Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

"Bugajska bis" w Częstochowie - dwie firmy chcą się podjąć budowy. MZD otworzył oferty przetargowe

Katarzyna Stacherczak
Katarzyna Stacherczak
Miasto otworzyło oferty na przygotowanie projektu i budowę węzła drogowego alei Wojska Polskiego wraz z nowym przebiegiem DK-46 w Częstochowie. Dzięki tej inwestycji powstanie bezkolizyjny zjazd w kierunku Kielc i pobliskiego Olsztyna. Inwestycję chcą zrealizować dwie firmy. Różnica w ofertach jest ogromna. Firma Budimex twierdzi, że mogłaby zrealizować prace za 241 mln zł, a Strabag za 490,6 mln zł.

Zobacz wizualizacje -kliknij TUTAJ!

"Bugajska bis" to jedna z najbardziej oczekiwanych inwestycji drogowych w Częstochowie

Inwestycja "Bugajska bis" jest jedną z najważniejszych i najbardziej oczekiwanych przez mieszkańców Częstochowy. Gdy myślimy o skrzyżowaniu dawnej "gierkówki" z ulicą Bugajską w Częstochowie nic poza niekończącymi się korkami w tym miejscu, nie przychodzi nam do głowy. Sam skręt w lewo w kierunku Olsztyna to jedno. Kilkaset metrów dalej znajduje się przejazd kolejowy - przejeżdżają tam między innymi pociągi z i do Katowic. Ruch kolejowy jest spory, szlabany są zamknięte, więc znowu swoje trzeba odstać.

Korki na dawnej gierkówce w tym miejscu tworzyły się nie tylko w kierunku Katowic, ale i w kierunku Łodzi. Dlatego też już od dawna przymierzano się do stworzenia tak zwanej Bugajskiej bis. W ramach prac ma powstać zupełnie nowa droga wylotowa w kierunku Olsztyna, a także dwupoziomowy węzeł przy alei Wojska Polskiego. Do tego wiadukt nad torami PKP i most nad Wartą.

Będzie węzeł łączący gierkówkę z DK 46

W ramach inwestycji zaplanowano budowę węzła drogowego alei Wojska Polskiego (DK 91) wraz z nowym przebiegiem DK 46 w Częstochowie. Za jej sprawą Częstochowa zyska nową "wylotówkę" w kierunku Jury Krakowsko-Częstochowskiej, a także województwa świętokrzyskiego. Dzięki niej ma poprawić się układ komunikacyjny w mieście i zostać wyprowadzony ruch z najbardziej obleganych fragmentów miejskich dróg. Chodzi między innymi o aleję Pokoju, czy ulicę Legionów. W ramach prac ma powstać tak zwana południowa obwodnica Częstochowy.

Zakres robót jest ogromny. Prace obejmują m.in.:

  • budowę węzła drogowego alei Wojska Polskiego DK-91 (dawniej DK-1) z drogą krajową DK-46,
  • przebudowę fragmentu alei Wojska Polskiego,
  • budowę nowego odcinka DK-46 od granic miasta z gminą Olsztyn do projektowanego węzła drogowego z DK-91 (DK-1) z dostosowaniem do możliwości dobudowy drugiej jezdni DK-46 na odcinku pomiędzy DK-91 (DK-1) a przedłużeniem ul. Korfantego,
  • budowę ulicy Smolnej,
  • budowę mostu nad Wartą oraz wiaduktu nad linią kolejową,
  • przebudowę istniejącego obiektu mostowego nad torem bocznicowym dawnej Huty Częstochowa,
  • budowę dróg i skrzyżowań obsługujących teren położony wzdłuż projektowanego połączenia po zamknięciu istniejącego przejazdu drogowego przez linię kolejową relacji Częstochowa – Katowice,
  • budowę ciągów pieszych, dróg rowerowych i zatok autobusowych,
  • budowę dróg dla pieszych i rowerów do projektowanego przejścia podziemnego pod linią kolejową w miejscu obecnego przejazdu kolejowego w ul. Bugajskiej,
  • budowę dróg rowerowych w ciągu DK-91 (DK-1) na przebudowywanym odcinku,
  • budowę stanowiska do ważenia pojazdów z parkingiem i monitoringiem na wlocie do miasta,
  • budowę drogowej stacji pomiarowej i meteo w ciągu DK-91 (DK-1),
  • budowę oświetlenia ulicznego w ciągu DK-91 (DK-1),
  • oraz budowę nowego oświetlenia w nowym przebiegu DK-46.

"Bugajska bis" w Częstochowie - dwie firmy chcą się podjąć b...

Tranzyt wyjedzie z miasta, powstanie droga do terenów inwestycyjnych

Inwestycja miałaby być jednym z elementów kompleksowej przebudowy drogi krajowej DK 46 w granicach Częstochowy. Jej celem jest udrożnienie DK 46 i możliwie najszybsze wyprowadzenie ruchu tranzytowego na linii Opole – Kielce poza obręb zwartej zabudowy miejskiej. Z samej tylko firmy Guardian Glass każdego dnia wjeżdża i wyjeżdża ok. 200 ciężarówek, które generują dodatkowy ruch przez miasto. Ma też pozwolić na łatwiejszy dostęp do terenów inwestycyjnych zlokalizowanych na obszarze byłej Huty Częstochowa, w tym Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej oraz Agencji Rozwoju Przemysłu S.A. z DK-91 (dawniej DK-1), a także autostradą A-1.

Budowa nowego węzła jest funkcjonalnie związana z budową połączenia drogowego ul. Wojciecha Korfantego z ul. Bugajską, która ruszyła w październiku ubiegłego roku. Realizacja obu tych inwestycji pozwoli na wygodny dojazd do strefy przemysłowej na Kucelinie zarówno z DK-46 od strony wschodniej, jak i z DK-91 od południa (przez nowy fragment drogi).

Inwestycja warta setki milionów złotych

Miasto otrzymało wstępną promesę dofinansowania inwestycji „Bugajska bis” w wysokości do 250 mln zł w ramach V edycji rządowego Programu Inwestycji Strategicznych. Dlatego Miejski Zarząd Dróg mógł rozpisać przetarg w formule zaprojektuj i zbuduj, w którym oferty złożyły dwie firmy: Budimex S.A. z Warszawy (z propozycją realizacji zadania za blisko 241 mln zł) oraz Strabag – Infrastruktura Południe z Wrocławia (z ofertą opiewającą na 490,6 mln zł).

- Obecnie - po otwarciu ofert miasto wystąpi do odpowiedniego ministerstwa o wystawienie promesy ostatecznej dofinansowania z Programu Inwestycji Strategicznych, a następnie - po jej uzyskaniu – uwzględni jej wysokość w uchwałach budżetowych - mówi Włodzimierz Tutaj, rzecznik prasowy magistratu. - Rozstrzygnięcie przetargu może nastąpić więc po stosownej korekcie budżetu miasta, niezbędne jest także oczywiście dokładne zbadanie prawidłowości obu złożonych w przetargu ofert, co będzie trwać w najbliższych tygodniach. Wartość promesy ostatecznej, która jest wyliczana od kwoty zadania po rozstrzygnięciu przetargu może być niższa od wysokości promesy wstępnej, która w przypadku budowy węzła „Bugajska bis” wynosi 250 mln zł. Minimalny poziom wkładu własnego samorządu w tym programie to 2% wartości kontraktu - nie licząc kosztów nadzoru inwestorskiego, wykupów gruntów czy potencjalnych prac dodatkowych, które okazują się niezbędne w trakcie realizacji inwestycji - tłumaczy Włodzimierz Tutaj.

W przypadku pozytywnego rozstrzygnięcia przetargu i podpisania umowy z wykonawcą dofinansowanie z Programu Inwestycji Strategicznych ma być wypłacane - w przypadku takiej inwestycji jak „Bugajska bis” (trwającej dłużej niż 12 miesięcy) - w 2 transzach, zgodnie z harmonogramem realizacji inwestycji (dopiero po zrealizowaniu kolejnych etapów inwestycji).

Wyłoniony wykonawca na realizację inwestycji będzie mieć maksymalnie 4 lata od dnia zawarcia umowy.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Najlepsze atrakcje Krakowa

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na czestochowa.naszemiasto.pl Nasze Miasto