, 5 miejsc dla taksówek, 10 miejsc dla osób niepełnosprawnych, parking zadaszony dla 30 rowerów. W skład centrum przesiadkowego przy dworcu na Stradomiu wchodziłby jeden zadaszony peron dla autobusów, 5 miejsc parkingowych dla taksówek, 3 miejsca dla osób niepełnosprawnych, parking zadaszony dla 15 rowerów, 20 miejsc postojowych dla samochodów osobowych.
Na Rakowie założenie minimum to jeden zadaszony peron przystankowy dla autobusów, 4 miejsca postojowe dla taksówek, tyle samo dla dla osób niepełnosprawnych, parking zadaszony dla 15 rowerów, 30 miejsc postojowych dla samochodów osobowych.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na czestochowa.naszemiasto.pl Nasze Miasto