Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Nad wiaduktem na DW 906 w Lublińcu pracują pełną parą! Zobacz zdjęcia z budowy

Piotr Ciastek
Piotr Ciastek
Wiadukt na DW 906 w Lublińcu pnie się do góry. Co się dzieje na placu budowy?
Wiadukt na DW 906 w Lublińcu pnie się do góry. Co się dzieje na placu budowy? Dawid Wygas
Nowy wiadukt na DW 906 w Lublińcu! Nowy wiadukt w ciągu drogi wojewódzkiej nr 906 w Lublińcu powoli nabiera kształtów. Przed nami jeszcze kilkanaście miesięcy prac. Sprawdziliśmy, co dzieje się na placu budowy.

Wiadukt na Powstańców Śląskich pnie się w górę. Będzie dodatkowo podświetlony

Inwestycja realizowana przez Zarząd Dróg Wojewódzkich rozpoczęła się w 2023 roku. Mieszkańcy musieli zrezygnować z dogodnego połączenia nad torami kolejowymi, bo stary wiadukt był w coraz gorszym stanie technicznym.

Zobacz ZDJĘCIA TUTAJ

- Ta inwestycja jest bardzo ważna, bo z nie wyobrażam sobie momentu, w którym wiadukt, ze względów na stan techniczny, przestaje funkcjonować. Wtedy nieprzygotowanie miasta, nieprzygotowanie Zarządu Dróg Wojewódzkich na realizację takiej inwestycji, spowodowałoby problemy komunikacyjne nie do porównania. Od wielu, wielu lat zabiegałem, zarówno w Zarządzie Dróg Wojewódzkich, jak i u marszałka województwa śląskiego, aby ta inwestycja wreszcie została zrealizowana. Dość przypomnieć, że dwukrotnie przygotowywano w tym zakresie dokumentację - mówi burmistrz Lublińca, Edward Maniura.

Obecnie budowa jest już na półmetku. Prace nie mają na razie opóźnień. Sama inwestycja jest bardzo wyczekiwana przez mieszkańców, bo było to jedyne połączenie dwóch części Lublińca nad przebiegającymi przez miasto torami kolejowymi.

- Chcielibyśmy, żeby inwestycja zakończyła się jak najszybciej. Dlaczego? Bo mamy kłopoty z ruchem. Mamy niewydolne skrzyżowanie kolejowo-drogowe na ulicy Częstochowskiej i objazd przez ulicę Droniowicką , ale parametry tej drogi są o niskim standardzie. Dlatego to jest kłopot dla mieszkańców. Oczywiście to jest wszystko czas. Mamy strefę po drugiej stronie torów kolejowych, do której mieszkańcy dojeżdżają, w związku z tym, to tworzy dużo problemów. Myślę jednak, że większość mieszkańców spodziewała się, że te problemy komunikacyjne będą większe. Perspektywa jest dobra, bo prace postępują. Chciałbym, żeby na święta Bożego Narodzenia wiadukt był, przynajmniej dla ruchu pieszego, udostępniony. Czy tak będzie? Nie wiem na pewno, zima nam w tym wypadku pomaga. Temperatury plusowe i brak brak śniegu powoduje, że prace postępują bardzo szybko. Mam nadzieję, że już w kwietniu pojawią się pierwsze elementy konstrukcyjne, bo przypomnę, że główne przęsło to 72 m długości. Droga będzie miała zupełnie inne parametry od wiaduktu, który został rozebrany. Nowy wiadukt będzie dwukrotnie szerszy od poprzedniego - dodał burmistrz Lublińca.

Nowy wiadukt będzie pełnił funkcję nie tylko praktyczną, czyli będzie służył kierowcom i pieszym, ale i ma być atrakcyjny architektonicznie, co podkreśli iluminacja składająca się z 18 reflektorów.

emisja bez ograniczeń wiekowych

Jak będzie wyglądał nowy wiadukt?

Ze względu na technologię prac rozbiórkowych, w celu skrócenia czasu realizacji robót budowlanych, zaprojektowano budowę nowego wiaduktu drogowego w postaci stalowego przęsła łukowego z jazdą dołem (w części nadtorowej) oraz dwuprzęsłowych, ciągłych ustrojów belkowo-płytowych na dojazdach do łuku.

Przęsło nadtorowe wykonane zostanie w formie dwóch stalowych łuków o konstrukcji skrzynkowej, ze ściągiem blachownicowym, połączonych wzajemnie stalowymi stężeniami rurowymi o układzie krzyżowym.

Długość teoretyczna każdego z łuków wynosi 73,5 m, długość całkowita 76,2 m i wysokość 13,39 m. Do łuków, za pomocą wieszaków w układzie pionowym, podwieszona będzie stalowa konstrukcja pomostu z płytą żelbetową sprężoną podłużnie. Przęsło łukowe oparto za pośrednictwem łożysk garnkowych na masywnych, żelbetowych filarach ścianowych, posadowionych pośrednio za pomocą żelbetowych, wielkośrednicowych pali fundamentowych.

Umowa na rozbiórkę istniejącego obiektu i budowę nowego została podpisana 22 grudnia 2022 roku. Wyłoniony w przetargu wykonawca firma Banimex z Będzina ma zrealizować wszystkie prace do 22 lutego 2025 roku. Koszt inwestycji to 42 mln zł.

Miasto przypomina również, że na czas remontu wiaduktu ruch samochodowy kierowany jest na ul. Droniowicką i ul. Częstochowską. Piesi mogą z kolei przemieszczać się po mieście za pomocą zastępczej komunikacji zbiorowej. Ruch rowerowy kierowany jest natomiast na przejazd kolejowy w ciągu ul. Częstochowskiej i ulicami: Podmiejską, Częstochowską, Paderewskiego, Plebiscytową i Cmentarną.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na lubliniec.naszemiasto.pl Nasze Miasto