102Na prezentuje się znakomicie. Zobacz tramwaj od środka i od spodu [ZDJĘCIA]

Piotr Ciastek
W częstochowskiej zajezdni zaprezentowano oficjalnie odrestaurowany tramwaj 102Na, który w najbliższą niedzielę będzie woził mieszkańców. Wyzwania przywrócenia tramwajowi dawnej świetności podjęli się pasjonaci z Częstochowskiego Klubu Miłośników Komunikacji Miejskiej oraz MPK.

Jak to się zaczęło?

Tramwaje typu 102Na były pierwszymi w Częstochowie tzw. wagonami szybkobieżnymi. Ich rodowód sięga lat 30. XX w., gdy w USA skonstruowano tramwaj PCC mający konkurować z silnie rozwijającą się motoryzacją. Po II wojnie światowej wzorowane na tym modelu tramwaje budowano w Belgii i w Czechach a od 1959 r. w Polsce. Najpierw były to pojazdy jednoczłonowe przeznaczone wyłącznie dla Warszawy, gdzie przylgnął do nich przydomek „parówka”. Dla pozostałych miast w latach 1970-73 Konstal Chorzów budował wersję przegubową oznaczoną jako 102Na (odmiana wąskotorowa: 803Na).

MPK Częstochowa otrzymało w latach 1970-72 18 wagonów 102Na. W okresie dużych przewozów pracowniczych do huty łączono je w długie 40 m składy nazywane potocznie „jamnikami” (dla porównania: twist ma 32 m). Po zakończeniu w latach 90. eksploatacji wagony złomowano - prócz dwóch. Jeden tramwaj przekazano szkole strażackiej na Stradomiu do celów szkoleniowych, a drugi MPK przerobiło na pogotowie torowe.

Ten właśnie egzemplarz odbudowano. Inicjatorem był Częstochowski Klub Miłośników Komunikacji Miejskiej. Prace ruszyły latem 2013 r. Pierwotnie członkowie stowarzyszenia zamierzali poddać wagon liftingowi, odmalowując jego poszycie - jednak podczas demontażu listew i okien okazało się, że korozja wymusza większą ingerencję. Z czasem zdecydowano, że tramwajowi zostanie przywrócony stan fabryczny. Podczas przebudowy pod koniec lat 90. na pogotowie torowe zostały w nim bowiem zlikwidowane czwarte drzwi, z drugiego członu wyjęto siedzenia, z boku i z tyły wykonano uchylne klapy do załadunku szyn i piasku, oświetlenie żarowe zamieniono na świetlówki. Brakujące elementy CKMKM sprowadził z innych miast: np. tylne drzwi, tylne światła, plafony, część szyb i tapicerowane siedzenia z Warszawy, drzwi środkowe, zderzaki, oryginalne śmietniczki, grzejniki i uchwyty z Katowic, część szyb z Łodzi.

Dzięki uprzejmości Zarządu MPK, zaangażowaniu załogi remontowej przewoźnika pod kierownictwem Romana Kota, oraz pracy społecznej pasjonatów - którzy przy tramwaju spędzili aż 60 niedziel - możliwe było przywrócenie stanu fabrycznego tramwaju 102Na. Pracownicy MPK zajęli się remontem systemu napędowego tramwaju, naprawą elektryki i okablowania całego pojazdu oraz nałożeniem lakieru. Miłośnicy pracowali nad przywróceniem tramwaju do pierwotnego wyglądu i jak najwierniejszym jego odwzorowaniem. Pracami członków klubu kierował Andrzej Czerwik.

Odrestaurowany tramwaj przegubowy 102Na ma, jak dawniej, numer boczny 628 - zbiegiem okoliczności kolejny po twistach, które mają oznaczenia 621-627.

Wagon 102Na jest drugim, obok „enki” (typ 4N), czynnym tramwajem zabytkowym w barwach MPK. Oba pojazdy będą używane do jazd okolicznościowych. Ponadto CKMKM dąży do remontu doczepy do wagonu 4N, sprowadzonej kilka lat temu z Warszawy.

Dzień otwarty MPK

Wyremontowany pojazd zostanie oficjalnie zaprezentowany mieszkańcom podczas imprezy „Wielki powrót tramwaju 102Na” , którą zorganizuje Częstochowski Klub Miłośników Komunikacji Miejskiej wspólnie z Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacyjnym w Częstochowie sp. z o.o.

Impreza odbędzie się w niedzielę 8 marca. W tym właśnie dniu w MPK będzie obchodzona 56. rocznica uruchomienia komunikacji tramwajowej w Częstochowie. W ramach imprezy odbędą się „Dni Otwarte Zajezdni MPK”.

W programie znajdą się m.in. zwiedzanie zajezdni – wydziału tramwajowego, wydziału autobusowego. Przejazd tramwajem przez myjnię, zwiedzanie hali tramwajowej i autobusowej, zwiedzanie dyspozytorni. Chętni, posiadający prawo jazdy (co najmniej kat. B) będą mogli spróbować swoich sił za kierownicą autobusu.

Przewidziana jest także nauka jazdy tramwajem 105Na. Podczas całej imprezy na lini tramwajowej Fieldorfa–Nila – Raków PKP będzie jeździł tramwaj zabytkowy 4N1, a na linii Fieldorfa–Nila – Stadion Raków „NOWY” tramwaj zabytkowy 102Na. Oba tramwaje podczas swoich kursów będą przejeżdżać przez zajezdnie MPK. Przejazdy tramwajami będą bezpłatne.

Przejścia dla pieszych 3D

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3