Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wciąż nie może powiedzieć o śląskim odcinku A1, że jest zakończony. Oprócz odcinka E, którego budowę rozpoczęto dopiero w ubiegłym roku, niedokończony jest również odcinek F, z którego z placu budowy wyrzucono konsorcjum włoskich firm z Salini Impregilo na czele.
Prawie rok tedy jeździmy, ale...
Teraz, choć droga jest już od prawie roku przejezdna, to autostradowa obwodnica Częstochowy wciąż jest placem budowy. W ostatnim czasie GDDKiA zawarła umowę z firmą Strabag na dokończenie budowy jednego wiaduktów między węzłem Blachownia a Częstochową Północ oraz dokończenie budowy jezdni (chodzi o około 400-metrowy odcinek). Firma wykona te prace w ciągu 9 miesięcy (wyłączając okres zimowy) za ponad 11,4 mln zł. Na tym odcinku A1 trwa także budowa oświetlenia.
Pozostały jeszcze do zrobienia prace wykończeniowe na węzłach:
- Częstochowa Blachownia,
- Częstochowa Jasna Góra
- oraz Częstochowa Północ.
Potrzebne są również roboty melioracyjne, prace wykończeniowe, między innymi zagospodarowanie zieleni, a także wprowadzenie docelowej organizacji ruchu.
Ale największy zakres będzie miała inwestycja związana z budową autostradowych Miejsc Obsługi Podróżnych. W sierpniu otwarto oferty na budowę MOP przy tym odcinku A1. Chodzi o budowę czterech MOP-ów wraz z infrastrukturą towarzyszącą, którą są na przykład stanowiska do kontroli nacisków osi i mas całkowitych pojazdów. Przetarg obejmuje też budowę Obwodu Utrzymania Autostrady Lgota oraz drogi dojazdowe i urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego.
- Komisja przetargowa analizuje obecnie złożone oferty - informuje GDDKiA.
O jakie konkretnie Miejsca Obsługi Podróżnych chodzi?
Miejsce Obsługi Podróżnych Wierzchowisko Zachód. To MOP, który będzie miał najwyższą (III) klasę. To oznacza, że będzie posiadał funkcje wypoczynkowe i usługowe wraz z zapleczem noclegowym.
To oznacza, że na MOP Wierzchowisko Zachód powstaną:
- stacja benzynowa,
- restauracja,
- sklep
- i hotel.
Znajdą się na nim także jezdnie manewrowe, stanowiska postojowe (parking), urządzenia wypoczynkowe, sanitarne i oświetlenie.
Po drugiej stronie autostrady powstanie Miejsce Obsługi Podróżnych Wierzchowisko Wschód. Będzie miało niższą (II) klasę, jeśli chodzi o standard. Stanie tu również stacja benzynowa, będzie sklep i restauracja, ale już bez zaplecza hotelowego.
Również miejsce to zostanie wyposażone w jezdnie manewrowe, stanowiska postojowe (parking), urządzenia wypoczynkowe, sanitarne i oświetlenie.
Przetarg obejmuje jeszcze dwa inne Miejsca Obsługi Podróżnych - Gorzelanka Wschód i Gorzelanka Zachód. To MOP-y w najniższej (I) klasie. Tu nie będzie stacji paliw, ani sklepów, ani zaplecza hotelowego. Będą za to ławeczki, miejsca do wypoczynku, jezdnie manewrowe, sanitariaty. Na MOP-ach klasy I dopuszcza się jednak wyposażenie ich w obiekty małej gastronomii. Firma, która wygra przetarg będzie też musiała uzyskać decyzje zezwalające na użytkowanie wszystkich obiektów.
Wszystkie MOP-y będą jednakowe?
Choć docelowo MOP-y będą miały różną klasę funkcjonalności to na początku wszystkie będą takie same.
- Na początku wszystkie zostaną wybudowane z kategorii pierwszej, czyli z miejscami wypoczynkowymi, jezdniami do manewrowania i sanitariatami. Dopiero kolejne przetargi na ich dzierżawę sprawią że zostaną dostosowane do docelowych kategorii – powiedział nam w sierpniu Marek Prusak, rzecznik GDDKiA w Katowicach.
Wciąż nierozstrzygnięte są także przetargi na zagospodarowanie gotowych już MOP-ów Woźniki Wschód i Woźniki Zachód, na wcześniejszym odcinku A1. Przetarg ogłoszono w maju tego roku. Dotąd nie wybrano wykonawcy.
Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?