Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Buspasy w Częstochowie. Specjalne pasy dla autobusów zapobiegą korkom?

Janusz Strzelczyk
Buspas można wyznaczyć na jednokierunkowej ulicy Nowowiejskiego
Buspas można wyznaczyć na jednokierunkowej ulicy Nowowiejskiego Janusz Strzelczyk
Jeszcze w tym roku autobusy miejskie w Częstochowie pojadą wydzielonymi pasami. Dzięki temu nie będą stać w korkach i szybciej pokonywać trasę. W Europie i niektórych miastach Polski to standard, u nas - rewolucja. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne i Miejski Zarząd Dróg i Transportu są już "po słowie" w tej sprawie, a my dowiedzieliśmy się, jakie mają plany dotyczące utworzenia buspasów (tak potocznie nazywa się wydzielenie uprzywilejowanych torów).

7 maja nad buspasami pochyliła się Komisja Transportu Rady Miasta. I też jest za.

- Dla nas buspasy to ogromna szansa zaoszczędzenia pieniędzy na paliwie - nie kryje Michał Porada, zastępca dyrektora Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego. - Rocznie, przy budżecie 90 mln zł wydajemy na paliwo 20 mln zł, takie są konkretne dane za ubiegły rok.

Autobusy przejeżdżają w Częstochowie rocznie ponad 3 mln kilometrów. Gdyby jeździły wydzielonym pasem MPK, zaoszczędziłoby ok. milion zł rocznie na paliwie. - Autobusy jeździłyby też punktualniej - dodaje Stanisław Sosnowski, zastępca dyrektora Miejskiego Zarządu Dróg i Transportu (MZDiT układa rozkłady jazdy).

Gdzie można niemal od ręki wyznaczyć buspasy w Częstochowie ? To ulice: Śląska, Nowowiejskiego, Dąbrowskiego. Są to ulice jednokierunkowe. Wystarczy namalować linie wyznaczające pas i co kilkadziesiąt metrów napis - bus. Pas dla autobusów będzie miał 3,5 metra szerokości. Jeszcze w tym roku można spodziewać się buspasów na ulicach, które są planach do przebudowy i remontów i na które to inwestycje są pieniądze. W planach tych się mieści Katedralna, której przebudowa będzie kosztowała 1,5 mln zł.

Inne inwestycje, które umożliwią w przyszłości wyznaczenie buspasów, to przebudowa skrzyżowań Garibaldiego z Warszawską i Garibaldiego z Wilsona, która wymaga wyburzenia kamienicy, przebudowa skrzyżowania Wolności z Kopernika (tu też trzeba wyburzyć kamienicę, wtedy autobusy pojadą ul. Kopernika), przebudowa skrzyżowań al. Jana Pawła II z Szajnowicza, Popiełuszki, co umożliwi bezpośredni przejazd autobusów na rynek Wieluński. W sferze marzeń pozostanie obniżenie torowiska tramwajowego do poziomu jezdni w al. Wolności i przesunięcia go na środek, co dałoby możliwość wyznaczenia odcinka autobusowego. To jest za droga, jak na obecne możliwości finansowe Częstochowy inwestycja.

Wprowadzenie buspasów w Częstochowie utrudnia teraz przebudowa II alei Najświętszej Maryi Panny. Z tego powodu zamknięta jest ulica Kościuszki.
Buspasy nie będą przeznaczone tylko dla autobusów miejskich. Będą mogły nimi poruszać się pojazdy uprzywilejowane takie, jak pogotowie ratunkowe, straż pożarna, policja, samochody transportu publicznego, w tym taksówki.

O swoje miejsce na buspasie walczą cykliści. Na razie nieoficjalnie. Ale chcieliby skorzystać z takiego pasa ruchu, bo ścieżek rowerowych w Częstochowie wciąż jest za mało.

Ale aby buspasy miały sens, nie można tam robić tłoku. Ruch na tych odcinkach powinien się odbywać płynnie.


Coraz więcej

Buspasy sukcesywnie wyznaczane są w kilku miastach w Polsce. W Łodzi istnieją pasy autobusowo-tramwajowe na niektórych zmodernizowanych ulicach. W Warszawie jest ok. 32 km buspasów, Krakowie 23 km. Ponadto wyznaczane są we Wrocławiu, Poznaniu, Trójmieście, Szczecinie, Bydgoszczy, Katowicach, Lublinie, Białymstoku, Kielcach, Rzeszowie i Olsztynie. Pierwszy na świecie buspas powstał w Chicago w 1939 r. W Europie pierwsze buspasy zostały wprowadzone w Hamburgu w 1962 r. W zależności od pomysłu buspas obowiązuje przez całą dobę albo tylko rano (np. od godz. 7 do 10) i w godzinach popołudniowego szczytu.


MATURA 2012 - ZOBACZ CZEGO SIĘ SPODZIEWAĆ, SPRAWDŹ ARKUSZE i ODPOWIEDZI. PRZECZYTAJ O PRZECIEKACH
* WEŹ UDZIAŁ W PLEBISCYTACH:
NAJLEPSZY NAUCZYCIEL 2012
CHUDNIESZ - WYGRYWASZ ZDROWIE
NAJSYMPATYCZNIEJSZY ZWIERZAK ŚLĄSKIEGO ZOO

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Policja podsumowała majówkę na polskich drogach

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na slaskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto