Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Agroturystyka uczy się internetu

Redakcja
Planując wypoczynek coraz chętniej wybieramy sielankę polskiej wsi. Z roku na rok powiększa się grono Polaków opuszczających miejskie mury w okresie świąt, wakacji czy nawet krótkich wyjazdów weekendowych.

Fakt, iż doceniamy wypoczynek na łonie natury przekłada się na wzrost liczby gospodarstw oferujących usługi agroturystyczne. Choć po boomie z lat 90. liczba takich gospodarstw znacznie spadła, dziś agroturystyka zaczyna odrabiać straty, stawiając na specjalizację i promocję.

Strategia kluczem do sukcesu

Nowe podejście do rozwoju turystyki wiejskiej stało się głównym tematem zorganizowanej 15-16 kwietnia konferencji naukowej pt. „Wiejski produkt turystyczny – doświadczenia i wyzwania”. Konferencja odbywała się w ramach największych w Polsce Międzynarodowych Targów AGROTRAVEL w Kielcach. Jej głównym celem było z jednej strony podsumowanie ostatnich 20 lat przemian jakie nastąpiły w branży agroturystycznej, z drugiej edukacja w zakresie wykorzystywania narzędzi marketingowych w budowaniu wizerunku marki lokalnej. Zaproszeni goście – przedstawiciele środowisk uniwersyteckich, rządu oraz stowarzyszeń i organizacji prezentowali doświadczenia wybranych regionów w budowaniu marki w oparciu o dziedzictwo regionu i unikalne produkty lokalne. Najważniejszą tezą konferencji była inwestycja w spójną strategię budowania marki lokalnej i wykorzystanie wszelkich dostępnych narzędzi promocyjnych, w tym również internetu.

Agroturystyka wypada blado w internecie

O tym, że internet jest skutecznym medium w działaniach promocyjnych nikogo już dziś przekonywać nie trzeba. Niestety, wiele branż eksploatuje go w bardzo ograniczonej formie. Według raportu IAB Polska wydatki na reklamę online w branży turystycznej w roku 2009 wynosiły zaledwie 2 proc. z 1 373 mln zł, na które szacowana była wartość rynku reklamy internetowej w Polsce (źródło: Raport PwC „IAB AdEx 2009”).

Przykładem skromnego posługiwania się zasobami internetu do działań reklamowych są ośrodki agroturystyczne. „Optymistyczny jest fakt, że coraz więcej obiektów turystycznych tego typu posiada własną stronę internetową, dzięki której można zapoznać się z profilem prowadzonej działalności agroturystycznej i zaletami lokalizacji, jak chociażby atrakcje turystyczne w okolicy” – mówi Dariusz Korona z Supermarketu Usług Internetowych UTI.pl. Niestety, niewiele z nich podejmuje dodatkowe działania reklamowe jak marketing wyszukiwarkowy, czy kampanie banerowe. Wymienione działania nie zawsze są rentowne w przypadku reklamowania turystyki wiejskiej. Gospodarstwa agroturystyczne nie mogą sobie pozwolić na takie aktywności w internecie samodzielnie. Co innego w przypadku Lokalnych Grup Działania, samorządów czy stowarzyszeń i organizacji promujących regiony, kiedy budżet reklamowy jest konsumowany na rzecz budowania marki lokalnej. Korzystają na tym również mniejsze obiekty.

Serwisy internetowe

O wiele chętniej gospodarstwa agroturystyczne promują się w sieci, korzystając z licznych serwisów, w których można zamieszczać wpisy dotyczące ilości pokoi, opisu oferty, czy nawet cen. Taka forma działań promocyjnych jest dla właścicieli atrakcyjna przede wszystkim ze względu na niskie koszty. Wiele katalogów oferuje wpisy bezpłatnie lub za niewielką opłatę kilkudziesięciu złotych rocznie, zwiększając tym samym widoczność gospodarstwa w sieci.
Niektóre z pasaży internetowych pozycjonują wpisy, koncentrując się na geolokalizacji obiektów, dzięki czemu zwiększają zasięg, docierając do internautów przez wyszukiwarki. Według danych udostępnionych przez Dotbook.pl, platformę rezerwacji miejsc noclegowych online, spośród prawie 30-tysięcznej bazy obiektów turystycznych aż 4056 stanowią gospodarstwa agroturystyczne - to niemal połowa szacowanej liczby obiektów tego typu w Polsce. Najchętniej swoje oferty umieszczają ośrodki agroturystyczne z województw małopolskiego i śląskiego, najmniej obiektów odnotowano w województwach łódzkim, opolskim i lubuskim. Te dane częściowo pokrywają się z informacjami podawanymi w raporcie z 2001 roku przez GUS, według którego to właśnie województwa z południa Polski oferują najliczniejszą bazę noclegową w kategorii agroturystycznej.

Cały artykuł dostępny jest na www.wiadomosci24.pl

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kto musi dopłacić do podatków?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na przemysl.naszemiasto.pl Nasze Miasto